Review: WRC 5: FIA World Rally Championship – De laatste WRC game verscheen in 2013 waarna het vorig jaar eigenlijk helemaal stil was met games in dit segment binnen het racegenre. Dit jaar is de franchise terug en zodoende zijn we aangekomen bij WRC 5. Deze game is gemaakt door Kylotonn Games, waar Milestone verantwoordelijk was voor de eerdere vier delen. Een nieuwe ontwikkelaar, een frisse wind en een nieuwe game. Een recept voor succes?

De welbekende carrière

WRC 5: FIA World Rally Championship is een game die in grote lijnen het vorige deel volgt. Zo zul je je kunnen wagen aan een heuse carrièremodus, waarin je in de junior klasse begint om je zo op te werken naar de top. Je geeft jezelf in-game een naam, kiest een team en vervolgens kan je aan de slag om jezelf zo naar de top toe te werken. Een vernieuwing binnen dit onderdeel – die tevens los bereikbaar is via het hoofdmenu – is dat je ervaring op kan doen in de rally school. Als je direct aan de carrière begint, zul je ook het advies krijgen om aan de lessen deel te nemen, maar daar steekt gelijk een aardig probleem de kop op.

De rally school bestaat uit een fors aantal lessen, waarin je diverse aspecten zult leren. Deze worden in simpele hapklare opdrachten aan je gepresenteerd, waarbij de computer het eerst voor zal doen. Tegelijkertijd wordt er dan op het scherm aangegeven welke knoppen je op de controller in moet drukken of welke functies je van een stuurset dient te gebruiken. Voor veel gamers echter overbodig, omdat het nogal voor de hand liggend is. Goed, het probleem waar ik het zojuist over had met deze rally school, zit hem in de idioot hoge moeilijkheidsgraad die hiermee gemoeid gaat.

Elke les bestaat uit een doel met twee belangrijke factoren. Deze factoren zijn de ideale lijn die je zoveel mogelijk moet volgen en de tijd waarbinnen je de les dient te voltooien. Je doel verschilt natuurlijk per les en dat varieert van de handrem gebruiken en chicanes nemen tot op tijd remmen en meer. De tijd is in deze niet zozeer een issue, maar de ideale lijn volgen daarentegen wel. Bij de start staat er 100% bij de ideale lijn en zodra je er ook maar iets van een seconde vanaf raakt, zakt dit percentage naar ver onder de 50%. Dan is het eigenlijk al direct missie kansloos, want als je daarna geen fouten meer maakt, zal dit percentage niet toenemen, wat in deze wel logisch zou moeten zijn.

Dit is een uiterst merkwaardig aspect, want de game dwingt je min of meer om perfect de lessen af te werken en als je dan maar iets voorzichtiger aandoet om het percentage voor de ideale lijn zo hoog mogelijk te houden, dan kom je tijd tekort. Helemaal onmogelijk is het natuurlijk niet, maar voor een rally school is het wel verdomd lastig en de lol is er dan vrij snel af. Gek is dan ook dat je in je carrière vrij weinig moeite zult hebben met het winnen van de races. Dus waar de game je adviseert om de schoollessen te volgen voor een betere voorbereiding, is dat zinloos en tegelijkertijd schrijf je zo de ene zege na de andere op je naam.

De game laat je winnen

Inderdaad, de game laat je winnen. Tijdens de diverse races die we hebben afgewerkt in het kampioenschap viel ons al vrij snel op dat als we een race zo goed mogelijk naar ons kunnen uitreden, de nummer twee altijd op een paar honderdsten of hooguit een seconde achter ons lag qua tijd. In de eerste instantie denk je: ‘pfoe, net aan’. Na vijf races wordt het opvallend en als je zelfs dezelfde situatie krijgt terwijl je een halve race in de derde versnelling rijdt omdat de versnellingsbak stuk is… Tja, dan is dat wel gênant te noemen. Dat een game dynamische AI heeft of wat dan ook, dat is nog tot daar aan toe, maar dit is de speler opzettelijk laten winnen en dat is gewoonweg treurig.

Elke rally bestaat uit verschillende zones die dienen als sectoren. In oudere rallygames worden deze sectoren met groen aangeduid als je sneller bent en rood als je langzamer bent. In deze game dient het puur ter indicatie van hoever je bent, want deze kan namelijk niet rood worden. Niet zo gek ook, aangezien verliezen best een aardige opgave is. Echt storend is het verder niet, maar het voelt toch een beetje onnozel aan. Wat heb je aan een sectorindicator als er niet wordt aangegeven wat je succes per sector is? Geen idee…

Daar blijft het niet bij qua opmerkingen in negatieve zin. Zo gebeuren er tijdens een race ook vreemde dingen en lijkt het geheel technisch ook niet helemaal in orde te zijn. Eén van de vreemde dingen is dat onze navigator tijdens het racen op een recht stuk weg ineens ‘auw’ roept. Geen idee waarom, want normaliter doet hij dat alleen als ik vol tegen een boom aanrijd. Een technisch ding is dat de vibratie in de controller pas na een uur of zes racen begon te werken. Ook niet heel belangrijk, maar toch vrij apart. Met name omdat ik zoiets nog nooit eerder heb meegemaakt.

Is dat dan alles? Nee, helaas niet. De game bevat een schademodel en dat is op zich best netjes, maar ook daar gebeuren geregeld gekke dingen mee. Zo is het een paar keer voorgekomen dat ik m’n puntgave achterbumper plots ben verloren doordat ik eerder een paar keer met de voorkant van m’n auto ergens tegenaan gereden ben. Opmerkelijk, dat zonder meer. Vermakelijk? Ja, ook wel ergens, want het is toch een opeenstapeling van bizarre en unieke problemen die je niet vaker ziet.

Dan is er ook nog het één en ander aan de audio op te merken en dat is dat het authentiek klinkt, maar dat het schakelen en het daarbij horende geklapper en gerommeld niet op de activiteit van de motor lijkt te zijn gebaseerd. Bij elke keer remmen, hoe licht het ook is, gaat de rallybak herrie maken en soms in overvloed. Dat is ook weer zoiets aparts. Als laatste is er nog de navigator, maar die is met de bijbehorende indicaties niet consequent genoeg. Soms gaat het te snel en soms te langzaam, waardoor je daar niet echt veel aan hebt. Een gevalletje van net niet.

Mooie omgevingen

Tot zover behoorlijk wat kritiek op WRC 5 en geloof me, dat is ook meer dan terecht. Toch is het ook weer niet zo dramatisch met de game gesteld dat het niet leuk is. Ik heb tijdens het spelen voor deze review eigenlijk best wel wat plezier gehad en dat zat hem vooral in de vele verschillende omgevingen die je aandoet, welke er best mooi uitzien. Het is lekker gevarieerd en de game schotelt je races op verschillende tijdstippen voor en daar zijn verschillende weersomstandigheden bij inbegrepen. Dat kan voor een extra uitdaging zorgen en dat geeft het wel enige charme. Jammer hierbij is dat het racen in de regen ervoor doet zorgen dat de game er grafisch ineens een stuk minder mooi uitziet. Waarom? Geen idee.

Het racen gaat bovendien best wel lekker, zolang je je auto heel weet te houden. Deze gaat namelijk best snel kapot, wat door de fouten die je maakt komt en omdat de verschillende tracks vol met betonnen hekjes, struiken en bomen zitten. Maar goed, dat zit hem toch voornamelijk in je eigen stuurmanskunsten en als je dan schade aan je auto hebt, dan beïnvloed dat het rijgedrag, wat enige uitdaging aan het geheel toevoegt. Helemaal kansloos ben je echter niet, want zelfs dan kan je nog een race winnen. Oh nee, de game laat je winnen.

WRC 5: FIA World Rally Championship is een wat lastig geval. De game biedt best wel wat plezier in de carrièremodus en de andere opties die je hebt, zoals losse races, online races, uitdagingen en meer. Het rijden zelf gaat ook best wel oké, maar tegenover elk positief punt staat gelijk een negatief punt. En bij vlagen zelfs bizarre zaken die absoluut uniek voor WRC zijn, maar niet echt iets waar Kylotonn trots op mag zijn. Die hard rally fans kunnen hier zeker plezier uithalen, maar wees wel erg goed op de hoogte van de zaken waar je tegenaan kan lopen, die soms frustrerend, soms irritant, maar ook vaak lachwekkend zijn. Een aardige poging, maar Kylotonn heeft het maken van rallygames nog niet helemaal onder de knie.

• Racen gaat best aardig
  • Gevarieerde omgevingen

• Game laat je winnen