Gespeeld: FIFA 15 – Waar je altijd met zekerheid vanuit kan gaan, is dat eind september de nieuwe voetbalgame van EA Sports in de schappen ligt en dat is dit jaar niet anders. Vorig jaar maakte de serie zijn debuut op de PlayStation 4 en nu, een jaar later, is FIFA 15 in aantocht. De game zit vol met vernieuwingen, verbeteringen en nieuwe features, en dat merkten we op de E3 al, maar vorige week konden we op de Gamescom wederom met de game aan de slag. Dit was echter een meer complete versie, waardoor we een betere indruk kregen van hoe het eindproduct zal zijn.

Nieuw, nieuw en nog eens nieuw

Elk jaar hoor je hetzelfde verhaal over hoeveel de nieuwe FIFA beter is dan de vorige en we moeten eerlijk zeggen dat dit bij ons soms ook wat scepsis tot gevolg heeft. “Eerst zien, dan geloven” is onze gedachte hierbij, maar in Keulen merkten we al zeer snel de nieuwe features op. Al het nieuws in FIFA 15 heeft vooral met gameplay te maken, maar niet alles. Zo is het managen van je team gewijzigd. Dit viel ons meteen op toen we onze opstelling bekeken ter voorbereiding op een wedstrijd. De user interface is weer veranderd, maar het belangrijkste is nu dat er nieuwe opties zijn toegevoegd.

Je kunt nu namelijk instructies geven aan je spelers. Per speler kun je aangeven wat je wilt, zoals bijvoorbeeld dat die speler naar binnen moet snijden bij een steekpass of bij een verdediger aangeven dat hij de zijkant moet dekken. Dit lijkt ons al een hele gave toevoeging, want hierbij kun je anticiperen op wat voor tactiek de tegenstander hanteert. Indirect heeft dit vanzelfsprekend invloed op de wedstrijd, maar met name op de AI van alle spelers in jouw team. Raak je geïrriteerd omdat een aanvaller niet diep gaat wanneer je het juist verwacht? Pas het aan en de aanvaller zal sneller de ruimte en de diepte zoeken.

Gameplay voelt een stuk vlotter aan

Wat we merkten tijdens onze hands-on, is dat aanvallers nu echt sneller vertrekken dan de verdedigers. In FIFA 14 hadden we zelf soms het gevoel dat de spitsen evenveel tijd nodig hadden als de verdedigers om op gang te komen, waardoor we vonden dat wel in het nadeel waren. De zogenaamde ‘locomotion’ feature was wellicht toen nog niet goed uitgebalanceerd. Dit lijkt nu wat beter te zijn, want zo vlogen we er bijna vandoor met het loopwonder Raheem Sterling van Liverpool. We merkten op die momenten dat als de eerste aanname goed is, je echt een gat kan trekken.

De eerst balaanname is sowieso al erg belangrijk tegenwoordig in FIFA, maar het voelde nu al soepeler aan en misschien zelfs een beetje te losjes. We hadden wel meer controle over de bal en vooral het kort draaien en acties maken voelde al prima aan. Je houdt de bal ook wat dichter bij de voeten. Het verschil tussen de logge en meer atletische spelers was ook duidelijk merkbaar. Zo heerst Skrtel in de lucht, terwijl je met Robben al heel snel een dribbel in kunt zetten. Zoals het er nu naar uitziet, hebben ze echt de kenmerkende kwaliteiten van de individuele spelers beter geïntegreerd. Linksbenige spelers zullen bijvoorbeeld ook meer met dat been acties maken en daarmee de bal controleren. Aan de bal voelt de gameplay over het algemeen een stuk sneller aan en de onderlinge gevechten zijn ook meer fysiek.

Meer duwen en de keepers stelen de show

Tackelen en schouderduwen lijken in FIFA 15 een grotere rol te krijgen, want met name het tweede is ogenschijnlijk effectiever. Als een spits bijvoorbeeld een sprint trekt, dan kun je langer blijven duwen met de schouder. Bij tackles en slidings leek er ook meer fysiek contact te zijn tussen de spelers waarbij ze elkaar sneller raken, maar hierdoor werd het niet per se gemakkelijker om de bal te veroveren, aangezien de tegenstander meer acties kan maken om de tackle te ontwijken. Op het gebied van gameplay waren er al voelbaar flink wat nieuwe features, maar de keepers stalen uiteindelijk de show tijdens onze speelsessie – zowel in positieve als in negatieve zin.

De keepers in FIFA 15 bevatten meer animaties en ze kunnen ook een grotere variatie aan reddingen maken. Dit komt neer op het net over de lat tikken van een bal tot het maken van een tweede redding bij een rebound. De AI is hierbij opgeschroefd, zodat ze situaties beter inschatten. Hierdoor wil EA Sports de ervaring nog meer authentiek maken, wat volledig te begrijpen is. Tijdens de hands-on zagen we werkelijk fantastische reddingen en aan dit onderdeel is zichtbaar veel gewerkt. Maar… jammer genoeg hadden sommige keepers erg veel moeite om (bij wat gemakkelijke schoten leken te zijn) de bal klemvast te houden. Het leek af en toe het keeperswerk dat we zien in de Afrika Cup. Grabbelen dus en we denken dat hier nog een goede balans in gevonden moet worden.

Je moet het voelen

De slogan van FIFA 15 is ‘Feel the Game’, en onze tweede en meer uitgebreide speelsessie beviel al prima, want de game speelde lekker weg, maar naast de gameplay moet de presentatie op en buiten het veld je ook het idee geven dat je naar een echte wedstrijd aan het kijken bent. Zo zullen supporters zich gedragen zoals ze normaal acteren, maar ook spelers tonen meer emoties. Die emoties tonen ze op basis van de gebeurtenissen op het veld, zoals overtredingen, maar ook doelkansen. Mist een spits constant doelrijke kansen, dan zul je niet alleen bij de spits de teleurstelling zien, maar ook bij zijn teamgenoten. Allemaal van die details die het gevoel van authenticiteit moeten overbrengen.

Voorlopige conclusie:

De speelsessie met FIFA 15 in Keulen op de Gamescom beviel ons goed, want na heel even wennen hoe het passen en draaien werkte, voelde het vertrouwd aan. De gameplay lijkt op veel onderdelen een stuk vlotter te zijn. Het draaien gaat makkelijker, net als het maken van acties. De AI lijkt, hoewel soms wat uit balans, verder verbeterd te zijn. De keepers hadden wel een iets te grote rol in de wedstrijden, maar de vele nieuwe animaties voegen al veel toe. Op visueel vlak zag de game er vooral qua presentatie een stuk beter uit. De emoties die spelers tonen vielen op, en eindelijk zijn er strepen op het veld na tackles en wordt de kleding vuil. Het zijn allerlei aspecten waardoor we weer zin krijgen in de nieuwe FIFA.