deus ex mankind divided

Review: Deus Ex: Mankind Divided – De zomer loopt langzaam op zijn eind en dat betekent dat er weer grote titels in de winkels zullen liggen. Eén van de eerste Triple-A games die in de schappen ligt, is Deus Ex: Mankind Divided. Dit is het vervolg op het zeer goed ontvangen Human Revolution. Waar andere ontwikkelaars met hun belangrijke franchises jaarlijks een nieuw deel op de markt brengen, neemt Eidos altijd rustig de tijd. Hierdoor moet voorkomen worden dat games op elkaar gaan lijken. Tussen Human Revolution en Mankind Divided zit vijf jaar, dus de ontwikkelaar heeft tijd genoeg gehad om de franchise nog vetter te maken. Maar is dat ook gelukt?

Als je maar bekend bent

Het nieuwste deel in de serie weet niet meteen indruk te maken. De opbouw in het begin komt in grote lijnen overeen met zijn voorganger en als je eenmaal bezig bent, dan merk je al snel dat Eidos ervoor gekozen heeft om niet al te veel te veranderen aan de winnende formule. Zo krijg je in het begin een missie en voordat je daar aan begint, moet je – net als in Human Revolution – kiezen wat voor wapen je mee wilt nemen afhankelijk of je voor stealth of guns blazing wil gaan. Ook zijn er een heleboel features hetzelfde gebleven, alleen worden ze nu iets mooier in beeld gebracht. Dit geldt onder andere voor het hacken: het enige dat is veranderd, is dat de puzzels nu in 3D zijn weergegeven.

DeusExHackingScreen

Dames en heren, deze kant op alsjeblieft

Wat ook hetzelfde is gebleven, is de manier waarop je een missie aanpakt. Er zijn vaak verschillende wegen die van A naar B leiden. Dat de speler zoveel keuzes heeft, is het speerpunt van de franchise, alleen word je in Mankind Divided regelmatig toch een bepaalde kant opgeduwd. Dit komt doordat deuren en computers met belangrijke codes op punten waar je keuzes moet maken level 1 hebben en dus gemakkelijk op te lossen zijn. Als je dan de keuze hebt om of ongezien door een heel elftal aan vijanden te sluipen of via een omweg je doel te bereiken waar je niemand tegenkomt, dan is deze snel gemaakt. We hadden liever gezien dat dit iets meer in balans was geweest, simpelweg door alle keuzes net zo moeilijk of makkelijk te maken.

Oud in een nieuw jasje

Waar het spel ook heel erg op zijn voorganger lijkt, is met de cut-scènes. Dit komt door de animaties van de diverse personages die hierin te zien zijn. Deze zijn een beetje houterig en zien er wat raar uit. Dit was ook het geval in Human Revolution op de PS3, dus het lijkt er heel erg op dat Square Enix de oude modellen en diens animaties opnieuw heeft gebruikt in dit nieuwe deel. Nu zijn de personages zelf wel voorzien van veel meer detail, maar niet met meer animaties waardoor het wat realistischer wordt. Dit geldt ook voor het bewegen van de mond. Het is een beetje ‘off-sync’. Nu doet dat niets af aan de gameplay en het zal je spelplezier ook niet verminderen, maar het is toch iets wat opvalt en eigenlijk beter had gemoeten.

Deus_Ex_Mankind_Divided_release_date_2

Wat ook een beetje ‘off’ is, is de framerate. De game loopt niet altijd even soepel en heeft soms last van stotteringen. Ook zitten er nog een aantal bugs in de game die toch echt moeten worden aangepakt. Zo is het soms niet mogelijk om te rennen. De animatie wordt wel ingezet, maar het wordt ook net zo snel weer afgebroken. Tevens is het spel tot twee maal toe gecrasht tijdens onze speelsessies. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk na de launch opgelost door middel van één of meerdere patches, maar daar heb je op het moment natuurlijk niets aan.

Laten we het positief bekijken

Het lijkt er nu op dat Mankind Divided helemaal niets goed doet, maar dat is natuurlijk niet waar. Dat de ontwikkelaar een beetje op safe heeft gespeeld, is een beetje jammer, maar dat wil niet zeggen dat je daardoor een slechte game krijgt te spelen. Deus Ex: Human Revolution was één van de beste games op de vorige generatie consoles en diens gameplay kan zich nog steeds prima meten met titels van vandaag de dag. De keuzes die je tot je beschikking hebt, de prima besturing en de gehele sfeer van het spel maken het tot een sterk geheel, ook al is er niet heel veel veranderd. Het cyberpunk-thema komt door de extra kracht van de PlayStation 4 nu ook nog eens beter naar voren. De steden waarin je terecht komt, zien er geweldig uit en door de futuristische gebouwen waan je je echt in een compleet andere wereld.

deus-ex-mankind-divided-screenshot-05_2048.0

Het hoofdverhaal zit ook goed in elkaar. Nu kwam zijn voorganger op dit punt beter uit de bus, maar Mankind Divided houdt wel degelijk je aandacht er constant bij. Natuurlijk kun je je ook vermaken met zijmissies en deze brengen weer een aantal andere verhalen met zich mee en hierin kom je vaak ook hele toffe personages tegen. Je zult met heel veel plezier deze opdrachten vervullen, die vaak uit meerdere delen bestaan. Mankind Divided zit echt propvol met deze extra opdrachten, wat het speelplezier flink doet verhogen. Eidos heeft heel veel werk van de zijmissies gemaakt en dat is te merken. Dit is dan ook één van de sterkste punten van de game en ze zijn misschien nog wel beter dan de hoofdmissies.

De nieuwe augmentations vallen ook goed in de aarde. Alle oude bekende upgrades voor Adam Jensen zijn weer van de partij, maar daar zijn er nu een aantal aan toegevoegd die zeer goed van pas komen. Zo heb je nu meer mogelijkheden om vijanden uit te schakelen of sneller te ontsnappen, maar er is bijvoorbeeld ook een manier om op afstand te hacken. Vooral dit laatste is heel erg handig en zal hoogstwaarschijnlijk door veel gamers worden gebruikt. Er is echter wel een keerzijde aan de nieuwe ‘augs’; als je van de nieuwe gebruikmaakt, moet je een andere uitschakelen. Dit om oververhitting van je lichaam te voorkomen. Nu is er een mogelijkheid om dit tegen te gaan, maar ook dat is een keuze van de speler.

DeusExHack

Kijk omhoog, Adam

Waar je nu ook meer keuze in hebt is of je gebruik maakt van verticale gameplay of niet. Nu kon je in Human Revlution al soms de hoogte in, maar het nieuwste deel doet daar nog een schepje bovenop. Je hoeft hier natuurlijk geen gebruik van te maken, maar het loont om het ook eens hogerop te zoeken. Zo kun je wel eens aan belangrijke informatie of handige items komen. De verticale gameplay geeft je ook nog meer mogelijkheden om een missie aan te pakken en dat maakt de toch al goede game nog beter.

Schiet eens op

Helaas zwakt Mankind Divided aan het einde wel weer af. Het lijkt er zelfs op dat Square Enix heel weinig tijd over had om er een goed einde aan te breien. Je verwacht een geweldig slotstuk met veel spektakel, maar wat je voor je neus krijgt is een eindgevecht die binnen een paar seconden over kan zijn en dan wordt het einde er heel haastig aangeplakt. De afronding van het verhaal is dus heel rommelig uitgevoerd en is gewoon een anticlimax voor een voor de rest goede game. We raden jullie wel aan om de credits te bekijken, want hier zit nog een leuk extraatje tussen, maar dat laat niet de wrange smaak van het slotstuk verdwijnen.

deus_ex_mankind_divided_gamescom_2

Breach

Buiten de campagne is er ook nog een extra modus toegevoegd die compleet los staat van het verhaal, Breach. Hier wordt de gameplay van Deus Ex iets meer arcade en dit wordt gemixt met puzzelelementen. Je moet in kleine levels een aantal computers hacken, maar er staan een heleboel obstakels in de weg. Het is aan jou om je hierdoor een weg te banen en dat moet je zo snel mogelijk doen. Je tijd kun je vergelijken met vrienden en gamers van over de hele wereld en dat zorgt voor extra competitiedrang. Er zijn al aardig wat levels beschikbaar, maar daar worden in de loop van tijd meer aan toegevoegd. Een prima toevoeging dus.

Deus Ex: Mankind Divided weet helaas niet dezelfde impact te hebben als Human Revolution. Dit komt vooral doordat de game niet heel veel vernieuwingen met zich meebrengt en het spel je toch regelmatig probeert een bepaalde kant op te sturen in plaats van dat je een weloverwogen keuze moet maken. Ook het einde, wat niet brengt wat je verwacht, en de kleine bugs helpen de game niet. Toch is er meer dan genoeg plezier aan Mankind Divided te beleven. Er is een goed verhaal, je komt terecht in een mooie wereld en de gameplay is nog steeds heel tof. De nieuwe augmentations en verticale gameplay geven je nieuwe mogelijkheden en er is ook genoeg te doen wat vooral komt door de vele zijmissies die aanwezig zijn en die zeer goed in elkaar steken. De Breach-modus is een prima toevoeging en zorgt voor aardig wat extra uurtjes speelplezier nadat je de campagne hebt uitgespeeld.

• Mooie omgevingen
  • Goed verhaal
  • Groot aantal zijmissies die ook nog eens heel vet zijn