Column – Rockstar die met GTA V de lat torenhoog legt voor heruitgaves van games – Rockstar Games kondigde eerder deze week de veranderingen aan die gemoeid zijn met de heruitgave van Grand Theft Auto V op de PlayStation 4 en Xbox One. Iedereen die het nieuws een beetje gevolgd heeft, weet dat het niet zomaar een gemakzuchtige remake is van een eerder verschenen game en dat zette me aan het denken. Dat denken ga je nu lezen in deze column, want wat Rockstar doet is eigenlijk vrij uniek.

Een shitload aan remakes

We horen zo hier en daar wel eens dat mensen zich enigszins beginnen te storen aan de heruitgaves van PS3-games en dat is op zich wel te begrijpen. Waar uitgevers vroeger bij een console transitie zich richtten op volledig nieuwe IP’s of nieuwe vervolgdelen, hebben meerdere uitgevers op de PlayStation 4 doodleuk oudere games van wat mooiere textures voorzien en heruitgebracht. Oké, dat is misschien wat kort door de bocht, maar de Tomb Raider: Definitive Edition en de Sleeping Dogs: Definitive Edition waren beide uitgaves die niet veel meer dan een stuk mooier waren.

The Last of Us: Remastered was ook een mooiere uitgave met daarbij alle downloadbare content, maar net zoals bij de eerder genoemde games was er op gameplayvlak nauwelijks tot niets echt aangepakt of verbeterd en dat zou je eigenlijk toch wel mogen verwachten van een heruitgave. Metro: Redux was dan een stuk beter in dat opzicht doordat 4A Games bijvoorbeeld Metro 2033 helemaal opnieuw heeft opgebouwd en ook daadwerkelijk nieuwe content heeft toegevoegd. Het is wat dat betreft dus een beetje wisselvallig.

Natuurlijk, een toffe PlayStation 3 game opnieuw op de PlayStation 4 spelen is absoluut geen straf, maar sommige remakes/heruitgaves mogen wel wat meer aandacht krijgen in de zin van content. Het ding is echter dat men ogenschijnlijk de neiging heeft om relatief recente games opnieuw uit te brengen. De genoemde games (op Metro 2033 na) zijn immers allemaal in de afgelopen twee jaar verschenen en dat is dus relatief snel. Goed, dat argument geldt ook voor Grand Theft Auto V en de vraag was aanvankelijk dan ook of het de moeite waard zou zijn om die game opnieuw te spelen.

Prachtige nieuwe beleving

Aanvankelijk had ik niet echt veel zin om weer helemaal van A tot Z GTA V door te gaan zitten spelen, ik heb immers de 100% bereikt op de PlayStation 3. Daarnaast vond ik de E3 trailer van de game – terwijl ik aanwezig was bij de persconferentie op de E3 – niet echt heel spectaculair. Natuurlijk, GTA V op de PlayStation 4 zou absoluut een collectie uitbreiding voor mij worden, maar dan meer met het idee om dit over een jaar of twee weer eens te gaan spelen. Dat is echter in één klap omgeslagen nadat Rockstar de trailer van de first person modus vrijgaf.

Dit liet pas echt zien wat Rockstar nu eigenlijk achter de schermen allemaal doet. Rockstar poetst niet even de game grafisch op, maar zij bewandelen het pad dat 4A Games enigszins deed met Metro 2033. Natuurlijk ziet de game er visueel fantastisch uit – echt prachtig als je de tijd neemt om de details te checken – maar wat ik veel interessanter vind is dat Rockstar een first person modus integreert. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Rockstar brengt met GTA V twee innovatieve elementen binnen open wereld games en daarmee zijn ze absolute trendsetters. Maar waarom dan wel?

Switchen en even een nieuw cameraperspectief

Toen Grand Theft Auto V aangekondigd werd, bleek dat je in deze game niet met één, maar met drie personages speelt. Dat was ongekend en origineel. Niemand eerder heeft immers een open wereld game gemaakt waarin je met meerdere personages kon spelen. Toen de game eenmaal uit was, bleek ook dat dit briljant in elkaar zat en belangrijker nog, het werkte als een tierelier. Uniek, nieuw en daarmee vooruitstrevend. Nu komen ze een jaar later opnieuw met de game, die dit keer doodleuk een first person modus bevat. Vergeet niet dat dit veel tijd en werk kost. Alle voertuigen moeten van een interieur voorzien worden, de besturing moet worden aangepast, het moet werken in de algehele gameplay en belangrijker nog, het brengt een berg nieuwe animaties met zich mee.

Ik kan je nu al vertellen dat GTA V in first person spelen een compleet andere ervaring gaat zijn en hoewel je inhoudelijk dezelfde content krijgt, is de beleving compleet anders. Bovendien is dit nooit eerder mogelijk geweest in een open wereld games. Althans, wel via mods, maar die werken lang niet altijd zo efficiënt als wanneer de maker van de game dergelijke dingen integreert. Met deze first person modus doet Rockstar opnieuw iets wat we niet eerder hebben gezien en dat maakt GTA V in één klap uitermate interessant om nog eens door te spelen voor iemand die er na het eerste deel wel genoeg van had. Althans, dat slaat op mijzelf, maar dat zegt wel iets, lijkt me… niet?

Het vele werk

Een first person modus integreren in GTA V is natuurlijk niet iets wat een half jaar geleden is bedacht. De kans is namelijk zeer groot dat de PlayStation 4 versie gelijktijdig met de versies voor de vorige generatie consoles is ontwikkeld en in dat opzicht heeft Rockstar alle tijd gehad om een first person cameraperspectief in de game te integreren, maar dat is wat Rockstar in haar voordeel heeft: tijd. Met slechts één release in het jaar en min of meer gegarandeerde verkopen (die ook nog eens torenhoog zijn), kun je doen wat je wil en dus ook perfectioneren totdat je klaar bent. Dat siert Rockstar; ze brengen immers enkel games uit die een bepaalde kwaliteitsgrens hebben.

Met dat idee is de heruitgave van GTA V zoveel meer dan een fanservice. Het is bijkans een geheel nieuwe game en dat simpelweg door een ander camerastandpunt. Dat klinkt vrij simpel, maar vergeet niet dat je beleving hierdoor compleet anders wordt. Je ziet Los Santos volledig vanuit een first person perspectief en het gegeven dat de gameplay ineens verandert naar een first person shooter is erg interessant. En als je dat niet zint, kun je met een druk op de knop switchen naar third person modus. Achteraf gezien is het eigenlijk een o zo logische vervolgstap voor de franchise, maar dan nog, wel eentje die welkom is.

Waar ik uiteindelijk naar toe wil, is het punt dat dit totaal onnodig is. Dat staat haaks op mijn lyrische betoog eerder in deze column, maar laat ik het eens verklaren. Het is onnodig voor Rockstar om dit te doen. Ik bedoel, als ze de game met alles er op en er aan zonder first person modus opnieuw hadden uitgebracht, had iedereen het ook top gevonden – iets dat vele andere uitgevers dan ook op die manier zouden doen. Maar nee, Rockstar voegt er een ander camerastandpunt aan toe die de beleving van Los Santos gegarandeerd zal veranderen. Het is een extra die wel eens een game changer kan zijn en dat als een extra is een naar mijn mening erg tof gebaar van Rockstar.

Wel nog even een leuke prijs koppelen aan een upgrade van de PS3 naar PS4 versie en ik ben een tevreden man. Het is in ieder geval duidelijk dat Rockstar met de heruitgave van GTA V dusdanig veel toffe dingen doet dat de lat voor heruitgaves flink is verhoogd. Deed iedereen maar zoveel moeite…