WWE2K17Logo
Gespeeld: WWE 2K17 – WWE was jarenlang een franchise van het inmiddels failliete THQ en nadat deze toko klapte nam 2K Games de licentie over. Dat is een goede stap geweest voor zowel 2K als de franchise, want sindsdien zit het alleen maar in de lift. Men maakt jaarlijks duidelijke progressie en dat is iets wat je natuurlijk mag verwachten, maar ook gelijk op het eerste zicht merkbaar is. Zodoende waren we erg benieuwd naar de nieuwe iteratie in de franchise waar we het één en ander van te zien kregen op de mooie beurs in Duitsland.

De ring…? Welke ring?

Elk jaar tracht men de game nog verder uit te breiden en daarin lijken ze vooralsnog te slagen. Ook dit jaar mogen we weer nieuwe onderdelen verwachten en hoewel niet alles per se een heel belangrijk onderdeel voor de core worstelgameplay is, zijn het wel toffe toevoegingen. Het is al jaren mogelijk om naast de ring in gevecht te gaan, wat immers kenmerkend is voor de sport. Nu is het echter ook mogelijk om gewoon backstage met elkaar in de clinch te raken en dat beperkt zich niet alleen tot de gang. Je kunt bij de kluisjes op elkaar losgaan, in de genoemde gang eventueel zelfs in het kantoor van Triple-H en meer. Of dat een goed idee is, dat laten we maar in het midden.

WWE1

WWE is één grote show en dat wil men ook vertalen naar de game. Dus niet enkel droge gevechten in de ring, maar de complete show. Dat is wat men wil dat je gaat beleven en het backstage vechten hoort daar natuurlijk ook bij. Je krijgt steeds meer een echte complete WWE ervaring, zoals je dat in realiteit via de TV ook mee kan maken. Dat je daar zelf invloed op uit kan oefenen met een bestaande of nieuwe worstelaar, dat is voor fans natuurlijk heerlijk. Toch zijn dit allemaal randzaken, want de focus van 2K ligt echt bij het worstelen dat ze nog beter hebben geprobeerd te maken.

Begin vrij waar je maar wilt

Men was heel duidelijk met de uitspraak dat ze van het arcade gevoel afgestapt zijn, omdat ze meer richting simulatie willen gaan. Pure simulatie lijkt echter een wat onrealistisch doel, gezien wat de sport/entertainment op zichzelf is, maar de realiteit qua gameplay zo goed mogelijk benaderen is wel een nobel streven en dat moet de fans nog dichter bij het circus gaan brengen. Zodoende krijg je alle vrijheid in de carrière modus.

WWE2

Voorheen diende je onderaan de ladder te beginnen om je langzaam maar zeker naar de top op te werken. Dat is een cliché sinds het eerste moment dat een carrièremodus in een game geïntroduceerd werd en om dat te doorbreken geeft men je de vrijheid. Je bent niet langer gebonden aan een semi-uitgestippelde route, want je kan op elk moment instappen. Wil je gelijk op het roster terecht komen en meedoen aan komende gevechten? Dan kan je dat gewoon doen. Geen zin om telkens te trainen? Ook dat kan je overslaan, waardoor je veel meer instapvrijheid hebt, wat de modus ook een stuk aantrekkelijker moet maken voor elke geïnteresseerde.

Opgepoetst, meer opties enzovoort

Een franchise als deze bestaat al zo lang dat het qua innovatie misschien een beetje achterop blijft. In WWE 2K17 lijken we vooralsnog geen grote vernieuwingen te krijgen – los van Suplex City met Brock Lesnar – maar hier tegenover staat wel een tunnel aan diepgang die steeds verder uitgegraven wordt. Zo hebben de worstelaars allemaal een visuele upgrade gekregen waardoor het er allemaal net weer even wat beter uitziet. Ook de show er omheen ziet er grafisch absoluut degelijk uit, maar wat dan jammer is, is dat het publiek in vergelijking er best wel oubollig uitziet.

WWE3

Nu is dat een secundair element wat wellicht nog verder verbetert zal worden, maar voor nu is het allemaal wat simpel. De animaties van de worstelaars daarentegen lijken weer net een slagje beter waarbij clipping problemen zo langzamerhand verleden tijd zijn. Ook aanvullende details, zoals objecten die beschadigd raken bij gebruik, zorgen voor dat kleine extra stukje beleving, waardoor men qua gameplay en sfeer zowel grote als kleine stappen vooruit neemt. Veel mensen zullen de kleine zaken niet opvallen, maar de fanatieke speler zal dit wel gelijk opmerken.

Het is vooral meer van hetzelfde in een nog beter jasje, net zoals dat voor diverse andere sportgames vandaag de dag ook geldt. Dat betekent ook dat de middelen om je eigen avontuur vorm te geven nog verder zijn uitgebreid. Zo kun je nu eigen introvideo’s maken, er zijn meer victory scènes te realiseren en nog veel meer. Je krijgt wederom de totale vrijheid in hoe je je eigen game creëert middels deze modus en keer op keer weet men dit te voorzien van net even wat meer opties en details. Dat met het idee dat WWE 2K16 een zeer degelijke worstelgame was, doet suggereren dat men hier nog even overheen gaat met dit nieuwe deel.

WWE4

Voorlopige conclusie

WWE 2K17 is in de basis precies wat je er van verwacht. Verschillende kleine en grote verbeteringen, een grafische upgrade en tevens een aantal nieuwe features. Het is het bekende concept voor sportgames die jaarlijks met een nieuw deel terugkeren en afgaande op de presentatie en korte hands-on, ziet het er naar uit dat de game weinig in de weg staat om zichzelf te overtreffen. Het worstelen ging als een zonnetje, de game ziet er op het publiek na goed uit, de sfeer is goed aanwezig en het zit weer propvol bekende en nieuwe content. WWE 2K17, dat komt wel goed.