Review: No Man’s Sky – Een ongekend groot heelal, de mogelijkheid om alle planeten te bezoeken die je tegenkomt en een permanente drang naar exploratie; dat is wat No Man’s Sky kenmerkt en daarmee is het een totaal unieke game. De game is zo groot dat je nooit alles zult kunnen zien in het universum en dat maakt de ervaring tot op zekere hoogte voor elke speler anders. Fascinerend, origineel en vooral erg uniek. No Man’s Sky is een wat aparte titel in dat opzicht, maar staat dat garant voor kwaliteit en succes?
Zoek het zelf maar uit
Games nemen je vandaag de dag behoorlijk bij het handje middels uitgebreide tutorials en een stap voor stap opbouw naar het moment dat de ontwikkelaar je kundig genoeg acht om zelf aan de slag te gaan. In No Man’s Sky is dat echter een ander verhaal, want de game gooit je bij aanvang gelijk in de diepte. Je start op een volstrekt willekeurige planeet met je ruimteschip en hoewel de game je hier en daar wat hints geeft, is het vooral aan jou om te ontdekken wat de gameplay is. Verzamel die grondstof, combineer dat met een ander en repareer wat. Er vliegt een sentinel voorbij… moet je die kapot schieten of zijn ze niet gevaarlijk? Waar is dat verdomde zink toch te vinden?
Allemaal vragen die voorbij kunnen komen als je de game voor het eerst opstart. Een goed antwoord hierop geven kan niet, aangezien de startplaneet voor elke speler anders is en dus de situatie varieert per persoon. De één kan op een prachtige planeet starten, de andere op een giftige (wat het nog wat lastiger maakt) en weer een ander start op een planeet die voor 90% uit water bestaat. De game laat je helemaal vrij, geeft wat hints zodat je niet compleet verloren bent, maar zelf alles uitzoeken voert de boventoon. Dat kan misschien wat wennen zijn, maar op de één of andere manier werkt dat uitstekend in deze game.
De vier pilaren
De game is opgebouwd aan de hand van vier pilaren: exploratie, combat, handel en overleven. Hierin volgt No Man’s Sky een vast principe qua structuur, maar hoe jij het invult, is volledig aan jou. Met een vaste structuur bedoelen we dat je van sterrenstelsel naar sterrenstelsel reist en hier tref je altijd één of meerdere planeten met af en toe manen aan. Deze kun je allemaal bezoeken en onderzoeken en als je er genoeg van hebt, reis je naar het volgende sterrenstelsel en dat concept blijft zich eigenlijk continu herhalen.
Dat klinkt uitermate repetitief en dat is No Man’s Sky in de kern ook, maar daarbij geldt een belangrijke nuance. Deze nuance is dat de structuur hetzelfde is, maar dat je keer op keer toch net even een gevarieerd avontuur beleeft. Zo tref je soms vijandige ruimteschepen aan die je kan bevechten. Ook kan het voorkomen dat de planeet waarop je net geland bent, vol met fauna zit, waardoor je het verzamelen van resources even laat voor wat het is, omdat je alle dieren wilt ontdekken en scannen. Die informatie vervolgens uploaden levert weer geld op, wat op termijn weer van pas kan komen.
De game mag dan op vier pilaren gebouwd zijn, hetgeen dat duidelijk de primaire rol speelt, is exploratie. Overleven is in mindere mate aanwezig, want dat hangt van de planeten af. Sommigen zijn namelijk hostile (sentinels vallen je gelijk aan), koud of giftig, maar het merendeel is gewoon vredelievend. De combat is vrij beperkt, omdat gevechten niet continu om de hoek komen kijken. En handelen, dat is meer een verlengde van de exploratie pilaar. De gameplay biedt door het ongekende universum veel ruimte voor variatie, maar dat is vooral te danken aan de afwisseling per planeet. Per sterrenstelsel zul je op den duur eigenlijk continu hetzelfde doen, al praten we dan wel over 30+ uur aan gameplay.
Je doel… is er een doel?
Hello Games heeft nooit specifiek aangegeven dat No Man’s Sky over een einddoel beschikt, maar wel hebben ze enigszins aangegeven dat je naar het centrum van het universum kan reizen. Dat is niet specifiek een doel, maar als je voor iets wilt werken, dan is dat de meest logische keuze. Het centrum is een roteind weg en dus ben je wel even bezig. Je kunt hiervoor geheel een eigen route kiezen en afsnijden via zwarte gaten, maar je kan ook enigszins bij de hand genomen worden middels Atlas. Zo hier en daar tref je namelijk Atlas stations aan en die vuren allerlei logische of morele kwesties op je af en dat levert je dan weer Atlas stenen op die je later kunt gebruiken.
Toch ben je geheel vrij hier vanaf te wijken, want als jij besluit dat het centrum van het universum je gestolen kan worden terwijl je voor uren het pad van Atlas gevolgd hebt, dan laat de game je daar geheel vrij in. Besluit je om op een gegeven moment toch van je pad naar het centrum af te wijken om gewoon nog meer sterrenstelsels te bezoeken? Leef je uit, de game neemt je nooit aan het handje en doordat er geen primaire endgame is, zul je eigenlijk tot het oneindige hetzelfde kunnen blijven doen. Dat klinkt saai en kan ook saai worden, omdat No Man’s Sky eigenlijk voornamelijk op exploratie is gericht en dat zul je continu moeten blijven doen als je verder wil komen.
Planeethopper
Grondstoffen zijn belangrijk en die tref je zowel in de ruimte als op de planeten aan. Je ruimteschip vliegt bijvoorbeeld op plutonium, maar dat raakt een keer op. Dan is het zaak om plutonium te zoeken, zodat je kan blijven vliegen. Als je naar een ander sterrenstelsel wilt, moet je een warpcel in je hyperdrive installeren, maar die kan je bijna nergens vinden (alleen in een Atlas station of bij geluk in gedropte kisten). Een warpcel maken is in veel gevallen dan de beste optie, maar daarvoor heb je eerst antimaterie nodig, wat weer bestaat uit andere grondstoffen en die bestaan weer uit suspensievloeistof. Dat maak je dan weer met koolstof en zodoende ben je dus continu grondstoffen aan het verzamelen.
Bij voorkeur verzamel je erg veel, want dan gaat het reizen weer wat vlotter, maar tegelijkertijd is de game behoorlijk gierig met opslagslots in je ruimtepak en ruimteschip, waardoor je ook daar goed mee om moet gaan. Niet alleen omdat daar de grondstoffen in op worden geslagen, maar ook omdat technologie ter verbetering van je pak, wapen of ruimteschip een slot inneemt. Goed nadenken, je verbeteringen afstemmen op de manier van spelen en efficiënt met grondstoffen omgaan is van groot belang en daarbij kan de situatie ontstaan dat je van de ene naar de andere planeet blijft vliegen.
Dat is misschien één van de leukste dingen aan No Man’s Sky, aangezien elke planeet anders is. Door het speciale algoritme die de game gebruikt, zal elke planeet on the fly gegenereerd worden, wat er dus voor zorgt dat geen enkele planeet hetzelfde zal zijn. Keer op keer kom je voor een verrassing te staan, want naast flora en fauna krijg je ook nog te maken met levende en dode planeten, gevaarlijke planeten, manen en meer. Het is een ware ontdekkingsreis en gedurende je reis naar het centrum – waar we gemakshalve voor de gemiddelde speler vanuit gaan – kom je een ongekende hoeveelheid variatie tegen.
Dat is voor de eerste 20 uur erg leuk en bijzonder, vooral erg fascinerend. Maar op een gegeven moment zal je toch heel erg gericht zijn op het verzamelen van grondstoffen; waardoor het best kan voorkomen dat je veel planeten maar heel kort bezoekt. Tenzij je een prachtige treft die echt uitnodigt om verkend te worden, dan kan je met de scanner in de aanslag alle dieren gaan bekijken. Wat dat betreft, kom je de meest bizarre creaties tegen, welke eveneens willekeurig gegenereerd worden en dat kan zelfs voor lachwekkende creaties zorgen. In aanvulling hierop zul je nog stations tegenkomen op alle planeten die je kan bezoeken. Daar kan je met aliens praten, nieuwe blauwdrukken bemachtigen, nieuwe woorden leren, enzovoort.
Tevens zul je hier en daar bakens aantreffen die je een soort van kan hacken, welke nieuwe locatie informatie vrijgegeven. Bij veel geluk zul je zelfs een achtergelaten ruimteschip aantreffen, waarbij je kan beslissen deze te repareren en te gebruiken in plaats van je oude ruimteschip. Dat levert veelal meer opslagruimte op en dat brengt ook weer nieuwe voordelen met zich mee als je heel erg gericht bent op het verzamelen van grondstoffen. Dat is overigens ook een interessantere optie dan een nieuw ruimteschip kopen, want die dingen kosten rustig een miljoen of meer units wat een enorme uitgave is.
Grinden tot je een ons weegt
No Man’s Sky is in zekere zin erg beperkt als het om de gameplay gaat, want het is niet veel meer dan grinden voor het leven. Continu nieuwe resources verzamelen om je pad in het gigantische universum voort te zetten. De afwisseling die hierbij komt kijken is natuurlijk dat elke planeet anders is en dat je te maken krijgt met gevaarlijk planeten, waardoor je overlevingskills ineens erg belangrijk worden. Ook krijg je te maken met gevechten die eveneens voor wat afwisseling moeten zorgen, maar als puntje bij paaltje komt, komen we wel telkens bij hetzelfde uit en dat is dat de game eigenlijk erg repetitief is, wat knap verbloemd wordt door de variatie in omgevingen.
Repetitief is in een bepaald opzicht een negatief aspect en zo zal je No Man’s Sky na tientallen uren ook gaan ervaren. Toch weet Hello Games iets bijzonders te doen met dit gegeven, namelijk dat je je niet snel gaat vervelen. Een repetitieve game maken die spelers wereldwijd tientallen zo niet honderden uren kan blijven vermaken is een bijzondere prestatie, zeker als je bedenkt dat de gameplay op zich niet zo heel veel om handen heeft. Of je dat leuk vindt, is heel erg moeilijk te beoordelen. Juist in dit soort gevallen is vergelijkingsmateriaal altijd erg prettig, maar No Man’s Sky is eigenlijk door haar opzet dermate uniek dat het lastig te bepalen is of het wat voor je is. Uitproberen kan in ieder geval geen kwaad.
Technische tekortkomingen
De repetitieve gameplay is iets wat we normaal gesproken veelal per definitie als minpunt aanhalen, maar in het geval van No Man’s Sky zorgt dat toch voor een dilemma. Dit omdat je tientallen uren speelt zonder dat je je verveelt. Anderzijds zal het op den duur wel een eeuwige grind worden, waardoor je je af gaat vragen wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Helaas heeft deze ambitieuze game ook te maken met wat technische issues die de ervaring best wel kunnen beïnvloeden. Zo kan het voorkomen dat de framerate aardig inkakt en dat is op de bij vlagen hectische momenten niet echt prettig. Ook worden de planeten zowat letterlijk voor je neus opgebouwd, waardoor je op het laatste moment de omgeving nog kan zien veranderen.
Dat is misschien een concessie die de ontwikkelaar heeft moeten maken, maar het oogt helaas wat slordig. Een ander zeer irritant punt is dat de game tijdens onze speelsessies regelmatig wist te crashen. Out of the blue verschijnt er een blauw foutmeldingsscherm in beeld en wordt de game afgesloten. Natuurlijk kan je hier een keertje mee te maken krijgen, maar op 30+ uur gameplay is dat een stuk of tien tot vijftien keer voorgekomen (op meerdere PS4’s) wat suggereert dat de game op technisch vlak niet altijd even denderend functioneert. Als je dan niet recent hebt opgeslagen, dan kan je al het werk weer opnieuw doen en dat komt de repetitieve gameplay niet ten goede.
Conclusie
No Man's Sky is een game waar we nog veel meer over kunnen vertellen, maar we moeten niet te ver uitwijden. Dat Hello Games slaagt in haar idee een gigantisch universum te bouwen waarin je vrij bent om te gaan en staan waar je maar wilt, dat is gelukt. Sterker nog, het is bijzonder te noemen dat een kleine ontwikkelaar dit voor elkaar krijgt. Daarbij is het vooral fascinerend om te zien en realiseren dat je overal naartoe kan en je telkens wat anders ziet. De gameplay is daarbij repetitief door het eeuwige grinden, maar in deze context weet de game dit best lang leuk te houden. Visueel is het bovendien prima te pruimen afgezien van de pop-up rendering van de omgeving en de inkakkende framerate. Hiertegenover staat wel een lekkere soundtrack en een game die eindeloos lang speelbaar is.
Pluspunten
- Oneindig speelbaar
- Elke planeet is anders
- Bizarre wezens op de planeten
- Fascinerend concept
- Totale vrijheid
Minpunten
- Game crasht vaak
- Framedrops
- Je bent continu aan het grinden
7.5
Dat duurde lang 🙂
Mooi review, ik ga hem ook maar eens aanschaffen
Ben het eens met de + en – punten, ik geef deze game een 7, puur om het feit je doet telkens het zelfde maar dan op een andere planeet. En na 5 planeten had ik t wel al gezien.. Jammer maar goed. Een les voor volgende keer.
Eigenlijk zou je deze setting moeten hebben maar dan in het Star Wars omniversum
Haha “Out of the blue verschijnt er een blauw foutmeldingsscherm” 😉
Het is een game voor een bepaalde doelgroep gamers.
Jammer dat er geen bevolkte planeten zijn , steden winkels en missie’s.
Zoals het nu is , een geweldig groote game met 0 diepgang .
ik vind dat een 7,5 te hoog is voor de genoemde minpunten
Ik zei het voor de release al, van een commerciële hype naar een flop in 3 dagen, is redelijk uitgekomen zo. Jammer…
Beperkte combat !!!
In elk nieuw ster systeem als ik van space station naar een planeet ga is het raak.
En elke keer als ik van de planeet weer terug ga naar de space station
weer hetzelfde liedje.
Voor de rest is het een super spel
@94.208.187..xxx:
Gezien de plus punten vind ik het cijfer te laag…..
Oftewel, waar zeur je nu over?
Een vrij realistische analyse van wat NMS nou eigenlijk is en doet. Ik kan me voorstellen dat voor gamers die NMS geweldig vinden dit een wat lage cijfer lijkt. Maar ik begrijp de strekking van de review wel.
Ik hoop dat Hello Games dit spel blijft doorontwikkelen. Want daar liggen duidelijk kansen. Ik had al ergens gelezen dat ze op een later tijdstip misschien wat multiplayer elementen willen toevoegen. En misschien kunnen ze nieuwe elementen toevoegen om het iets gevarieerder te maken. En het oplossen van de crashes, dat lijkt me niet meer dan iets voor de komende patch…
Ik vermaak me in ieder geval prima met de game maar dat komt doordat ik een liefhebber ben van single player experience, en dat is NMS pur sang!
Framedrops en vastlopers vallen bij mij hartstikke mee. Heb nu in een uur of 20 2 vastlopers gehad en ongeveer 3 momenten dat de framerate inkakte. Verwaarloosbaar. Maar wellicht ligt dat per speler anders.
@62.140.137..xxx: Zou goed kunnen, daarom expres op verschillende PS4’s gecheckt en tevens had m’n collega Roel er ook last van.
Het is dus wel een issue, alleen de frequentie lijkt variabel.
Weer een hype weer niet top!!!
Ik vind het jammer dat in principe alle planeten hetzelfde zij opgebouwd. Je zult nooit een planeet tegen gaan komen waar je ineens bij denkt, Hey, dat lijkt op onze planeet! Moet je kijken wat een hoge gebouwen!
Dat vind dat ik enigszins wel jammer, net als dat de game eigenlijk gewoon eentonig is.
Ze hadden het universum van mij stukken kleiner mogen maken, en meer tijd besteden aan het soort planeten zoals aarde, met steden en dergelijke.
Waarom het spel zo groot maken als je elkaar toch niet kan tegen komen, aangezien het nogsteeds geen mmo is..?
7th-son
Ik vind het een erg goed spel, maar dat is omdat ik het heerlijk vind om te verkennen.
En erg fijn dat als m’n kleine de fles moet of begint te blerren dat ik m’n schip aan de grond kan zetten en er gewoon bij weg kan lopen. (Weg van de tv)
Ik hoop wel dat er in de toekomst wat meer gameplay dingen aan toegevoegd gaan worden. Eigen base bouwen, handelsnetwerk opzetten mbv freighters etc. Ben benieuwd
@145.129.130..xxx:
Hoezo flop?
Omdat het geen 9 of hoger heeft?
Als het niet je ding is, koop je hem toch niet.
Binnenkort gratis bij playstation plus
@62.140.137..xxx: Dan heb je mazzel. Ik heb gister in anderhalf uur 4 crashes gehad. Meestal zodra ik een menu open of naar de galactic map ga.
Ligt het aan mij, of is deze game gewoon onnodig gehyped? Er zullen vast veel mensen ook blij mee zijn hoor, ik had bij deze game zoiets van : oke , ik wacht reviews af. Maar een vaak crashende game, framedrops en continu grinden? Ik sla hem over.
Mja eerlijke review !!! 30 uur gespeeld nog geen 1 keer gecrasht
Saai spel, planeten zijn niet interessant genoeg en de dieren al helemaal niet. Er is bewijs dat de dieren in de trailer handmade zijn en speciaal voor de trailer gemaakt zijn. Een random generated game gaat nooit zo interessant zijn als een spel waar alles bewust gecreëerd is voor de immersie en gameplay.
@193.190.131..xxx: Waar is dat bewijs? Als je zo iets claimt moet je het ook aantonen… Niet dat ik je niet geloof hoor… 😉
Technische problemen die jullie noemen heb ik niet ervaren. Soms duurt het wel even dat een planeet fatsoenlijk is geladen als je binnen komt vliegen. “Je bent continu aan het grinden” is dat wat bij Minecraft ook niet het geval is? Je kan nu alleen geen dingen bouwen, buiten upgrades voor je schip en pak om. Het is echt een spel dat je haat of waarvan je houdt. Mensen die dit spel kochten en dachten dat het een boeiende verhaallijn zou hebben, hebben zich duidelijk niet in het spel verdiept en op basis van de hype de game gekocht. Ik hoop dat ze met hun inkomsten mooie items kunnen toevoegen. Als je het bekijkt als een indie game dan vind ik het heel knap dat ze zo’n spel hebben kunnen opzetten. Ik vermaak me voorlopig nog wel met deze game. Als je zelf gaat ondekken en met Aliens praat krijg je vaak genoeg kleine sidequests die je altijd wel nieuwsgierig maken om verder te ontdekken.
Ik heb op 45 uur gameplay 4 crashes gehad. Framedrops zijn mij niet opgevallen op de ps4 en de crashes zijn 4 keer achter elkaar geweest op een stelsel waar ik naar toe wou warpen met 24 planeten en 6 manen!!!!! Dat was gewoon veel laadwerk maar eenmaal erin geen enkel probleem meer gehad. Een planeet bedekt met goud heeft me in een uur tijd 4 miljoen credits opgeleverd en een schip die ik wil kost al 16 miljoen. 4 uur voor dat schip is dus niks. Ik vind het jammer dat men denkt dat het af is. Je zit ver van het centrum en ik ben inmiddels 2 zwarte gaten en 20 stelsels verder gereisd. Ik ga niks verklappen maar ik kan je dit zegge. Het spel krijgt steeds meer diepgang en mogelijkheden. Dus als je denkt een mening te kunnen geven na 20 uur gameplay ben je bij mij sowieso voor deze game aan het verkeerde adres.
Daarmee zeg ik alleen, koop deze game niet als je niet van plan bent er 300 uur minstens in te steken want dan heb je idd zoals deze persoon die de rencensie schrijft geen ene reet t vertellen
@Mrduckie88:
Als je um op ps4 koopt zul je daar nauwelijks last van hebben. Op 45 uur 4 keer gebeurt achyer elkaar vanwege een stelsel met 24 planeten en 6 manen. Dat was gewoon effe lastig voor de server. Maar daarna liep het perfect. En framedrops heb ik nog niet gehad
@82.73.148..xxx:
Is pas in beta. De game krijgt nog meer diepgang. Sowieso effe twee zwarte gaten en 20 stelsels verder zijn dan wordt het pas echt leuk.je zit aan de buitenkant dus je komt nier zoveel tegen. Maar ik heb al behoorlijk heftige events meegemaakt waarin ik gewoon werd opgegeten door een aardworm die kristallen uitpoept. Dieren eten geven leverd ook vaak handige huisdieren op die je helpen zoeke
@24.132.155.xxx:
Dichter bij centrum komen. En geduld want ze gaan de game nog uitbreiden
@80.101.127..xxx: Ik las ook al dat het erg selectief is. Maar het continu hetzelfde doen, het overtuigd mij nog niet om hem aan te schaffen. Nu komt dat ook omdat ik natuurlijk vrijdag F1 2016 ontvang 🙂
@20style [20]: @Mrduckie88: Ja dan doe je toch ook hetzelfde je doet je rondjes en ga door na het volgende circuit lol. Voor mij persoonlijk geen van beide van deze games want ik heb voor de nieuwe Deus Ex deze maand gekozen.
@peyj:
Idd…
Mensen die heel veel van dit spel verwacht hebben. Zullen teleurgesteld zijn.
Maar het was een hype gemaakt door al die youtubers
die allerhande speculaties erover maakten.
Nieuwe patch is ook alweer onderweg
” Awesome day at Hello Games,
we’re going to make some people very happy
with a PC and PS4 patch that’s in test right now 🙂 ”
@82.169.166..xxx: Hahahahah, ik snap je punt. Maar ik als F1 Fanboy , moet die game gewoon hebben. Daarnaast belooft de Career mode, met punten, die je moet verdienen in trainingen en qualificaties, weer je eigen auto kan upgraden, waardoor de game dus voor iedereen anders wordt. Daarnaast ook de strategie qua banden etc…. Wacht…. Ik sla door !! 😉
Ik snap je punt 🙂
Iedereen die dacht dat dat de gameplay niet repetitief was, had een bord voor zijn kop.
Ik zou m toch minstens een 8 geven
@80.101.127..xxx: Heb anders toch een vrij lange review neergepend 😉