f1-2016-logo-587x330

Review: F1 2016 – Het huidige Formule 1 kampioenschap is ongeveer halverwege en we hebben kunnen zien dat onze landgenoot definitief een grote naam in de hoogste klasse van de autosport is geworden. De hype rondom Max Verstappen nam erg toe na de Grand Prix van Spanje, alwaar hij zijn eerste en hoogstwaarschijnlijk niet laatste zege heeft behaald. In de nieuwste F1 game van Codemasters Racing kun je nu eindelijk in de schoenen stappen van de jonge Max. De studio heeft het voor elkaar gekregen de game op veel vlakken te vernieuwen, terwijl de sterke kern aanwezig is gebleven. In onze review gaan we dieper in op waarom dit één van de beste F1 titels is die ooit is verschenen.

De carrièremodus is terug

Codemasters Racing heeft met F1 2016 duidelijk gekeken naar wat er miste in het vorige deel. Destijds haalden we al aan dat het een gemis zou kunnen zijn voor spelers en gelukkig keert deze modus nu terug. Hiermee kan je immers de ervaring toch eigen maken, omdat je je eigen loopbaan geheel zelf vorm kan geven, wat voor velen toch een droom is. De terugkeer van de carrièremodus is daarbij zeer verzorgd, want men heeft dit niet zomaar even toegevoegd. Er is namelijk nu een keuze tussen een normale carrière en de pro-versie. In de normale variant heb je een legio opties waar je uit kunt kiezen gericht op wat voor ervaring je precies wilt hebben. Dit is geheel instelbaar op diverse vlakken, zoals assistentie bij het remmen, traction control, racelijn aan en uit zetten en meer.

F120163

De hulpmiddelen – ofwel assists – zijn dus vrij instelbaar en hetzelfde geldt voor de moeilijkheidsgraad. Hiertegenover staat de pro variant en hierin staat juist zoveel mogelijk uitgeschakeld plus dat je de grootst mogelijke uitdaging krijgt qua rijden en tegenstanders. In aanvulling hierop kun je nog instellen of je alle sessies in het weekend wilt doen, wat de afstand van een race is en meer. Hiermee is er dus een boel aan te passen in de game, waardoor het voor verschillende soorten spelers aantrekkelijk is. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, dan bepaal je de naam van je coureur, nationaliteit, zijn uiterlijk en nummer die op de bolide zal verschijnen. Je kunt zelfs ook nog kiezen hoe zijn helm eruit komt te zien, hoewel dat niet heel erg uitgebreid is. Een leuk klein extraatje dus.

Ontwikkel je auto verder

Na deze stap kies je het team waar je voor gaat rijden en in tegenstelling tot vroeger hoef je niet bij de kleinere teams te beginnen. Je kunt er nu namelijk ook voor kiezen om direct te gaan rijden voor Red Bull, Scuderia Ferrari of een ander topteam. De eisen van de teams qua prestaties liggen dan wel hoger en ook het aantal ‘Resource Points’ dat je krijgt verschilt. Dit is een volledige nieuwe feature, want deze punten verdien je door bepaalde doelen te behalen tijdens trainingen. Denk hierbij aan het acclimatiseren van de baan waarbij je door een soort poortjes moet rijden die de juiste lijn weergeven op de baan. Ook moet je laten zien dat je banden kunt sparen en een vlotte kwalificatie kunt rijden door daar een simulatie van te doen. Dat is niet alles, maar door deze opdrachten elk weekend te voltooien, verdien je dus de genoemde Resource Points.

Met deze punten kun je je wagen verder ontwikkelen, zodat deze een betere motor krijgt, een nieuwe bodemplaat, enzovoort. Door deze nieuwe feature ben je eerder geneigd om de vrije trainingen te rijden en dat geeft de carrièremodus net wat meer diepgang. Hetzelfde kunnen we zeggen over de onderlinge rivaliteit tussen jou en je teamgenoot. Door je beter te kwalificeren, hoger te finishen en meer, kan je een rivaliteit winnen. Uiteraard slaagden wij hierin en hierdoor ontstond er interesse vanuit andere teams die een contract aanboden, je krijgt via deze manier dus de kans om gaandeweg te wisselen tussen teams, zoals ook in de realiteit gebeurt. Dit systeem bevalt erg goed en zorgt voor de eerder genoemde diepgang en tevens motiveert het je om meerdere seizoenen achter elkaar te rijden, wat in dit deel ook daadwerkelijk kan.

F1_2016_Germany_15

Online genoeg te doen

In beide versies van de carrièremodus kun je veel tijd steken, maar er is natuurlijk nog meer te doen. Je kunt kiezen voor de bekende quick race voor een losse race, in time trial zet je de beste tijd neer en in Championship Season doorloop je een seizoen met één van de huidige coureurs op de grid. Als we naar de multiplayer kijken, dan ontbreekt een split-screen modus jammer genoeg, maar de online multiplayer is wel flink verbeterd. Zo wordt het veld niet meer opgevuld met AI gestuurde coureurs, want er is een volle grid van maar liefst 22 coureurs mogelijk. Dat is bijzonder, want als je dit voor het eerst ervaart kijk je je ogen uit. Dit hebben we immers nog niet eerder gezien in een Formule 1 game.

De start en de strijd zal hierdoor een stuk intenser en actievoller zijn, want logischerwijs gebeurt er nog veel meer dan voorheen. Een volle grid is een verademing en tegelijkertijd een knappe prestatie van Codemaster Racing, want de game zal soepel blijven draaien op 60 frames per seconde. De multiplayer zit verder wat betreft mogelijkheden degelijk in elkaar. Zo heb je een lobby waar je de gewenste sessie kan vinden en ook kan je snel via matchmaking een race joinen. Dit werkt allemaal vlekkeloos en fijn hierbij is dat alles instelbaar is. Je kunt kiezen uit het aantal rondes, welke onderdelen van een weekend terugkomen en eventueel kun je zelfs een heel kampioenschap opzetten. Ook fijn om te weten is dat we tijdens de vele online races amper last van lag of andere vertraging hebben gehad.

Gameplay significant verbeterd

We hebben nu ruimschoots de verschillende modi behandeld, maar wat natuurlijk ook zeer belangrijk is, is hoe de game speelt. Over de gameplay kunnen we melden dat het erg vertrouwd aanvoelt, maar na een aantal uren spelen begon iets op te vallen. De gameplay was altijd wel prima, maar de besturing was primair het beste met een stuurwiel. Men heeft echter merkbaar meer aandacht gegeven aan de besturing met een controller, want in combinatie met de vernieuwde physics voelt de besturing nu veel beter aan. Met name het sturen gaat een stuk beter met de controller, hoewel de beste ervaring nog altijd met een stuurtje is.

F1 2016-7

Om zeer nauwgezet te rijden is een stuurtje de beste optie, maar doordat de input registratie vanaf een controller zo nauw luistert, zal de game nog meer een gevoel van voldoening geven. Dit zal je vooral merken als je de hoek van een bocht (apex) juist aansnijdt, waardoor je veel scherper de bochten kan insturen, wat natuurlijk tijdswinst oplevert. Het is één van de kleine accenten die het net even wat beter maken dan voorheen. Een andere kleine, doch belangrijke verbetering met betrekking tot de physics is dat je nu een trilling voelt als je over de curbstones gaat evenals dat de banden duidelijke slijtage hebben als je er lang mee blijft rijden. Je zult daarbij direct voelen wanneer je met de banden over de grens gaat en je grip flink afneemt.

Hierdoor is het zoeken naar grip in bijvoorbeeld een regenrace een waar feest, omdat dit gelijk nog meer uitdaging aan het racen toevoegt. Ook hier komt veel diepgang bij kijken, want je ontzettend veel aanpassen. De echte fanaat met een playseat en stuurwiel kan helemaal los gaan met de setup van de wagens en de hulpmiddelen. Ook is er veel meer data beschikbaar in de menu’s, waardoor je veel meer feedback krijgt over je prestaties. Dit kan voor sommige spelers overweldigend zijn, maar het is gelukkig niet verplicht je hierin te verdiepen. Hierdoor blijft de game een toegankelijk karakter houden, zonder dat het zich beperkt in de uitdaging voor ervaren spelers. Wat hiervoor geldt is dat de AI op een hogere moeilijkheidsgraad is aangepast, want ze zijn agressiever bij inhaalacties en vallen elkaar ook veel meer aan.

Nog nooit zo authentiek

Het grootste compliment wat we de makers van F1 2016 willen meegeven is dat ze dit jaar de meest authentieke Formule 1 titel op heden hebben gemaakt. Als je kijkt naar hoe de sport gepresenteerd wordt, lijkt het net alsof je naar een verslag kijkt van het Britse Sky Sports.  Zo vertellen voormalig Formule 1 coureur Anthony Davidson en zijn collega wat over de circuits en hoe het er aan toe gaat, wat het geheel meer sfeer geeft. Andere details zijn dat de safety car terug is en dat er nu ook een virtuele safety car aanwezig is. Verder is de opwarmronde aanwezig en de startprocedure is ietwat gewijzigd, want hierbij dien je de koppeling in te houden om het juiste toerental te bereiken, zodat je een snelle start kan realiseren. Het is daarbij mogelijk een valse start te maken en dat levert je een straf op, opletten dus.

F1 2016-1

Audiovisueel weinig nieuws

Nu komen we aan bij de wat mindere punten van F1 2016, want audiovisueel heeft de game weinig stappen gemaakt. Het lijkt erop dat de focus dit jaar op de carrière- en online modi lag en het nog authentieker maken van de game, want audiovisueel is er weinig nieuws te bespeuren. De modellen van de wagens zijn grafisch mooi weergegeven, maar ze zien er niet scherper uit wat tevens geldt voor de circuits. De belichting is wel verbeterd evenals dat je nu een optie hebt om op sommige banen in het licht of donker te racen, maar dat is het dan wel.

Wat betreft het schademodel, dit is op kleine schaal verbeterd. Zo blijven de banden nu vaker hangen met de zogenaamde ’tethers’ en de wielophanging kan versplinteren. Ook kan je schade aan je voorvleugel oplopen, maar dat is het in grote lijnen wel. Het is namelijk vooral erg beperkt, zoals we gewend zijn. De oorzaak hiervan is dat de teams en de organisatie niet willen dat de auto’s zwaar beschadigd raken, waardoor sponsors niet goed meer zichtbaar meer zijn. Qua audio kunnen we verder kort zijn, want dat is verzorgd. De wagens klinken accuraat, want de motoren van Ferrari, Renault, Honda en Mercedes hebben elk hun eigen unieke geluid.

F1 2016-4

F1 2016 is misschien wel de beste Formule 1 titel die ik ooit gespeeld heb, want het is voor het eerst een volledig pakket. Je hebt een carrièremodus die je naar wil kan aanpassen en één die voldoende diepgang bevat. De game kent een zeer fijne besturing met een controller door verbeterde physics en meer authenticiteit door de toevoeging van allerlei features en een slimmere AI. Offline hebben we met veel plezier uren besteed aan de vernieuwde carrièremodus, maar ook online werkt de game naar behoren. Audiovisueel is de game helaas bijna gelijk aan vorig jaar, behalve dat de belichting nu verbeterd is. Aan de andere kant zijn er wel weer wat circuits die wat flets ogen, zoals het nieuwe Baku Circuit. De verdere toevoegingen van de safety car, opwarmronde en de starprocedure zijn kleine details die uiteindelijk wel veel effect hebben. Dat alles bij elkaar genomen zorgt uiteindelijk voor een Formule 1 ervaring die fantastisch is!

• Uitgebreide en leuke carrièremodus
  • Prima werkende multiplayer
  • Verfijnde besturing met controller