PlayStation VR – Gespeeld: Battlezone – In oktober introduceert Sony een nieuwe manier van gamen op de PlayStation 4. Met PlayStation VR moet je een unieke ervaring hebben waardoor je jezelf volledig in de game waant. Bij de release zullen verschillende games uit diverse genres beschikbaar zijn en met Battlezone ga je beleven hoe het is om een tank te besturen. De titel valt in het genre van de shooter en we waren vooral erg benieuwd naar hoe de game zou spelen. Op de E3 konden we bij Rebellion een demo proberen en deze beviel ons erg goed. De besturing en gameplay voelden namelijk direct al goed aan en de futuristische stijl is opvallend en bijpassend. Het belooft een erg vermakelijke VR titel te worden waarin je allerlei hectische shootouts gaat beleven.
Knallen in een tank
In Battlezone stap je in de schoenen van een tankbestuurder en dat in een futuristische stijl. Toen we de game voor het eerst zelf zagen, moesten we gelijk aan TRON denken. Er waren veel hoge gebouwen te zien die overwegend grijs of zwart waren met felle accenten, zoals oranje of blauw. De demo begon echter in de basis van het leger waar we onderdeel van uitmaakten. In de basis werd uitgelegd hoe de gameplay precies werkte en zodoende konden we aan de slag. Battlezone is een game die je gewoon bestuurt met de DualShock 4 controller, maar het geinige is dat de ontwikkelaars de controller ook in de game hebben verwerkt. Zo zie je in-game de controller zweven in de cockpit van de tank, wat er gaaf uit ziet, maar het is ook handig omdat je op het scherm uitleg krijgt wat elke knop op de controller doet. Aangezien je de headset op hebt, zie je de echte controller niet en dit was dan wel een mooie uitkomst.
Zo kregen we te horen welke wapens we tot onze beschikking hadden en dat we konden schakelen tussen een kanon en een groot machinegeweer. Daarnaast konden we ook met een druk op de knop snel naar links of rechts bewegen om inkomende raketten te ontwijken. De uitleg was duidelijk en we wisten hoe de besturing zou moeten werken, tijd om te knallen dus. Eerst keken we nog even rond in de cockpit die overal van veel details voorzien is. Dit geeft je echt de illusie dat je je in een grote tank bevindt, wat natuurlijk bijdraagt aan de ervaring. Uiteindelijk was daar dan het moment dat we met een lift omhoog gingen, want dat is de weg naar de arena waar de gevechten plaatsvinden. In de volledige game zullen meerdere omgevingen aanwezig zijn met allemaal een eigen stijl. Denk dan aan een stad, een buitengebied en zelfs een besneeuwde omgeving.
Vlot werkende besturing
Toen we eenmaal in de arena waren aangekomen, was daar het moment dat we alle vrijheid kregen om rond te bewegen, maar het duurde niet lang voordat de eerste tanks op ons afkwamen. Met enigszins gemak knalden we de tanks met ons grote kanon zo kapot. De besturing werkt vanaf het allereerste moment heel erg vloeiend en natuurlijk. Daarbij krijg je in de game een goed overzicht van het slagveld, mede omdat je continu om je heen kan kijken. Met de linker analoge stick rijd je de tank rond en met de rechter kan je richten. Tot zover allemaal uitstekend, hoewel de game je wel de indruk geeft dat je meer met de tank aan het glijden bent, dan dat je rijdt. De tank is ook wat zweverig en dat voelt aanvankelijk wat gek aan, maar went gelukkig vrij snel en het past bovendien bij de game. Tevens zorgt het voor een vrij hoog tempo.
De actie tijdens onze speelsessie werd langzaam maar zeker opgevoerd, want de hoeveelheid tanks die we moesten uitschakelen, werd alsmaar hoger. Dat heeft als gevolg dat het steeds chaotischer wordt, want je wordt werkelijk van alle kanten bestookt. We waren daarom vaak om ons heen aan het kijken om te zien waar nieuwe gevaren loerden. Als speler krijg je wel via een stem een notificatie dat er nieuwe vijanden aankomen, maar het ging zo snel dat we meer in het level gingen zoeken. Later werden ook vijandelijke torens geïntroduceerd die we moesten slopen. Door de combinatie van de snel bewegende tanks en de torens die ons vanop een grote afstand konden raken, werden de gevechten steeds lastiger, maar ook uitdagender. En door de 3D-effecten waanden we ons volledig in de wereld van Battlezone.
Druk om je heen kijken
Inmiddels konden we ook al schieten met het machinegeweer, waarmee we wat meer accuraat op doelen konden richten, terwijl deze wel wat minder schade aanrichtte. Dit wapen was vooral handig bij de twee laatste vijanden, want deze bevonden zich in de lucht. De vijanden beperken zich niet alleen tot tanks, dus er kwamen op een gegeven moment ook zwermen van kleine vijanden overvliegen die zich op jouw tank kunnen storten. Het gevolg in ons geval was dat het machinegeweer uitgeschakeld werd, wat dus een lastige situatie opleverde. Je bent dan immers aangewezen op je kanon, maar dat is wat minder snel. Bijgevolg kwamen ook de Hoppers nog even om de hoek kijken, die wat meer geavanceerd zijn en je eveneens van bovenaf aanvallen. Je kunt je voorstellen dat we druk naar boven en achter ons aan het kijken waren, terwijl we ook nog op andere tanks aan het schieten waren. Het was een ontzettend chaotisch en actievol gevecht, waarbij we op het puntje van onze stoel zaten, want de enige toepasselijke conclusie die hierbij geldt is dat shoot-outs op deze manier beleven echt fantastisch is.
Voorlopige conclusie
De demo eindige voor ons toen we de EMP inzette waardoor alle vijanden ontploften. Hierdoor vlogen de pixels letterlijk om onze oren wat een geslaagd einde was. Door deze korte speelsessie zijn we overtuigd van het potentieel wat Battlezone heeft. De vraag is alleen wel hoelang de game zal duren, maar buiten dat is het één van de betere VR-games die we op de E3 hebben kunnen spelen. De actie en besturing zijn beiden prima, want het voelt vanaf het eerste moment responsief en vlot aan. Audiovisueel is het tevens een nette VR titel, voornamelijk omdat het qua resolutie heel erg scherp is en dat kan niet van elke VR-game gezegd worden. Battlezone staat wat dat betreft in de lijst van interessante PlayStation VR titels erg hoog.
Lijkt me een heel vette game. Maar on de conclusie over de hoge resolutie lijkt wel meteen duidelijk te worden dat de ps4 neo hier een voordeel gaat bieden. Daar mag de neo wel verschillen van de gewone ps4.
Zou weleens willen weten wanneer de release is sinds dat dit de enige game tot op heden nog zou kopen voor de psvr.
@Lon3wolf:
13 oktober
is echt redelijk duidelijk bekend gemaakt
@coristus: Dit spel viel niet onder de 5 launch games. Duidelijk was het iig niet.
@coristus: Zo ver ik weet is battlezone niet in de launch line-up dan moet me toch iets ontgaan zijn. Heb de PSVR wel ge-preorderd dus als battlezone wel op de release van de psvr uitkomt haal ik die zeker
Sony heeft de launch line-up bekend gemaakt maar 3rd parties is weinig over bekend terwijl sony destijds zij dat ze niet eerder de psvr gaan uitbrengen dan dat er min. 10 launch titels zijn
@coristus:
Huh? Wat haal jij uit de conclusie dan over de resolutie? Dat de pixels om je oren vliegen? Als dat nou gewoon het effect is van de EMP, hmm?
De Neo kan resoluties nou niet echt bepaald gaan vergroten voor PSVR dat weet je ook wel, wel zouden games er mooier uit kunnen zien dan op een standaard PS4, eigenlijk exact hetzelfde als niet-VR games op Neo en PS4….
@Aenea:
Hier staat dat niet van elke game gezegd kan worden:
“…voornamelijk omdat het qua resolutie heel erg scherp is en dat kan niet van elke VR-game gezegd worden.”
En scherper is duidelijk een ding dat met meer FLOPS gedaan kan worden. Hetzij met textures, hetzij met meer resolutie.
@coristus: Volgens mij begrijp je niet zo goed wat er word bedoeld met resolutie. Tuurlijk, visuals kunnen mooier worden door de Neo en het zal allemaal vast minder scherpe randjes kunnen krijgen, maar resolutie verandert niet.
@coristus:
Tja, en aangezien PSVR gewoon een beeldscherm is met een vaste resolutie kan die toch echt niet omhoog gegooid worden. Wel kan de render resolutie verhoogd worden als bv. de game rendered in 900p of zo en het geupscaled worden, maar denk eerder dat de scherpte andere oorzaken heeft…
@Aenea:
Ik denk dat de games gewoon op lagere resolutie draaien er zijn ook games die ip 1600×900 draaien terwijl je tv 1920×1080 is. met meer rekenkracht kunnen die wel gewoon full hd draaien. dat is wat ik bedoel :/
@coristus: Resolutie in VR zal altijd minder zijn omdat het 3D is en je overal om je heen beeld hebt. Dat is helaas de opoffering die gemaakt moet worden.
@195.241.184.xxx:
Dat begrijp ik. Punt is dat deze game er scherper uitziet dan andere games op de vr en daaruit kan je volgens mij heel prima concluderen dat met meer rekenkracht die andere games ook scherper zouden kunnen zijn. Ook omdat dit een van de dingen is die WEL mogen verschillen tussen de neo en de gewone ps4.. kom op.. zo moeilijk is die gevolgtrekking niet 🙁