Special: De diepere laag die achter Battleborn schuilt – Battleborn, we schreven er onlangs een uitgebreide preview over, spraken met Randy Varnell en lieten je gameplay zien van de Capture modus die deel uitmaakt van de multiplayer. Battleborn is een game die een beetje ondersneeuwt tussen al het najaarsgeweld en er qua gameplay misschien wat oppervlakkig uitziet, maar vergis je niet. Tijd om eens de diepere laag achter het uiterlijk te doorgronden, want het is meer dan het lijkt.

25 personages…

De game is sinds de aankondiging vooral ‘de game met 25 personages’. Dat is veel, maar in hoeverre gaat dat precies interessant zijn voor de spelers. Ga je 25 keer het verhaal doorlopen met telkens ietwat afwijkende gameplay door de personages? Dat is natuurlijk de vraag en gelijk ook één van de belangrijkste punten die enigszins ervoor kan zorgen dat de game valt of staat. Nu is dat aspect net wat een beetje onderbelicht blijft en dat zou eigenlijk niet zo mogen zijn, want als je verder kijkt, is Battleborn meer dan de oppervlakkige ‘shooter’ die het lijkt te zijn.

Deze 25 personages verschillen allemaal fors van elkaar en dat zit hem in verschillende aspecten. Het meest opvallende is uiteraard het uiterlijk van deze personages, want de één ziet eruit als een uit de kluiten gewassen Rambo en de ander is een subtiele, edele, doch levensgevaarlijke sluipschutter. Alleen de personages al zijn verschillend genoeg van elkaar, maar een sloot missies spelen met een sluipschuttersgeweer om dat nadien af te wisselen met een bijl kan nooit voldoende zijn om de speler geboeid te houden.

Helix punten scoren en spenderen

Waar de gameplay zich al snel in op zal delen, is de mogelijkheid om per missie of multiplayer potje te levelen naar in totaal maximum level 10. Elke keer dat je een level omhoog gaat, krijg je een Helix punt en dit kan je spenderen aan een speciale upgrade. Deze blijft gedurende het potje of het level actief en keer op keer kan je hier een andere route in kiezen. Per level krijg je de keuze om een optie links of rechts te kiezen en dat moet je natuurlijk afstemmen op wat jou het beste lijkt in de huidige situatie. Nu is dat niet echt veel nieuws, aangezien we dat ook hebben behandeld in de preview.

Toch moeten we dit aspect niet onderschatten, want het geeft elke individu in die zin ook echt daadwerkelijk afwisselende gameplay. Als je de ene keer alles op links inzet, dan brengt dat enigszins andere gameplay met zich mee dan als je de andere keer alles op rechts inzet. Wil je willekeurig opties links en rechts selecteren, dan is ook dat mogelijk. Daardoor heb je per personage sowieso al een flinke hoeveelheid aan upgrades die selecteerbaar zijn en wat hierin helemaal interessant is, is het algemene levelen.

Buiten het keer op keer opnieuw levelen naar level 10, bouw je met het personage waar je mee speelt ook nog een algemeen level op. Dit algemene level wordt opgebouwd door middel van het spelen van elke aanwezige modus in de game. Hierdoor zul je allerlei cosmetische onzin vrijspelen, maar wat de echte toegevoegde waarde zal zijn, is natuurlijk een derde rij met upgrades. Deze krijg je echter pas als je het maximum level bereikt hebt en dan pas ga je nog meer variatie krijgen. Zo heb je vanaf dat moment niet twee, maar zelfs drie keuzes om je Helix punten aan te spenderen.

Daarmee neemt het aantal opties gedurende een match nog verder toe, waardoor het personage in kwestie nog meer gameplay variatie kan gaan bieden. Dat is de voornaamste achterliggende laag die een beetje onbelicht blijft, maar waarvan het wel belangrijk is om dat mee te nemen in de algemene omschrijving van wat Battleborn is. Er zit zoveel meer achter dan dat het lijkt, want het beperkt zich niet tot het willekeurig selecteren van een personage om daarmee aan de slag te gaan in de gekozen modus. Aanvullend hierop is er nog het aspect dat ook de keuze van je personage wel degelijk invloed op de algehele gameplay heeft.

Spelen als een team

Als je straks echt effectief wilt zijn in de coöp campagne, dan is het samenstellen van je team belangrijk doordat je verschillende kwaliteiten met elkaar moet combineren. Met vijf man frontaal met hetzelfde personage in de aanval gaan zal zeker werken, maar door de vele andere personages zijn er altijd qua balans genoeg tegengewichten die je aanvankelijke opzet kunnen saboteren. In die zin is een uitgebalanceerd team samenstellen in de eerste instantie al belangrijk en afhankelijk van je doelen en speelstijl zal ook de keuze van je upgrades een rol spelen in hoe succesvol je bent.

Natuurlijk hangt dat af van de tegenstander en hoe intensief je met de ‘materie’ omgaat, maar dit zijn wel zaken die een rol kunnen spelen in de bepaling van hoe een match verloopt. In die zin is het wel degelijk belangrijk om een personage te kiezen dat goed aansluit bij je speelstijl, maar dat ook aansluit bij de rest van het team. Dat gaat straks mogelijk voor situaties zorgen waarbij de wat meer geoefende spelers/teams echt met een slimme tactiek op de proppen komen die wel eens het verschil kan gaan maken.

Restzaken

Dat laatste is een stukje speculeren, omdat dit niet echt goed te doorgronden was op het evenement waar we de game speelden. Dat stond immers meer in het teken van de multiplayer, maar het gaf mij als speler wel een goede indruk van de tweede gameplay laag die er in Battleborn schuilt en die wel eens voor een belangrijke meerwaarde kan gaan zorgen als de game straks eenmaal uit is. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog eens loot verzamelen om in te wisselen tegen ‘gear’, wat lootpacks zijn met kleine voordelen voor je personage. Kortom, het zit vol met kleine en grote upgrademogelijkheden en verbeteringen die op zichzelf niet significant lijken, maar die als totaalpakket wel eens een groot verschil kunnen maken.

Na meerdere malen Battleborn spelen hebben we zo langzamerhand een steeds beter en uitgebreider beeld gekregen van wat deze titel allemaal huisvest. Het belangrijkste is in ieder geval om te weten dat het meer is dan enkel een oppervlakkige shooter gecombineerd met alle andere gameplay elementen die aanwezig zijn. Of het straks ook het gewenste resultaat gaat bieden is natuurlijk aanzien, maar het geeft wel aan dat de diepere laag in de gameplay het oppervlakkige moet gaan doorbreken en de opties die je daarvoor gaat krijgen zijn zeer uitgebreid. Met het oog op 25 personages betekent dat een immense hoeveelheid combinaties, speelstijlen en dus gameplay variaties. Interessant, nietwaar?