Review: DiRT Rally – Ontwikkelaar Codemasters is geen onbekende meer als het aankomt op het maken van rallygames. De eerste titel, Colin McRae Rally, kwam bijna twintig jaar geleden uit. Na verloop van tijd veranderde de serie enigszins van naam en na het overlijden van rallylegende Colin McRae staat de serie al weer een tijdje bekend als ‘DiRT’. Waar de laatste twee delen uit de serie, DiRT 3 en DiRT Showdown, als de minder serieuze delen werden beschouwd, gaat DiRT Rally weer helemaal terug naar de roots van de rallysport en dus ook van de game. De hoogste tijd dus om te zien of dit een verstandige zet is geweest.
De ultieme ervaring
Zoals gezegd gaat DiRT Rally weer helemaal terug naar de essentie van rally als sport, zonder allerlei poespas en vuurwerk daaromheen. Codemasters heeft geprobeerd om de sport zo realistisch mogelijk naar de game te vertalen en laten we vooropstellen: hierin zijn ze absoluut geslaagd. DiRT Rally is een echte rally simulator geworden, wat betekent dat het een stuk lastiger is om alles goed onder de knie te krijgen dan in de vorige delen. Vanaf je allereerste race zul je al meteen merken dat de moeilijkheidsgraad behoorlijk hoog ligt, dus kijk er niet raar van op als je tijdens de eerste uren die je in de game steekt al snel de nodige crashes maakt en niet op het podium terechtkomt.
Deze hoge moeilijkheidsgraad wordt voornamelijk veroorzaakt door de sublieme wijze waarop de auto’s zich gedragen en je ze kunt besturen. In DiRT Rally wordt het gevoel dat je een daadwerkelijke auto bestuurt goed nagebootst. De wijze waarop de wagens rijden en het spel reageert op jouw input is ongeëvenaard. Elk grassprietje, kiezelsteentje of plasje water voel je tijdens het rijden en dat betekent dat je constant gefocust moet zijn op de weg. Wanneer je ook maar even de ogen op iets anders richt, ben je al te laat om te corrigeren en kun je die toptijd wel vergeten. Des te belangrijker is het dan ook om te luisteren naar de navigator die naast je in de auto zit. Deze persoon geeft de zogenaamde ‘pacenotes’ aan je door. Dit zijn korte beschrijvingen van het circuit. Zo geeft hij bijvoorbeeld aan hoe scherp de aankomende bocht is en laat hij het je weten als er obstakels aankomen. Luister goed naar deze aanwijzingen, want in DiRT Rally zijn ze belangrijker dan ooit.
Wat de ontwikkelaars met de realistische besturing en de bijbehorende moeilijkheidsgraad in ieder geval bereikt hebben, is een ongekende rally-ervaring, waarbij de sport zeer natuurgetrouw overkomt. Of de moeilijkheidsgraad te hoog ligt? Naar mijn mening niet. Ik heb de gameplay nooit als frustrerend ervaren, maar juist als enorm uitdagend. Naarmate je de game langer speelt en steeds beetje bij beetje beter wordt, krijg je er ook veel meer plezier in. Verder zitten er enkele handige tutorials in het spel, die je meer uitleggen over hoe rally precies in zijn werk gaat en over het in bedwang houden van je auto. Ondanks dat het voor mij persoonlijk niet geldt, kan ik me voorstellen dat een kleine groep mensen die echt zweert bij de gameplay van de vorige DiRT delen, deze game als iets te moeilijk ervaart.
Simpel, maar doeltreffend
Dat DiRT Rally zich louter focust op de traditionele rallysport, uit zich ook in het aanbod en de diversiteit van de content. De game is onderverdeeld in drie verschillende disciplines; de ‘standaard’ rally, rallycross en hillclimb. In de standaard rally is het de bedoeling om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te racen. Je kunt losse stages rijden, of een complete rally, bestaande uit meerdere stages. De rally’s spelen zich af op zes verschillende locaties, die allemaal erg divers zijn en een andere rijstijl vereisen. Zo heb je de asfaltwegen in Duitsland, waar je veel sneller kan racen dan in bijvoorbeeld Griekenland, waar je off-road rijdt en veel meer moet oppassen dat je niet slipt. Dit is echter nog niks vergeleken met de besneeuwde bossen van Zweden, waar je sneeuw en ijs moet trotseren om veilig bij het eindpunt te komen.
Rallycross is weer totaal iets anders. In deze discipline race je op vrij kleine circuits, met alle auto’s tegelijkertijd op de baan. Het doel is om na een bepaald aantal ronden als eerste over de finishlijn te komen. Leuk detail van rallycross is de ‘joker lap’. In één van je rondes moet je een ietwat langere route nemen en elke coureur mag zelf bepalen in welke ronde hij dit doet. Rallycross is zonder twijfel de discipline waar je het meeste spektakel kan verwachten, des te jammer is het dat er weinig circuits voor zijn. De laatste discipline is Hillclimb, waarin je met speciale bolides een enorme berg moet beklimmen. Dit doe je in elke ronde twee keer en de tijd van je snelste run is de tijd die uiteindelijk voor het klassement geldt. Al met al een discipline die wat op de achtergrond staat, maar zeker het spelen waard is.
De drie beschreven disciplines kan je natuurlijk in losse races spelen, maar ze zitten ook allemaal verwerkt in de carrièremodus. Dit is de modus waar je ongetwijfeld de meeste tijd in zult steken. In de carrièremodus zijn de disciplines opgedeeld in toernooien, die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in evenementen. Jouw doel is simpel; zo goed mogelijk presteren in de races, waardoor je hoog eindigt in het toernooi. Wanneer je je bij de beste drie van het toernooi weet te plaatsen, promoveer je naar het volgende toernooi. Eindig je bij de laatste drie? Dan moet je helaas een stapje terug doen. Dit proces herhaalt zich vervolgens tot het laatste, moeilijkste toernooi.
Door goed te presteren verzeker je niet alleen een hogere klassering, maar verdien je ook credits. Met deze credits kun je nieuwe auto’s aanschaffen, maar het management van je team speelt ook een grote rol. Met credits kan je nieuwe engineers verwerven. Deze helpen bij het upgraden van je auto. Na verloop van tijd kun je zelfs nog perks aan je stafleden toewijzen, waardoor het upgraden nog sneller gaat.
Multiplayer zit overigens ook nog in de carrièremodus verwerkt. Zo zijn er dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse events waar je aan kan deelnemen. Dit zijn bepaalde stages of volledige rally’s die zijn uitgekozen, soms zelfs met een vooraf bepaalde auto. Deze moet je dan zo snel mogelijk voltooien om een mooie plek op de leaderboards te veroveren. Een asynchrone modus dus, maar daar leent rally zich natuurlijk wel perfect voor. Wil je liever een directe PvP ervaring? Ook dat is mogelijk, in de vorm van online rallycross races. Omdat deze multiplayer modi in de carrièremodus verwerkt zitten, verdien je ook hier credits mee om je team mee te versterken of je autocollectie uit te breiden. Hiermee is eigenlijk wel beschreven hoe de carrièremodus in elkaar zit. Het lijkt allemaal niet erg veel voor te stellen, maar zo voelt het absoluut niet aan. Door deze opzet ligt de focus gewoon bij het racen, maar tegelijkertijd zorgt het managen van je eigen team toch nog voor genoeg diepgang buiten het racen om.
Technisch indrukwekkend
Iets dat ik nog niet heb beschreven, maar wel direct opvalt wanneer je DiRT Rally voor het eerst speelt is de technische kant. De game speelt namelijk als een zonnetje. De framerate ligt erg hoog en ik heb werkelijk waar niet één framedrop weten op te merken. Dit is toch een knappe prestatie, zeker gezien het feit dat de game er prachtig uitziet. De auto’s zien er ontzettend gedetailleerd uit, maar ook in de omgevingen is veel werk gestoken. Of het nou gaat om de mooie uitzichten van honderden meters verder, de regen die op de auto neerkomt, het water dat omhoog komt wanneer je erdoorheen rijdt, of het opstuivende zand achter je; alles ziet er zeer mooi en verzorgd uit. Zelfs je remschijven beginnen te gloeien van de hitte wanneer je keihard op de rem trapt, erg mooi om te zien.
Waar ik verder ook echt van onder de indruk was, is de audio van DiRT Rally. De auto’s klinken erg goed en elke auto onderscheidt zich ook van de anderen qua geluid. Hier zit het hem echter ook vooral in de kleine details. Het geluid dat je hoort wanneer je met de auto een hoop sneeuw in rijdt of de kleine steentjes die tegen je auto opspatten; al die kleine details zorgen ervoor dat de ervaring des te beter is. Je hebt echt het gevoel dat je zelf in de auto zit en dat is erg knap.
Conclusie
In mijn review van Sébastien Loeb Rally Evo vertelde ik dat de lat hoog was gelegd voor Codemasters, maar met DiRT Rally heeft de studio alle verwachtingen waargemaakt – dan wel overtroffen. De besturing van de auto’s is ongeëvenaard en hoewel de moeilijkheidgraad hierdoor vrij hoog is, blijft de game vooral een aangename uitdaging. De game focust zich geheel op de serieuze rallysport en slaagt er tegelijkertijd in om genoeg content en variatie te bieden om het lang leuk te houden. Daar komt nog eens bij dat de game wat betreft graphics en geluid tot in de details verzorgd is. Al met al is dit een compleet pakket dat ook echt ‘af’ voelt. Dit alles zorgt ervoor dat DiRT Rally één van de beste rallygames ooit is en een absolute must is voor elke fan van de sport.
Pluspunten
- Een realistische rally-ervaring als geen ander
- Verschillende disciplines zijn goed uitgewerkt
- Simpele maar zeer degelijke carrièremodus
- Grafisch erg indrukwekkend
- Audio tot in de puntjes verzorgd
- Speelt als een zonnetje
- Moeilijkheidsgraad zorgt voor een aangename uitdaging…
Minpunten
- …maar kan voor een enkeling net iets te hoog zijn
- Weinig circuits voor rallycross
9.0
Beesten game!!!
Had mezelf voor genomen nooit meer een Codemasters game te kopen ma een save file error op Grid 2 na dik 200 uur gameplay die bekend was bij hun maar nooit wat aan gedaan is.
Maar twijfel nu wel na zo’n review..
Principe aanhouden of over stag gaan.. hmmmzzz twijfel
Nice ga ik ook aanschaffen … heb juist the division gekocht en eerlijk gezegd vind em beter dan verwacht!!!
47€ bij mediamarkt, iig deze week!
@83.87.164..xxx: dat is nog te doen, ik dacht dat deze game sowieso goedkoper zou zijn. Ik koop hem wel in de aanbieding. Volgende wk ds3
In het algemeen worden rally games meestal snel in prijs verlaagd toch?
Besteld bij MM vandaag…hoop dat hij er morgen is, heb er onwijs veel zin in..na F1 en Project Cars even anders racen met mn T300 stuur…
ik ga hem zeker halen.
mvg
@84.28.142.xxx: Nu weet je in ieder geval dat je een back-up save moet maken
😉
@Flaming_Kaiser:
Gelukkig heb je met PS plus ook je save file geüpload naar de cloud 😉
Gaan we aanschaffen
Moeilijk te besturen met d pad , hebben er hier nog dit probleem .
Benieuwd of het goed te spelen is met een stuurtje. Nog nooit echt lekker een rally game kunnen spelen met een stuurtje.
Tip!!
Bij mediamarkt 47,- box
incl. Blu-ray disk de historie Colin Mcrae
@tyger1:
Wie speelt er dan ook een racegame met de d pad? Koop een stuur!
@31.161.183..xxx: Dat is voor mij al genoeg reden om PSPlus te rechtvaardigen. 😉
Goede en leuke review! Maar ik kan me in bijna alle punten vinden echter niet in de volgende: ‘Grafisch erg indrukwekkend’ ik weet dat de game soepel loopt dus 60fps en 1080p maar ik ben niet omver geblazen door de kwaliteit van graphics. Ik ben helaas ook wat verwend met de oogstrelende graphics van DriveClub en ja die is maar 30fps. Ik had er persoonlijk wat meer van verwacht. Maar dat moet de pret niet drukken, ben allang blij dat ze dat stomme Gymkana verwijderd hebben en dat het spel zich richt op de echte rally.
@86.86.57..xxx: Ik en dat doe ik al een 25 jaar , ik heb ooit een stuur gekocht en dat viel echt tegen .
Maar ik begrijp dat jij daar wel mee kan rijden ,
” …maar kan voor een enkeling net iets te hoog zijn”
Die enkeling ben ik!
Deze sla ik dus maar over 🙂
@TDamsma: nou dus dat..Hij loopt zeker soepel…En verwacht ook geen superkwaliteit ofzo…maar de omgeving vind ik echt om te huilen hoor…of ik been verwend, maar f1, ook van codemasters ziet er qua omgeving gelikt uit tov deze…nu weer verder..besturing onder knie krijgen
Hoe komt het bij de start van een wedstrijd dat ik niet kan starten zoals de andere auto’s?
Met rally cross is de start trager dan bij de andere auto’s . Hoe komt dit
@87.66.162..xxx:
Je houd het gaspedaal zeker helemaal ingedrukt?
@TDamsma: Tsja dat kan natuurlijk, grafische kwaliteit blijft tot op zekere hoogte ook subjectief. Ik vind het er gewoon erg goed uitzien, met namelijk als het regent bijvoorbeeld en in de dichtbegroeide gebieden zoals de bossen in Zweden bijvoorbeeld. Het is niet de mooiste racegame ooit, maar over het algemeen vind ik de game er erg goed uitzien. Maar ja, ieder zijn mening natuurlijk.
Anyway, bedankt voor je compliment! 🙂
Heerlijke rally game! Ben er zo tevreden over dat I’m vandaag ook meteen een stuurtje heb besteld
Na 2 races heb ik het onder de knie …. nu altijd 1ste plaats! Gwn niet altijd volle gas geven want dat deed ik in begin altijd door need for speed en driveclub lol… echt een vet spel! Sommige omgeving zijn echt grafisch top sommige middelmatig maar de gameplay verliest nooit z’n kwaliteit… heb Dirt 2 en 3 kapot gespeeld en deze voelt nog beter aan … codemasters did it again
@tyger1: Racen met een D-pad? Niet doen. Werkt leuk en aardig op de SEGA, maar voor race games anno 2016 kun je beter de analoge sticks gebruiken. Zo kun je veel beter corrigeren.
@A Gamer: Ik ben bezig met de sticks nu , het gaat beter maar het is geen makkelijk spel ik game in cockpitveuw .
Misschien ligt het daar aan ?
@tyger1: Zou kunnen. Cockpit view is natuurlijk wel het leukst, maar je kan het eens proberen met bijvoorbeeld de view vanaf de motorkap. Oefening baart kunst in ieder geval!
Hebben we eindelijk weer eens een goede race/rally game te pakken?
Ga ik zeker uitproberen.