Review: Disney Infinity 3.0 – Met het Disney universum kun je werkelijke alle kanten op. Je kunt games baseren op bepaalde personages, ze mixen met een ander universum (Kingdom Hearts) of je gooit gewoon alles wat onder Disney valt in één grote game. Dit laatste gebeurde met Disney Infinity in 2013 en een jaar later verscheen het tweede deel, waarin Marvel een belangrijke rol speelde. Nu is het 2015 en Star Wars is populairder dan ooit, dus daar is Disney Infinity 3.0.

Het bekende concept

Disney Infinity 3.0 is ondanks de geheel andere invulling qua game in zekere zin gewoon meer van hetzelfde. Je krijgt bij het starterspakket naast de game wederom een portaal waarop je de personages en Playsets plaatst. Daarbij krijg je deze keer Anakin Skywalker en Ahsoko Tano met de Playset ‘Twilight of the Republic’. Dit is het stukje verhalende gameplay, dat je kan doorlopen met de bijgeleverde personages en daarmee beleef je een leuk avontuur. Vanzelfsprekend kun je dit verder uitbreiden door nieuwe personages en Playsets aan te schaffen, waardoor je zelf de belevenis met Disney Infinity 3.0 in de hand hebt.

Het avontuur dat je doorspeelt, is relatief simpel van opzet, wat op zich logisch is gezien de doelgroep. Je beleeft een leuk avontuur waarin je achter General Grievous aan moet en dat brengt traditionele gameplay voort. Denk dan aan platformen waarbij je gevaren moet ontwijken, afgewisseld met wat gevechten tegen bekende Star Wars droids en meer. Op een kleine vijf uur ben je door het avontuur heen en dat is op zich een nette speelduur, want daarmee heb je amper wat van Disney Infinity 3.0 gezien.

Je speelt een Playset immers voor het verhaal en de gameplay, en als je meer wilt, koop je nieuwe Playsets. Heb je hier geen zin in? Dan is er nog de bekende Toy Box hub, waarin je ontzettend veel verschillende dingen kan doen en waarbij je ook allerlei andere bekende personages tegenkomt. Dit varieert van Dagobert Duck tot Inside Out personages en iedereen heeft wel wat voor je te doen, waardoor je je optimaal zult vermaken. In die zin is Disney Infinity 3.0 net zoals de voorgaande delen weer een heerlijk pakket om lekker te gaan verkennen.

Lang, lang speelbaar

De Toy Box hub is weer zo opgezet dat je stapsgewijs kennismaakt met de verschillende onderdelen van de game. Dat kan racen zijn, maar ook platformen en vechten. Door rond te lopen in hub en met verschillende personages te praten, krijg je opdrachten voorgeschoteld. Zodra je deze voltooid, zal er een portaal opengaan en die brengt je naar een selectie aan verschillende missies. Die kunnen bestaan uit in de ruimte met een turret op Tie-Fighters schieten of deelnemen aan een race tegen de klok in Agrabah.

Zin om te platformen? Dan wandel je naar het platformgedeelte in de Toy Box hub om daar één van de platformmissies te starten. Uiteraard zijn ook daar de missies weer opgedeeld in allerlei verschillende thema’s. Betreed je het hellevuur van Hades of kies voor Star Wars en het bijbehorende futuristische thema? De keuze is aan jou en dit alles is puur voor het plezier bedoeld. In die zin zul je genoeg te ontdekken hebben in de Toy Box hub alleen al, omdat je daar overstelpt wordt met allerlei mogelijkheden.

Ook aan nieuwkomers is gedacht, want naast dat je een goede uitleg bij elk onderdeel van de game krijgt, kun je ook verschillende personages aanwenden voor meer informatie over bepaalde gameplay elementen. Zo kunnen de jongsten onder ons losgelaten worden in de wereld van Disney Infinity zonder dat je er als ouder of broer/zus er continu bij moet zitten. Speel je het echter als volwassene, wat natuurlijk ook kan, dan is veel nogal voor de hand liggend, maar dat neemt niet weg dat dit stukje ondersteuning voor jong en oud goed in elkaar zit. Iedereen kan ermee overweg.

Zelf lekker knutselen

Je hebt met Disney Infinity 3.0 de verschillende playsets waarin je diverse verhalen kunt beleven. Dat stukje is echter wel waar het financiële aspect om de hoek komt kijken, want dit dien je – op de starterset na – los aan te schaffen. Dat kan een dure aangelegenheid zijn, maar je bent daar natuurlijk geheel vrij in. Daarbij moeten we opmerken dat de fysieke personages erg detailvol zijn ontworpen, waardoor het ook gelijk een mooie verzamelaarobject is. Ook dat punt is weer verzorgd met dit derde deel en het fijne is dat dit in zekere zin volledig optioneel is.

De game belemmert je in de Toy Box hub en Toy Box zelf niet qua gameplay omdat je bepaalde personages of Playsets niet hebt, waardoor je je alsnog helemaal uit kunt leven zonder hier enorm veel geld aan te spenderen. De term optioneel komt hier uitstekend tot zijn recht en dat is een positief punt. Een ander positief punt is dat je je weer helemaal uit kunt leven in de Toy Box, waar je naar hartenlust lekker kunt gaan knutselen. De game biedt je de mogelijkheid om een eigen wereld te creëren waarin je alels neer kan zetten wat je wilt. Heb je bepaalde objecten niet? Dan kun je deze aanschaffen met het in-game ‘geld’, welke je verdient door de missies te spelen, Playsets te spelen en opdrachten in de Toy Box hub te voltooien.

Op deze manier is alles met elkaar verbonden en dit maakt het tot een compleet geheel waarbij de speler altijd wel iets te doen heeft. Daarbij komen nog de online functionaliteiten, waarbij je Toy Box van een vriend of vriendin kan bezoeken om het zo samen te verkennen. Zit je samen op de bank? Pak dan een extra personage erbij en speel het geheel lekker op je gemak in coöp. In die zin heeft de ontwikkelaar erg veel nagedacht over de structuur van de game en dat pakt in positieve zin uit. Het is leuk, verzorgd en compleet met enorm veel speelplezier tot gevolg.

Maar dan…

Tot nu toe niets dan lof voor Disney Infinity 3.0, dit omdat de instapdrempel zeer laag is, het veel plezier biedt en voldoende afwisseling bevat. Toch zijn er ook zaken waar we aanzienlijk minder tevreden over zijn. Het vorige deel had als één van de kritiekpunten dat het veel lange laadtijden kende. Dat is in dit deel iets minder aan de orde, maar alsnog zijn ze bij vlagen erg lang. Laadtijden zijn soms onvermijdelijk, maar in het geval van Disney Infinity 3.0 kunnen we ons niet voorstellen dat dit is omdat het geheel zo technisch in elkaar zit. De gameplay is uitermate simpel en grafisch stelt het al helemaal niets voor, wat dus ogenschijnlijk getuigt van wat slordig programmeerwerk.

De laadtijden zijn gelukkig nog wel te overzien, maar waar ik echt heel veel moeite mee heb, is die visuele invulling. Deze is bij vlagen erbarmelijk en dat kan je anno 2015 echt niet maken. Laat ik vooropstellen dat de Toy Box hub en de Playsets netjes zijn verzorgd. Het ademt de juiste sfeer uit en past goed bij de achtergrond van het verhaal of de insteek. Als je echter kritisch gaat kijken zie je dat de animaties vrij beperkt zijn, maar goed dat is niet zo heel erg belangrijk. Wat wel zonde is, is dat de missies die je benadert vanuit de Toy Box hub echt heel armoedig zijn ingevuld.

Als je al wat langer games speelt, kan je je vast nog wel herinneren dat vergezichten in eerdere jaren nauwelijks aan de orde waren en dat je een vaste achtergrond kreeg die meedraait of hetzelfde oogt als je een rondje maakt. Vroeger was dat prima, maar tegenwoordig is dat wel erg gemakzuchtig. Tel daarbij op dat de missies compleet detailloos zijn ingevuld waardoor je toch een beetje gaat afvragen wat het zover heeft doen komen. Begrijp me niet verkeerd; de game is als totaalpakket grafisch best netjes te noemen, maar dit is echt een flinke domper en je waant je bijkans in het PS2 tijdperk.

Gelukkig beperkt dit zich voornamelijk tot de missies die je kan spelen die je na één of twee keer wel gezien hebt, maar dat neemt niet weg dat het vrij gemakzuchtig is en dat dit eigenlijk niet kan. Hetzelfde zie je ook terug in het maken van je eigen wereld – met name de achtergrond – en dat is gewoon jammer. Als laatste punt van kritiek heb ik nog dat de besturing niet altijd even goed werkt. De game haalt soms rare fratsen uit – met name tijdens het racen – wat best een beetje irritant kan zijn. Zeker voor de jongere gamer, diehier ongetwijfeld bij vlagen de nodige moeite mee zal hebben en dat lijkt me niet de bedoeling van een game die over het algemeen een zeer lage instapdrempel heeft.

We hebben het nodige op Disney Infinity 3.0 aan te merken en sommige punten zagen we ook al terug in de review van Disney Infinity 2.0. Dat geeft te kennen dat de ontwikkelaar zich liever richt op het bieden van zoveel mogelijk content en plezier en dat is nu net hetgeen waarmee de game uitstekend uit de verf komt. Het kent veel missies, een leuke Toy Box hub waarin genoeg te doen is. Het maken van je eigen wereld met de Toy Box zelf geeft ongekend veel speelplezier en dan zijn er nog de losse Playsets die voldoende extra gameplay bieden en verzorgd in elkaar steken. Disney Infinity 3.0 is dan ook een game voor jong en oud, maar met wel wat technische tekortkomingen. Heb je daar geen moeite mee en vond je de voorgaande delen ook leuk? Gelijk halen dit nieuwe deel!

• Enorm lang speelbaar
  • Leuke Playsets
  • Star Wars integratie pakt goed uit