Review: Worms: Battlegrounds – Er zijn van die games die iedereen ooit weleens gespeeld heeft. Zij het vroeger op de PC of recent nog op de PlayStation 3, het maakt niet uit, want het blijft terugkeren. Worms is zo’n franchise dat we keer op keer in een ander jasje zien terugkomen en ditmaal betreden de wormen het landschap van de PlayStation 4 met Worms: Battlegrounds.

Het klassieke concept

Een uitleg van hoe Worms werkt moet eigenlijk overbodig zijn, maar als je net komt kijken of deze franchise volledig aan je voorbij hebt laten gaan dan toch maar even kort nog een toelichting. In de Worms games word je met een leger wormen willekeurig in een level gedropt en het is hierbij de bedoeling om je vijanden het leven zuur te maken door ze te bestoken met allerlei wapens. Door ze goed te raken nemen hun health punten af en zodra dat een nulpunt bereikt is het over en uit met ze. Het simpele doel is zorgen dat jouw wormen als laatste overblijven en dan heb je het potje gewonnen.

Dat concept keert ook terug in Worms: Battlegrounds en dat betekent dat je tegen iemand op de bank kan spelen, online voor de lol kan spelen evenals competitief voor een plek op de leaderboards en meer. Interessant is de mogelijkheid om een clan aan te maken. Als jij een paar vrienden hebt – of juist een stel onbekende fanatieke Worms spelers tegenkomt – dan kun je met hun een clan vormen om zo online ten strijde te trekken. Om je clan van een eigen identiteit te voorzien kun je een eigen wapen (logo) maken, jezelf een clannaam aanmeten en meer.

Nieuwe zaken

In de basis is de game zoals elke andere Worms game en dat maakt het voor de fans een interessante titel, maar als je een eerder deel helemaal grijs hebt gespeeld en echt iets nieuws verwacht dan valt het te betwijfelen of Worms: Battlegrounds wat voor je is. Het is namelijk zo dat de game wel nieuwe features kent ten opzichte van eerdere delen, maar dat het qua gameplay nauwelijks tot niet vooruitgang heeft geboekt. Dat hoeft ook niet per se, want de gameplay van Worms staat al jaren als een huis.

De clan mogelijkheden zijn erg leuk, maar je krijgt ook nog een singleplayer avontuur voorgeschoteld. Dit avontuur beslaat diverse levels die je moet doorlopen en daarbij moet je diverse andere wormen naar het hiernamaals knallen. Deze levels worden aan elkaar geknoopt met een verhaal dat niemand echt heel boeiend zal vinden, dus daar hoef je het niet per se voor te doen, maar het vechten tegen de computer blijft altijd wel een leuke afwisseling tegenover de multiplayer.

Over de multiplayer gesproken, de Forts modus is een geinige afwisseling op de traditionele multiplayer modus, want hierin is het zaak om jouw fort te verdedigen en tegelijkertijd het andere proberen in te nemen. Hier komt natuurlijk het grove wormengeweld aan te pas, maar dan wel met een ander primair doel naast het doden van de wormen. Het innemen van het fort immers. Het is wat dat betreft een leuke toevoeging, maar hier kleeft gelijk ook een nadeel aan en dat is de relatief trage gameplay.

Nu zijn de Worms games nooit echt razendsnelle games geweest en dat verandert in dit deel ook niet. Misschien had het tempo wel wat omhoog gemogen, want doordat het turn-based is, gaat het wachten je op een gegeven moment tegenstaan. Dan kent de game ook nog eens laadtijden en dat is vrij bizar. Worms: Battlegrounds is wat beschikbare games op de PlayStation 4 betreft een lachertje als het gaat om de gevraagde kracht van de console en dan alsnog zit je geregeld tegen laadschermen aan te kijken. Het zijn geen lange laadschermen, maar dan nog. Je weet dat het met een game als deze onnodig is, want het mag dan een game voor de PlayStation 4 zijn, het voelt nergens ‘next-gen’ aan.

Grafisch gedateerd

Sterker nog, het ziet er ook grafisch niet al te denderend uit. De Worms games hebben tot op heden altijd een kenmerkende visuele stijl gehad en dat is op zich prima, maar enkel de scherpte van het beeld lijkt een pré van dit nieuwe deel te zijn, want verder is het visueel allemaal vrij gedateerd. Een nieuw likje verf, een totaal nieuw design en dan echte high-res textures zouden niet verkeerd zijn. Des te opmerkelijker is dat de game je laadtijden voorschotelt en aan het begin van een match soms wat haperingen.

Ook de audio is wat wisselvallig. Zo is er een vrouw die het verhaal inspreekt tussen de singleplayer levels door en die probeert grappig te zijn, maar is juist het tegenovergestelde. Bovendien is ze nog irritant ook waardoor je al snel stopt met luisteren en bijgevolg stopt met het verhaal volgen. Wel is een geinige toevoeging dat je de wormen commentaar hoort geven via de speaker van de DualShock 4 controller. Maar dat is ook maar half half, want de helft van de tijd hoor je ze via de TV speaker. Overigens is dat de enige ‘unieke’ geinige feature, want het touchpad wordt gebruikt om in het menu de opties als een soort muis aan te klikken. Volstrekt overbodig dus, want het werkt veel trager dan gewoon met de analoge sticks of d-pad.

Is Worms: Battlegrounds slecht? Dat zou je misschien denken na deze review, maar dat is niet het geval. Worms is Worms en daar verandert niets aan, ook Team 17 ziet geen noodzaak om het geheel eens van vernieuwing te voorzien. Misschien wat jammer, maar aan de andere kant; waarom zouden ze? De gameplay werkt anno 2014 nog uitstekend en het kan erg vermakelijk zijn. Bovendien wordt de levensduur lekker opgerekt door toffe multiplayer features én de mogelijkheid om een multiplayer match te spelen met één controller. Ook kun je zelf nog levels in elkaar zetten met een level editor. Technisch is het allesbehalve indrukwekkend, maar op een één of andere manier is en blijft Worms: Battlegrounds het zoveelste deel dat toch wel weer voor vermakelijke uren gameplay kan zorgen.

• Gameplay is nog steeds prima
  • Leuke multiplayer features
  • Ideaal voor een avond met vrienden