Dit jaar lijkt het jaar van de grote comeback van Vin Diesel te worden. Na al eerder in de bioscoop te zijn verschenen met Fast and Furious, is hij bezig met de verfilming van de game Wheelman. Omdat hij ook de hoofdpersonage Riddick speelt in The Chronicles of Riddick, is het logisch dat hij ook de hoofdrol in de game speelt; The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Of deze filmgame beter is als menige andere filmgame, lezen jullie in deze review.

Het verhaal
Jij bent Riddick, je zit op een schip en wordt binnengehaald door het moederschip Dark Athena. Je medepassagiers worden gevangen genomen en jij houdt je schuil. Hier begint het verhaal om het onmogelijke toch mogelijk te maken: het verlaten van Dark Athena. Met elke hulp van de gevangenen op dit schip van de Mercs moet jij op zoek gaan naar een manier op het schip te verlaten. Uiteraard krijg je alle mogelijke weerstand, welke jij op elke Stealth-mogelijke manier moet zien te vermijden. Hierdoor loop je veel door ventilatieschaften en donkere plaatsen van het schip. Soms moet je eerst een voorwerp zoeken en naar een gevangene brengen die je dan verder kan helpen. Eenmaal van het schip af, kom je op een eiland waar het schip ook geland is en dan moet je juist het tegenovergestelde doen: van het eiland afkomen en proberen te vluchten met de Dark Athena.

Gameplay
Als je denkt dat in deze game volop actie zit, heb je het mis. Het is merendeels een stealth game in first person view en dat is te merken ook. Je moet vaak in de schaduw blijven en vijanden van achteren benaderen. Dit is nu eenmaal het sterkste punt van Riddick en dat merk je heel goed. Soms kun je niet om de vecht- of schietpartijen heen, maar dat bevorderd juist het gameplezier van The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. De controle over Riddick is heel simpel, de kleine tutorial in het begin legt je alles uit en went heel erg snel. Geen moeilijke combinaties of iets dergelijks, maar lekker simpel.

Helaas is niet alles even goed verwerkt. Het schieten en het mikken kan veel beter uitgewerkt worden, zoals bij een schooter. Dit zorgt soms dat je een vijand niet zo snel dood, doordat het mikken met je wapen niet zo makkelijk is, het ziet het namelijk heel erg ver vanaf. Verder is het betamelijk makkelijk om iemand met je messen iemand te doden en ook het afweren gaat goed af.

Wat helemaal jammer is, dat je vrij simpel door de game heen loopt op vele momenten. Je hebt namelijk nooit meer dan vijf of zes vijanden tegelijk tegenover je, iets wat gewoon te weinig is. Maar goed, het is dan ook een stealth game en geen full action game. Toch kan dit een voordeel zijn voor sommige moeilijke stukjes, maar tevens ook frustrerend. Over de A.I. van de vijanden kan je beter niet naar huis schrijven. Dit is soms echt te betreuren hoe ze op jou reageren of naar je toekomen. Als het even kan, reageren ze te laat of helemaal niet of lopen ze de verkeerde kant op en verschuilen ze zich op een totaal verkeerde manier. Dit resulteert dat je ze dan nog makkelijker kan doden.

Graphics
Riddick is een donkere game, wat ook echt bij de films hoort. Dit is op zich niet verkeerd en je kan lekker makkelijk schuilen. Echter, op sommige momenten is de game te donker, maar met de speciale visie die je kan inschakelen, een sterke eigenschap van Riddick, lost dit probleem goed op. Helaas is het dan soms nog te onduidelijk en dit hadden ze eigenlijk iets beter moeten uitwerken.

Op zich is de game op grafisch gebied zeker geen flop, alles ziet er goed en soms gedetailleerd uit. Het enige wat erg jammer is, dat sommige dingen zich blijven herhalen, waardoor het meeste op elkaar lijkt. Dan bedoelen we hier natuurlijk muren, deuren, ventialieschaften en dat soort dergelijke dingen. Je ziet soms totaal geen verschil en dat is erg jammer. De cutscènes zien er goed uit en zijn gedetailleerd. De personages zijn goed gelukt en het lijkt net echt of je Vin Diesel op het scherm ziet zoals in een film. Dit hebben ze zeer goed uitgewerkt, wil het niet dat de gesprekken die je tijden een cutscène kan voeren, erg statisch zijn.

Als je naar de opties van de game kijkt, heb je de optie om de ‘Gore’ aan en uit te zetten. Natuurlijk hebben wij deze aangezet en verwachtten wij veel bloed om ons heen als je iemand met messen bewerkt. Helaas is dit niet het geval, want dat verwacht je toch met deze optie. Dit mis je gewoon, want soms zie je alleen maar een paar spetters voorbij vliegen en een kleine plas bloed bij een lichaam. Wat ze wel goed hebben gedaan is dat het bloed wel op je handen, armen en messen blijft zitten. Dit ziet er dan wel weer gedetailleerd en realistisch uit.

Sound
Het geluid van de game is goed, zeg maar heel goed te noemen. De muziek in de game als je iets nadert of tijdens een gevecht gaat goed mee en is totaal niet storend. Als je een hoog punt bereikt waardoor je een beter overzicht hebt van de situatie, merk je dit gelijk aan de muziek, die het erg mooi bevestigd. Ook de geluiden van de gevechten zijn realistisch te noemen en heeft geen negatieve dingen.

Misschien merk je het al, maar over het geluid zijn wij zeer positief. Dit komt ook door het feit dat Vin Diesel alles zelf heeft ingesproken in de game en dat de rest van de stemmen ook goed zijn. Alhoewel het soms toch echt eentonig is op de manier hoe ze praten, is alles goed te verstaan.

Extra’s
In de game zijn meerdere ‘bountycards’ verstopt die voor het oprapen ligt. Deze kan je in het menu bekijken over de meest bekende personages uit de gehele Riddick reeks. Een leuke bijkomstigheid die in de game zit, omdat je dan nog ergens anders om speelt. Verder heb je als je de game opstart twee keuzes, natuurlijk deze game maar ook een andere. Dat is namelijk een remake van de game The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Dit is de game die voorgaat op dit deel en zeker de moeite waard om te spelen, maar niet te vergelijken met Assault on Dark Athena.

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena is zeker geen flop. Een echte topper is het helaas ook niet. De game is daarvoor niet al te goed, ondanks dat het een hele goede stealth game is geworden. Toch zitten er soms een paar foutjes in, zoals een lijk dat je hoort en ziet flipperen in de grond als je deze hebt gedood. Ook het feit dat er te weinig wapens in de game zijn, is wel jammer. Ondank dat ziet het er grafisch goed uit, zit het geluid dik in orde en het verhaal klopt van alle kanten. Als je dus heel veel van stealth games houdt, is dit een aanrader, voor iemand die veel actie wilt, helaas niet.

Pluspunten:

• Riddick
  • Geluid