Review: DiRT Rally – Ontwikkelaar Codemasters is geen onbekende meer als het aankomt op het maken van rallygames. De eerste titel, Colin McRae Rally, kwam bijna twintig jaar geleden uit. Na verloop van tijd veranderde de serie enigszins van naam en na het overlijden van rallylegende Colin McRae staat de serie al weer een tijdje bekend als ‘DiRT’. Waar de laatste twee delen uit de serie, DiRT 3 en DiRT Showdown, als de minder serieuze delen werden beschouwd, gaat DiRT Rally weer helemaal terug naar de roots van de rallysport en dus ook van de game. De hoogste tijd dus om te zien of dit een verstandige zet is geweest.

De ultieme ervaring

Zoals gezegd gaat DiRT Rally weer helemaal terug naar de essentie van rally als sport, zonder allerlei poespas en vuurwerk daaromheen. Codemasters heeft geprobeerd om de sport zo realistisch mogelijk naar de game te vertalen en laten we vooropstellen: hierin zijn ze absoluut geslaagd. DiRT Rally is een echte rally simulator geworden, wat betekent dat het een stuk lastiger is om alles goed onder de knie te krijgen dan in de vorige delen. Vanaf je allereerste race zul je al meteen merken dat de moeilijkheidsgraad behoorlijk hoog ligt, dus kijk er niet raar van op als je tijdens de eerste uren die je in de game steekt al snel de nodige crashes maakt en niet op het podium terechtkomt.

Deze hoge moeilijkheidsgraad wordt voornamelijk veroorzaakt door de sublieme wijze waarop de auto’s zich gedragen en je ze kunt besturen. In DiRT Rally wordt het gevoel dat je een daadwerkelijke auto bestuurt goed nagebootst. De wijze waarop de wagens rijden en het spel reageert op jouw input is ongeëvenaard. Elk grassprietje, kiezelsteentje of plasje water voel je tijdens het rijden en dat betekent dat je constant gefocust moet zijn op de weg. Wanneer je ook maar even de ogen op iets anders richt, ben je al te laat om te corrigeren en kun je die toptijd wel vergeten. Des te belangrijker is het dan ook om te luisteren naar de navigator die naast je in de auto zit. Deze persoon geeft de zogenaamde ‘pacenotes’ aan je door. Dit zijn korte beschrijvingen van het circuit. Zo geeft hij bijvoorbeeld aan hoe scherp de aankomende bocht is en laat hij het je weten als er obstakels aankomen. Luister goed naar deze aanwijzingen, want in DiRT Rally zijn ze belangrijker dan ooit.

Wat de ontwikkelaars met de realistische besturing en de bijbehorende moeilijkheidsgraad in ieder geval bereikt hebben, is een ongekende rally-ervaring, waarbij de sport zeer natuurgetrouw overkomt. Of de moeilijkheidsgraad te hoog ligt? Naar mijn mening niet. Ik heb de gameplay nooit als frustrerend ervaren, maar juist als enorm uitdagend. Naarmate je de game langer speelt en steeds beetje bij beetje beter wordt, krijg je er ook veel meer plezier in. Verder zitten er enkele handige tutorials in het spel, die je meer uitleggen over hoe rally precies in zijn werk gaat en over het in bedwang houden van je auto. Ondanks dat het voor mij persoonlijk niet geldt, kan ik me voorstellen dat een kleine groep mensen die echt zweert bij de gameplay van de vorige DiRT delen, deze game als iets te moeilijk ervaart.

Simpel, maar doeltreffend

Dat DiRT Rally zich louter focust op de traditionele rallysport, uit zich ook in het aanbod en de diversiteit van de content. De game is onderverdeeld in drie verschillende disciplines; de ‘standaard’ rally, rallycross en hillclimb. In de standaard rally is het de bedoeling om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te racen. Je kunt losse stages rijden, of een complete rally, bestaande uit meerdere stages. De rally’s spelen zich af op zes verschillende locaties, die allemaal erg divers zijn en een andere rijstijl vereisen. Zo heb je de asfaltwegen in Duitsland, waar je veel sneller kan racen dan in bijvoorbeeld Griekenland, waar je off-road rijdt en veel meer moet oppassen dat je niet slipt. Dit is echter nog niks vergeleken met de besneeuwde bossen van Zweden, waar je sneeuw en ijs moet trotseren om veilig bij het eindpunt te komen.

Rallycross is weer totaal iets anders. In deze discipline race je op vrij kleine circuits, met alle auto’s tegelijkertijd op de baan. Het doel is om na een bepaald aantal ronden als eerste over de finishlijn te komen. Leuk detail van rallycross is de ‘joker lap’. In één van je rondes moet je een ietwat langere route nemen en elke coureur mag zelf bepalen in welke ronde hij dit doet. Rallycross is zonder twijfel de discipline waar je het meeste spektakel kan verwachten, des te jammer is het dat er weinig circuits voor zijn. De laatste discipline is Hillclimb, waarin je met speciale bolides een enorme berg moet beklimmen. Dit doe je in elke ronde twee keer en de tijd van je snelste run is de tijd die uiteindelijk voor het klassement geldt. Al met al een discipline die wat op de achtergrond staat, maar zeker het spelen waard is.

De drie beschreven disciplines kan je natuurlijk in losse races spelen, maar ze zitten ook allemaal verwerkt in de carrièremodus. Dit is de modus waar je ongetwijfeld de meeste tijd in zult steken. In de carrièremodus zijn de disciplines opgedeeld in toernooien, die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in evenementen. Jouw doel is simpel; zo goed mogelijk presteren in de races, waardoor je hoog eindigt in het toernooi. Wanneer je je bij de beste drie van het toernooi weet te plaatsen, promoveer je naar het volgende toernooi. Eindig je bij de laatste drie? Dan moet je helaas een stapje terug doen. Dit proces herhaalt zich vervolgens tot het laatste, moeilijkste toernooi.

Door goed te presteren verzeker je niet alleen een hogere klassering, maar verdien je ook credits. Met deze credits kun je nieuwe auto’s aanschaffen, maar het management van je team speelt ook een grote rol. Met credits kan je nieuwe engineers verwerven. Deze helpen bij het upgraden van je auto. Na verloop van tijd kun je zelfs nog perks aan je stafleden toewijzen, waardoor het upgraden nog sneller gaat.

Multiplayer zit overigens ook nog in de carrièremodus verwerkt. Zo zijn er dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse events waar je aan kan deelnemen. Dit zijn bepaalde stages of volledige rally’s die zijn uitgekozen, soms zelfs met een vooraf bepaalde auto. Deze moet je dan zo snel mogelijk voltooien om een mooie plek op de leaderboards te veroveren. Een asynchrone modus dus, maar daar leent rally zich natuurlijk wel perfect voor. Wil je liever een directe PvP ervaring? Ook dat is mogelijk, in de vorm van online rallycross races. Omdat deze multiplayer modi in de carrièremodus verwerkt zitten, verdien je ook hier credits mee om je team mee te versterken of je autocollectie uit te breiden. Hiermee is eigenlijk wel beschreven hoe de carrièremodus in elkaar zit. Het lijkt allemaal niet erg veel voor te stellen, maar zo voelt het absoluut niet aan. Door deze opzet ligt de focus gewoon bij het racen, maar tegelijkertijd zorgt het managen van je eigen team toch nog voor genoeg diepgang buiten het racen om.

Technisch indrukwekkend

Iets dat ik nog niet heb beschreven, maar wel direct opvalt wanneer je DiRT Rally voor het eerst speelt is de technische kant. De game speelt namelijk als een zonnetje. De framerate ligt erg hoog en ik heb werkelijk waar niet één framedrop weten op te merken. Dit is toch een knappe prestatie, zeker gezien het feit dat de game er prachtig uitziet. De auto’s zien er ontzettend gedetailleerd uit, maar ook in de omgevingen is veel werk gestoken. Of het nou gaat om de mooie uitzichten van honderden meters verder, de regen die op de auto neerkomt, het water dat omhoog komt wanneer je erdoorheen rijdt, of het opstuivende zand achter je; alles ziet er zeer mooi en verzorgd uit. Zelfs je remschijven beginnen te gloeien van de hitte wanneer je keihard op de rem trapt, erg mooi om te zien.

Waar ik verder ook echt van onder de indruk was, is de audio van DiRT Rally. De auto’s klinken erg goed en elke auto onderscheidt zich ook van de anderen qua geluid. Hier zit het hem echter ook vooral in de kleine details. Het geluid dat je hoort wanneer je met de auto een hoop sneeuw in rijdt of de kleine steentjes die tegen je auto opspatten; al die kleine details zorgen ervoor dat de ervaring des te beter is. Je hebt echt het gevoel dat je zelf in de auto zit en dat is erg knap.

In mijn review van Sébastien Loeb Rally Evo vertelde ik dat de lat hoog was gelegd voor Codemasters, maar met DiRT Rally heeft de studio alle verwachtingen waargemaakt – dan wel overtroffen. De besturing van de auto’s is ongeëvenaard en hoewel de moeilijkheidgraad hierdoor vrij hoog is, blijft de game vooral een aangename uitdaging. De game focust zich geheel op de serieuze rallysport en slaagt er tegelijkertijd in om genoeg content en variatie te bieden om het lang leuk te houden. Daar komt nog eens bij dat de game wat betreft graphics en geluid tot in de details verzorgd is. Al met al is dit een compleet pakket dat ook echt ‘af’ voelt. Dit alles zorgt ervoor dat DiRT Rally één van de beste rallygames ooit is en een absolute must is voor elke fan van de sport.

• Een realistische rally-ervaring als geen ander
  • Verschillende disciplines zijn goed uitgewerkt
  • Simpele maar zeer degelijke carrièremodus