Gespeeld: Everybody’s Gone to the Rapture – Je bent alleen in een sprookjesachtige omgeving, er schijnt een vreemd fel licht en je loopt uitermate traag. Toch volg je het licht om te ontdekken wat er aan de hand is. Iedereen is spoorloos van de aardbodem verdwenen en hoewel de oplichtende flashbacks dialogen tonen, snappen we geen moer van wat we aan het doen zijn. Tja, zo’n ervaring kan je ook hebben bij het spelen van een gloednieuwe game en wat we zojuist omschreven, dat hadden we dus bij Everybody’s Gone to the Rapture.

Mysterie

De inleiding klinkt alsof Everybody’s Gone to the Rapture niet begrepen werd tijdens het spelen, maar laat ik dat gelijk uit de wereld helpen. De game biedt je namelijk een mysterie in een dorpje ergens in Engeland. Jij zult hier zelf in rond kunnen lopen om uit te zoeken wat er precies is gebeurd, maar dan op een andere manier dan gebruikelijk. Er heeft namelijk een ramp plaatsgevonden en daarom is iedereen plots verdwenen. Deze ramp heeft echter geen catastrofale gevolgen, want alles staat nog steeds op de juiste plek. Wat is er dan precies aan de hand?

Vanuit een first person perspectief namen we een – tot nu toe – naamloos personage in de hand en betraden we de virtuele wereld, waar de nodige interactie mogelijk is – van dingen oppakken tot bekijken en van rondlopen tot gebouwen binnengaan en meer. Niet veel later verscheen er opeens een fel licht in de vorm van een soort bol die ineens vooruit begon te zweven. Als je dan toch geen idee hebt wat te doen, dan is het volgen van het enige ‘levende’ dat er in de wereld aanwezig is een logische actie die je onderneemt.

Al snel kwam daar een moment waarop de bol stil bleef hangen, het beeld totaal donker werd en we wat karikaturen van mensen zagen die verhit in discussie waren. Na enkele minuten was het moment daar dat de bol verder ging en het ineens weer licht werd, waarbij we van de omgeving konden genieten. Zo hier en daar stopte de bol even om wat dialogen te laten horen om daarna weer verder te zweven. De enige interactie die zo hier en daar tevoorschijn kwam, gaf geen directe hints naar het verdere verloop van het geheel, dus was vooral het luisteren naar de dialogen interessant.

Sprookjesachtige wereld

Doordat de dialogen in de demo voor zover wij konden zien het belangrijkste aspect waren, kregen we de indruk dat het verhaal in deze game de prominente factor binnen het ervaren van de gameplay is. Hoe zich dat gaat ontwikkelen en hoe breed dat uiteindelijk gaat binnen het totale aanbod aan spelelementen – en dus interactie – is nog even afwachten, want het was behoorlijk beperkt in de demo die we speelden.

Toch hebben we wel een indruk van de game gekregen en die is in audiovisueel opzicht bijzonder positief. De ontwikkelaars hebben namelijk goed naar het Engelse landschap gekeken en in de demo kreeg ik de mogelijkheid om in een dorpje rond te wandelen. Dit was aan de ene kant zeer realistisch nagemaakt – het voelt echt aan als een dorpje in de buitengebieden van het eiland ten westen van ons – maar aan de andere kant ook erg sprookjesachtig doordat het totaal uitgestorven is, er een lichtgevende bol rondzweeft en er een mysterieuze sfeer hangt.

Everybody’s Gone to the Rapture is in tegenstelling tot veel andere behandelde games na een E3 kennismaking een titel waarover we inhoudelijk niet echt veel kunnen zeggen. Het was allemaal te vaag en mysterieus, maar op de één of andere manier wist dat te boeien. Ontwikkelaar The Chinese Room doet dus iets goed, maar wat dat precies is, valt moeilijk aan te wijzen. Is het de sterke audio met prachtige graphics? Het totale onbenul van wat er speelt? Of toch het mysterieuze sfeertje? De hands-on was een aparte beleving, dat kan ik er wel aan toevoegen.

Voorlopige conclusie

Normaal gesproken kan ik altijd wel enigszins inschatten of iets interessant en leuk gaat zijn, maar daar heb ik bij Everybody’s Gone to the Rapture toch wat moeite mee. Het is in ieder geval allesbehalve een game voor het grote publiek, want daar lijkt het te vaag voor. Aan de andere kant is het natuurlijk de vraag hoeveel gameplay deze titel gaat brengen en wat jouw rol en mogelijkheden hierbinnen zijn. Precies die zaken waren nog zeer beperkt in de E3-demo, dus in die zin weten we nog steeds niet veel, behalve dat je tergend langzaam loopt. Dit is een aparte, maar interessante titel die mij heeft aangetrokken, maar of dat straks voor iedereen geldt, valt te betwijfelen.