Technomancer 1

Review: The Technomancer – Spiders kondigde in 2015 voor het eerst haar nieuwe IP aan, die zich op de planeet Mars zou gaan afspelen en de titel The Technomancer draagt. Wat vele mensen misschien niet weten, is dat The Technomancer zich in hetzelfde universum afspeelt als het – tevens door Spiders gemaakte – Mars: War Logs, dat in 2013 verscheen voor de vorige generatie consoles en PC. In The Technomancer neem jij de rol aan van Zachariah Mancer, technomancer, dief en handhaver van de wet. Sommigen zien jou liever als mutant wegens de krachten die je bezit. Het verhaal van The Technomancer kent vele wegen waar jij de keuzes moet maken om de ultieme Technomancer te kunnen worden. Je moet je kunnen bewijzen door verschillende missies aan te nemen, de juiste keuzes te maken en natuurlijk het onder controle krijgen van de krachten die bij een Technomancer horen. Gebruik je jouw krachten voor het goede, of juist het kwade? De keuze is aan jou, Zach!

Dragon Age meets Mass Effect?

We starten The Technomancer met het creëren van ons eigen personage. Gezien het feit dat de protagonist “Zachariah” als naam draagt, hebben we hier enkel de mogelijkheid om een mannelijk personage te maken. Even een leuk kapsel, de kleur van de ogen kiezen en de huidskleur aanpassen, en we kunnen van start gaan. “We are, as you have learned, mutants, Zachariah. But, while other mutations form the poor, deformed creatures that we use like commodites, ours has produced, within us, gifts to do the right thing.” Onze luitenant vertelt ons direct even de basis van de Technomancers en tijdens dit gesprek krijgen wij direct een beetje een Mass Effect gevoel. De sfeer van de game en de mogelijkheden tot antwoorden zijn allen erg herkenbaar. Niet alleen Mass Effect, maar ook elementen uit Dragon Age zijn erg herkenbaar en zorgen enigszins voor een vertrouwd gevoel.

Technomancer

Het verhaal van The Technomancer is vrij complex in elkaar gezet. Het verhaal kan vanaf het begin al bepaalde wendingen nemen naarmate jij antwoorden geeft op vragen, of missies op een nét andere manier uitvoert dan eigenlijk de bedoeling moet zijn. Arresteer jij een verdachte die jij eigenlijk moest vermoorden, dan zal dit invloed hebben op de relatie met jouw meerdere. Hoewel wij van mening zijn dat dit niet heel veel invloed heeft op het algemene verhaal, is het wel mooi om te zien dat hier aandacht in is gestopt. Men laat jou wel nadenken over bepaalde keuzes die voorgeschoteld worden, waarbij de ene keuze soms nog lastiger is dan de ander.

Als je eenmaal een aantal missies in jouw Journaal hebt, kan de pret beginnen. Toch? Het is – zeker in het begin van de game – niet altijd even makkelijk om te achterhalen wat je nu precies moet doen om jouw missie voort te kunnen zetten. Ook de indicatoren op de map word je vaak geen wijs uit. Hierdoor ben je meer aan het zoeken naar waar je nu eigenlijk heen moet, in plaats van echt het verhaal te volgen, wat soms nogal frustrerend kan werken. Daar waar er op de map een aantal vraagtekens staan, moet je blijkbaar het hele gebied doorzoeken naar iets of iemand waar je informatie vandaan kunt halen. Echt duidelijk wordt dit niet aangegeven, ook niet als je bij het voorwerp of de persoon in kwestie in de buurt bent.

Technomancer

Dark Souls, eat your heart out!

The Technomancer heeft een mooi, uitgebreid skill-systeem voor Zachariah Mancer. Zo kun je bij het levelen van jouw personage niet alleen kiezen om bijvoorbeeld Strenght of Agility te verbeteren om op die manier betere wapens en armor te kunnen dragen, maar er is ook een hele skilltree puur gericht op alle manieren van combat en krachten. Een Technomancer maakt gebruik van elektrische krachten om tegenstanders schade aan te richten, maar ook krijg je verschillende wapens tot je beschikking. Zo kun je gebruik maken van een pistool en mes, voor de snelle, sneaky aanvallen, en een staf voor de acrobatische aanvallen en een grotere, directe radius. En als laatste kun je meer verdedigend spelen door een schild en knuppel te gebruiken. Deze verdeling is gemaakt als Rogue, Warrior, Guardian en natuurlijk Technomancy. Elke groep kent haar eigen skilltree. Denk dus goed na voor je je punten indeelt.

Zachariah Mancer is niet alleen beroeps-Technomancer, maar heeft ook zijn eigen hobby’s, welke voor zijn vak toch noodzakelijk lijken te zijn. Zach houdt er namelijk ook van om zijn uitrusting te verbeteren. De nodige werkbanken zijn dan ook aanwezig binnen de game om elke upgrade uit te kunnen voeren die hij nodig acht. Verbeter je wapen, maak je armor sterker en creëer verschillende medicijnen om levenspunten aan te vullen of juist je magiekracht aan te sterken. Toch lijkt dit alles niet voldoende te zijn om de Technomancer te worden die wij graag willen zien. Het meest frustrerende binnen The Technomancer is toch wel de moeilijkheidsgraad. Je kunt de game spelen op easy, normal, hard en abnormaal hard. Wij hebben de game gestart op normal, maar merkten al snel dat de game een hekel heeft aan de speler. Zelfs met het dragen van het beste armor voor ons level, de beste wapens en alle upgrades, legden wij het ontzettend snel af tegen een klein groepje normale vijanden. Ook na het veranderen van de moeilijkheidsgraad naar easy, hadden wij het regelmatig erg moeilijk.

Technomancer 3

The Technomancer heeft namelijk ontzettend veel last van pieken als het gaat om de moeilijkheid. Sommige groepen vijanden stellen niets voor, waar anderen het voor elkaar krijgen om jou omver te blazen. Hetzelfde geldt voor baasgevechten, overigens. Daarnaast helpt de besturing ook niet bepaald mee, daar The Technomancer behoorlijk stroef aanvoelt. Deze titel heeft op veel vlakken heel erg veel last van het Dark Souls-syndroom. Ga je dood, dan doe je zelf iets fout. Het is vaak erg veel trial & error; de juiste moves op de juiste momenten uitvoeren, de juiste wapens tegen de juiste vijanden, de juiste combinatie van teamgenoten met de juiste wapens… het zijn allemaal factoren die invloed hebben op hoe een gevecht kan lopen.

Speaking bad Kung Fu, The Technomancer must

De conversaties tussen de personages zijn niet bepaald goed te noemen. Het stemwerk laat te wensen over, waar we nog niet eens spreken over de animaties van deze gesprekken. Vanaf het begin zijn de animaties van de gezichten alsof we naar een slechte Kung Fu film zitten te kijken waarvan de synchronisatie niet helemaal lekker loopt. De uitdrukkingen van gezichten zijn levenloos te noemen, waarbij enkel de lippen hier en daar emotie weten uit te drukken. Maar ook de gesprekken zelf laten niet veel emotie achter. Het is vrij monotoon en daardoor niet interessant om elke conversatie volledig af te luisteren. Sommige gesprekken kunnen zelfs irritant overkomen.

z19115074O,The-Technomancer

Wat dan wel weer indrukwekkend is bij de conversaties, is de mogelijkheid tot doorvragen. Net als in Dragon Age en Mass Effect krijgen we een aantal mogelijkheden tot vragen stellen. Maar onder elk onderwerp is weer een nieuwe selectie te maken, waardoor je als speler toch de nodige details te weten kunt komen over bijvoorbeeld de verschillende facties. Niet dat dat veel verschil maakt, omdat – naar ons gevoel – de facties totaal geen invloed hebben op het verhaal of de gameplay. Ook het behalen van reputatie voor verschillende facties lijkt geen verschil te maken omtrent het verhaal of het behalen van bepaalde missies. Het zijn extra bijkomstigheden waarbij jij als speler achtergrondinformatie kunt inwinnen over hoe een factie in elkaar steekt.

Op grafisch vlak heeft The Technomancer helaas niet bepaald veel te bieden. Het lijkt allemaal achterhaald en slordig afgewerkt. De omgevingen zien er prachtig uit en hebben een heerlijke sfeer, maar daar stopt het eigenlijk wel voor The Technomancer. De schaduwen bestaan uit blokken, erg veel grafische haperingen en stottermomenten, en het aantal pop-up momenten hebben we niet meer bijgehouden. Het zijn nét te veel grafische missers, die wij eigenlijk niet binnen een game als The Technomancer mogen verwachten.

The_Technomancer-01

Bij de aankondiging van The Technomancer hadden wij misschien te hoge verwachtingen voor het eindproduct. De game voelt heel erg aan alsof het gemaakt is onder het motto "Beter goed gejat, dan slecht bedacht". Zo ontzettend veel herkenbare elementen zijn wij tegengekomen binnen deze titel. Het lijkt bijna een kloon van alle BioWare games bij elkaar. Spiders laat hier helaas een hoop steken vallen met het geluid, de grafische kwaliteit en de manier van verhaal vertellen. Daarnaast heb je animaties die niet helemaal lekker lopen en glitches die gewoon niet in deze game thuis horen. Dit alles maakt The Technomancer misschien geen volmaakte game, maar het is ook niet slecht te noemen. Door het complexe verhaal en alle keuzes die hierin te maken zijn, heeft The Technomancer ontzettend veel te bieden als het gaat om verhaal en ontwikkeling rond onze protagonist, Zachariah Mancer.

• Sci-fi RPG op Mars!
  • Uitgebreid skill-systeem
  • Variatie in combat