The-King-Of-Fighters-XIV
Review: The King of Fighters XIV – The King of Fighters is één van de weinige franchises binnen het fighting genre waarvoor erg veel tijd nodig is om het onder de knie te krijgen. Waarbij je bij een Tekken wellicht snel wegkomt met het rammen op de knoppen, gaat deze vlieger voor The King of Fighters niet op. Met dit deel zijn er echter wel de nodige maatregelen genomen om de game toegankelijker te maken, of dit ook gelukt is? Dat en meer lees je in deze review.

Niet voor iedereen, maar wel de perfecte uitdaging

Het genre ‘skill-based’ fighters is een moeilijke. Waar games als Street Fighter en Tekken een stuk toegankelijker zijn voor het casual publiek, richt The King of Fighters zich volledig op de gamer die iets meer diepgang verwacht. Deze diepgang uit zich echter niet zozeer in het aantal modi, de mogelijkheden of rank-based online gameplay, maar in combo’s. The King of Fighters XIV draait maar om één ding en dat is het kennen van de combo’s van je favoriete personage, het liefst van meerdere personages zelfs.

KOF14-3 (1)

Het roster van The King of Fighters XIV is uitermate divers en uitgebreid, namelijk het meest uitgebreide dat je ooit in een fighting game zult aantreffen. De combo’s van ieder personage zijn vanzelfsprekend totaal verschillend en er is ook geen universele knop voor schoppen of slaan, want dit verschilt namelijk ook nog eens per persoon. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat spelers deze franchise een warm hart toedragen, want er zijn weinig games die deze niche nog durven te betreden en tevens vast blijven houden. Met name omdat het vandaag de dag vrij risicovol is om een game uit te brengen die niet voor het grote publiek bedoeld is. Toch doet The King of Fighters XIV dit en dat is wederom een bevestiging van de Japanse ontwikkel mentaliteit, waarbij men haar eigen visie volgt en zich niet laat leiden door de massa.

Erg compleet, game is zo lang of zo kort als je zelf wilt

The King of Fighters XIV heeft één ding heel erg mee en dat is dat de game eigenlijk compleet is zonder patches, downloadbare content of andere ongein. Hier kan Street Fighter V nog wat van leren, want die game werd heel erg uitgekleed uitgebracht. Je krijgt bij aanschaf direct toegang tot de 48 beschikbare personages, een verhaallijn, online modus evenals een arcade- en training modus. Dit klinkt misschien als een basisvoorwaarde voor een degelijke fighter, maar vandaag de dag is compleetheid van een game meer uitzondering dan regel.

De story modus is qua verhaallijn, zoals te verwachten valt bij een fighter, erg dunnetjes en daarom niet echt interessant. Ook heb je deze vrij snel uitgespeeld. The King of Fighters XIV is dan ook een game die je zo kort of lang kunt spelen als je zelf wilt. De essentie van de game ligt in het leren van de combo’s van jouw favoriete personages om vervolgens online je geluk te beproeven. Menig casual gamer zal ongetwijfeld erg droevig worden wanneer hij of zij meteen online gaat, de kans dat je dan compleet geowned wordt is namelijk erg groot. Qua offline gameplay heeft de game dus vrij weinig te bieden, tenzij je je erg goed weet te vermaken met het verhaal. Als het om het vechten gaat en de diepgang erachter, dan is de speeltijd eindeloos, omdat het leren van combo’s en meer behoorlijk wat tijd vraagt.

Grafisch niet zo vooruitstrevend

Het was al het geval met The King of Fighters XIII en ook met XIV valt het weer op. Grafisch zijn de games gewoon niet zo heel erg vooruitstrevend, zoals andere fighters dit wel zijn. Dit is opvallend, aangezien er weinig spectaculairs gebeurd in tegenstelling tot andere type games. Maar als we kijken naar een Street Fighter V of het aankomende Tekken 7, dan zijn die games grafisch toch een stuk beter. Of het heel erg belangrijk is valt overigens nog te betwisten, want de gameplay is hier overduidelijk het belangrijkste aspect. Maar laten we eerlijk zijn, de achtergronden van de game zien er fantastisch uit, evenals het character design, maar de game kent vooral een gebrek aan detail. Gelukkig is de game technisch wel in orde qua gameplay en graphis, want er zijn geen rare glitches of artifacs aanwezig, niet tijdens onze speelsessies althans. De vibe blijft erg in de 90’s hangen, alleen is het nu – ten opzichte van het voorgaande deel – net weer even wat scherper en in een moderner jasje.

kof-xiv-ss_3

Combo’s leren is moeilijk, maar het kan makkelijker…

Het leren van combo’s in The King of Fighters XIV is geen gemakkelijke opgave, maar wel erg belangrijk wil je een leuk potje kunnen knokken tegen online tegenstanders. De game is daarmee ook best wel hardcore, toch biedt het nieuwkomers een kans tot het leren van de gameplay. De game biedt namelijk een trial modus, waarin je de combo’s van fighters kan leren. Dit valt te vergelijken met de challenge modus van Street Fighter V. In deze modus leer je namelijk aan de hand van opdrachten hoe je de beste combo’s kunt uitvoeren en op welk moment een bepaalde move slim is om in te zetten.

Nu verdient de trial modus alle lof die er is, want het maakt het onder de knie krijgen van de game een stuk gemakkelijker. Toch is er wel één nadeel, maar dat is een persoonlijk ding, aangezien iedereen dat anders zal ervaren. Heb je nog nooit een The King of Fighters game aangeraakt? Dan zal je merken dat je in de trial modus meteen moeite zult hebben, omdat deze er vanuit gaat dat je van enig niveau bent. Als je nul komma nul ervaring hebt, dan kan dat best wel een uitdaging zijn en dan te bedenken dat deze game al toegankelijker is dan voorheen. Je wordt alsnog enigszins in het diepe gegooid en als je dat niet verwacht, kan je van een koude kermis thuiskomen.

kofxiv-screen-1

Er is overigens wel een fijne ‘oplossing’ in de vorm van de ‘Rush Combo’s’, dit is een auto-combo systeem dat ervoor zorgt dat wanneer je dicht bij de vijand staat, je automatisch een combo kunt laten uitvoeren. Hier heb je uiteraard wel de nodige opgebouwde power voor nodig en dus is het enigszins gelimiteerd. Bij gebruik zorgt het er wel voor dat je gemakkelijk prachtige combo’s kunt uitvoeren, waardoor de game toch enige interesse zal wekken om het aan te leren. Deze auto-combo ofwel Rush Combo’s worden geactiveerd door herhaaldelijk op het vierkantje te drukken, waarna er een prachtige move volgt.

Handig voor beginners, maar als je tegenover ervaren spelers staat, zul je zeer weinig kans krijgen dit uit te voeren, omdat je over de nodige skills moet beschikken om dit überhaupt te kunnen activeren. Desalniettemin helpt het nieuwkomers enigszins om uit het diepe te klimmen waar je eventueel mee te maken krijgt in de Trial modus als je er echt niets van bakt. Overigens is het prima in balans met de algehele gameplay.

2_2821855291

The King of Fighters XIV is een goed voorbeeld van een zeer degelijke fighter met enorm veel diepgang. De game kan je zo lang spelen als je wilt door de verscheidenheid aan combo's en de flinke hoeveelheid personages. De modi zijn dan weer wat minder interessant en iets te traditioneel, mede omdat ook de Story modus niet al te veel voorstelt. De gameplay is gelukkig spot-on en werkt als een zonnetje. Spelers die bereid zijn veel tijd te steken in het leren van de combo's, zullen online veel uitdaging treffen van gelijkgestemden die het ook belangrijk vinden om de game zo goed mogelijk te leren. Als je eenmaal op dat punt bent, dan zul je al snel de mindere spelers passeren en de echte uitdaging aangaan met de absolute top die de combo's kunnen dromen. The King of Fighters XIV is niet een fighter voor iedereen, maar wel één die het selecte groepje fans erg blij gaat maken. Heb jij veel geduld, tijd, interesse en zin? Dan gaat het je uiteindelijk lukken om van menig personage de vechtstijl onder de knie te krijgen.

• Zeer uitgebreid roster
  • Online werkt erg goed zonder lag
  • Meeste diepgang die je kunt krijgen in een fighting game