Review: MXGP – Eind maart verscheen MXGP: The Official Motorcross Videogame voor de PlayStation 3. Ontwikkelaar Milestone bleek een game af te leveren die voldoende scoorde, maar net wat te veel op safe speelde met wat het daadwerkelijk te bieden had. Ja, alle licenties zaten in de game en alles was zo authentiek mogelijk nagemaakt, maar de uitwerking was niet je-van-het. Nu heeft Milestone een tweede kans gekregen met een heruitgave voor de PlayStation 4. Wij hebben die stevig aan de tand gevoeld om te kijken wat er allemaal gedaan is met deze veel krachtigere console.

Audiovisueel weinig tot niets veranderd

Voor een half jaar extra werk blijkt er bijzonder weinig te zijn gedaan aan MXGP, iets dat we al vrij snel ontdekten toen we de game opstartten. Je wordt uitgenodigd om jezelf te meten met de echte pro’s en na een korte tutorial mag je de baan op. Even snel een blik werpen op de controller in onze handen; is dit daadwerkelijk een PlayStation 4 game? We weten inmiddels ook wel dat heruitgaves op de PlayStation 4 niet het niveau halen van een game die ontwikkeld werd voor de desbetreffende console, maar dit is wel erg teleurstellend. Zeker aangezien Milestone ons een verbeterd belichtingssysteem, gedetailleerdere 3D-modellen en verbeterde audio had beloofd.

Grafisch is er weinig tot niets veranderd helaas, de animaties zijn nog steeds houterig en stug, het geluid is acceptabel maar allesbehalve indrukwekkend, en de omgevingen ademen bar weinig sfeer. Geen audiovisueel plaatje om over naar huis te schrijven, dus. Ja, zoals werd beloofd krijgt de koploper een rode nummerplaat en vervormd het terrein een beetje als je er doorheen raast. Ook rijden er meer coureurs tegelijkertijd op de baan zoals Milestone beloofd had en een ander geinig detail is dat je toerenteller in verbinding staat met het licht van je controller. Het zijn echter geen redenen om speciaal een game voor te kopen.

Een minihapje extra content

Arco di Trento (Italië), Sevlievo (Bulgarije), Loket (Tsjechië) en Lierop (Europa) zijn de vier gloednieuwe tracks die worden toegevoegd aan de 18 die al aanwezig waren in de PlayStation 3-versie. Het eerstgenoemde Arco di Trento is absoluut de meest memorabele, aangezien hier de omgevingen nog enigszins goed uit de verf komen. De andere tracks zijn eigenlijk, net zoals de oudere tracks, niet zo bijster indrukwekkend. En dat is (voorlopig) alle extra content die je krijgt; er zijn nog geen aankondigingen geweest wat betreft latere toevoegingen. Het is positief om te zien dat de game in dat opzicht is uitgebreid, maar het is niet zo dat je heel veel mist.

Zoals we in onze PlayStation 3-review al aangaven, is MXGP: The Official Motocross Game helemaal niet zo onaardig. De game bevat veel content in de vorm van een uitgebreide career modus, toernooien, gelicenseerde coureurs, officiële banen en een leuke multiplayermodus. Het probleem met deze heruitgave is dat Milestone ons een waardige PlayStation 4-titel beloofde, na een al enigszins teleurstellende voorganger. Behalve de vier extra banen en de grappige gimmicks blijkt hier niets van waar te zijn. Audiovisueel is de titel gewoon ondermaats en dat is jammer, zeker nadat je als ontwikkelaar beloofd hebt dat daar de grote verbeteringen inzaten. We raden deze titel dus alleen aan de fans van de sport aan die de PlayStation 3-versie nog niet gespeeld hebben en bereid zijn om het magere audiovisuele gedeelte voor lief te nemen.