Vorige week kon je bij ons al de eerste gameplay beelden zien van Golem, een game die exclusief voor PlayStation VR verschijnt. Golem wordt ontwikkeld door Highwire Games, een studio die bestaat uit ex-inFAMOUS en ex-Halo ontwikkelaars. De studio heeft nu iets meer details gedeeld over de gameplay van Golem en het gebruik van PlayStation VR.

Het blijkt nu namelijk dat je in Golem niet de hele tijd de PlayStation VR headset gebruikt. De game maakt naast VR gameplay ook gebruik van traditionele gameplay op je televisie. Lead designer Jaime Griesemer legde tegenover IGN uit dat mensen een bepaalde tolerantie voor virtual reality moeten opbouwen, het is niet iets dat je direct vanaf het begin lang vol kunt houden. Als je virtual reality gebruikt, moet je er alweer vrij snel mee ophouden.

Om die VR tolerantie op te bouwen, bevat Golem verschillende gedwongen pauzes. Tijdens deze pauzes doe je de PlayStation VR headset af en gebruik je je televisie. Je kunt dus wel gewoon doorspelen, maar dan even niet meer in virtual reality. De ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat de stukken in de game die perfect bij VR passen, ook in VR gespeeld moeten worden, maar dat andere segmenten gewoon via de televisie gespeeld worden.

“The idea with this hybrid system is, anytime you’re doing anything in the UI or in the non-exploration or combat parts of the game, you’re doing it on a 2D screen. We wanted to come up with a way you could keep playing Golem but at the same time get out of the headset… [we worry that] if you spend too much time in VR, you can lose track of yourself and your surroundings.

We’re trying to do the things that fit in VR in VR and the things that fit on a 2D screen on a 2D screen.”

Griesemer vertelde ook nog dat het grootste deel van Golem gewoon met gebruik van PlayStation VR wordt gespeeld. Het verschil is alleen dat Golem, in tegenstelling tot veel andere VR games, een ‘full-length’ game is zoals je vandaag de dag gewend bent. Met de genoemde tolerantie die je moet opbouwen klinkt het dus heel logisch dat de game deze VR-pauzes nodig heeft.