Ubisoft rolde afgelopen dinsdag update 1.1 uit voor The Division. Deze update pakte een hoop oneffenheden aan en voegde tegelijkertijd een hoop nieuwe features en content toe, waaronder de Incursion modus. Er bleek echter ook een probleem te zijn ontstaan met deze update, namelijk dat personages waren verdwenen.

Ubisoft gaf aanvankelijk aan dit niet even met een hotfix te kunnen repareren, waardoor de vrees ontstond dat spelers mogelijk enige tijd geen toegang zouden hebben tot de game. Dit alles valt nu gelukkig erg mee, want het verdwijnen van personages is te wijten aan een server die niet goed functioneert.

Op de technische fora van Ubisoft heeft community baas Yannick Bancherau aangegeven dat de server in kwestie onstabiel was, waardoor de data van de spelers niet goed gesynchroniseerd kon worden. Massive (ontwikkelaar) heeft het probleem inmiddels geconstateerd en de server zal snel hersteld worden, zodat er weer gesynchroniseerd kan worden op de juiste manier.

“The issue was caused by a malfunctioning server that couldn’t synchronize character data correctly and corrupted them instead. The game client was unable to read this corrupted data, and simply assumed that the character didn’t exist.”

“Once this has been identified, we were able to restore the server to its normal functions, thus ensuring that the issue will no longer occur for other players.”

Een kanttekening hierbij is wel dat de servers even offline gaan en dat de laatste savedata van jouw complete account – welke niet gecorrumpeerd is – teruggezet zal worden. Dat betekent dus dat alle voortgang die je eventueel na 12 april geboekt hebt, verloren zal gaan.

“In order to make your character available, we will need to restore the latest uncorrupted save of your entire account, which happened during the server maintenance of April 12. In other words, your character will be back just as you left it on April 12 at 9am CEST/3am EDT/ 12am PDT.”