Review: Assetto Corsa – Bij het ontwikkelen van Assetto Corsa had Kunos Simulazioni maar één doel voor ogen: de meest realistische en beste digitale race-ervaring ooit maken. Daarmee wil de ontwikkelaar zich vestigen tussen grootheden als Gran Turismo en Project CARS en misschien ook in iets mindere mate Driveclub. Hoewel die game natuurlijk geen echte race simulator is, is het wel één van de meest complete racegames van het moment. Maar slaagt men ook in hun ambitie? Lees snel verder.
Aandacht voor de eerste indruk
In dit segment van de gamewereld draait het allemaal om gevoel, oefening en prestatie. Je moet een auto aan kunnen aanvoelen, vervolgens oefen je ermee totdat je erbij neervalt en vervolgens ga je voor de winst op het circuit. Assetto Corsa neemt je op een goede manier mee in dit proces. Het gedrag van auto’s is daadwerkelijk verschillend, de circuits vereisen inzicht, maar rijden heerlijk en oefening baart ook echt kunst. Met een Abarth 500 ga je prima door de bochtjes, maar stap maar eens in die BMW M3 E92. Tel daar dan ook nog even de sterke AI van de tegenstanders bij op, trouwens. Succes.
Rauw en bij vlagen keihard
Hoe realistisch racegames ook zijn, vaak voelt het wegdek aan als goed uitgesmeerde roomboter. Geen kiezeltjes of rauwe randjes, het is met een pincet bijgehouden. Eén van mijn persoonlijke favoriete details van Assetto Corsa is de realiteit van het asfalt. De Nürburgring is hier een goed voorbeeld van. De Groene Hel – zoals deze in de volksmond genoemd wordt – is een lang en weinig vergevend circuit. Als je hier met 200 km/u overheen raast voel je de vibratie tot in je kruin doortrillen. Een klein hobbeltje of verkeerd ingestuurde bocht kan fataal zijn. Dit komt niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de circuits met een laser gescand zijn. Ze zijn identiek digitaal vormgegeven. Het enige minpunt is hier het aanbod van circuits, momenteel zijn het er slechts achttien. Door middel van het bekende DLC-principe zal dit nog verder aangevuld worden. Zandvoort zit overigens wel in de game, voor de Nederlandse liefhebbers zeker een mooie toevoeging.
Pareltjes en een steile leercurve
Zoals eerder gezegd, stuurt elke auto anders in een positieve zin. Het vereist daardoor echter wel behoorlijk wat tijd eer je moeiteloos je bak over de finish gooit. Soms zelfs tot het frustrerende aan toe. Wanneer je voor de honderdste keer uit de bocht vliegt met je Ferrari 312T uit 1975, denk je nooit een race te kunnen winnen. Het pick-up-and-play gehalte van een Driveclub bijvoorbeeld is hier in geen velden of wegen te bekennen. Dat mag overigens absoluut geen minpunt heten – integendeel zelfs – maar weet dus waar je aan begint.
Het loont ook zeker om in de carrière modus, waarin je begint met een wagentje van 160 pk, je een weg omhoog te racen. Hier en daar zijn er een paar pareltjes te vinden, want Assetto Corsa heeft een aantal indrukwekkende licenties binnen geharkt. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij Lamborghini, waar je met het geweld van een Lamborghini Huracán Super Trofeo aan de slag kunt. Voor de liefhebbers van pure klassieke schoonheid vind je daar ook een Lamborghini Miura. Of wat te denken van een Ferrari F40, Alfa Romeo 4C, Maserati 250F T2 12C, McLaren F1 GTR, Pagani Huayra en een BMW M4 Coupe Akrapovic Edition voor het ordinaire geluid? Met 120 auto’s heeft Assetto Corsa zeker niet het grootste wagenpark, wel een indrukwekkende qua namen.
Ondanks de beperkte content veel te doen
Qua content is de game niet slecht, dat vooropgesteld, maar het is ook niet voldoende om groots te zijn. Toch zal je zeker niet snel verveeld raken in deze virtuele wereld van verschroeid rubber en knallende pijpen. Assetto Corsa kent een zeer uitgebreide en lange carrière modus, die je in veel verschillende klassementen laat meedingen naar de winst. Verder kun je ook nog rijden voor de snelste tijd in Time Attack, kun je dragraces aangaan, drift competities, speciale evenementen en een multiplayer waarin je kunt uitmaken wie de beste is. Tel daar ook bij op dat je redelijk lang bezig bent om de verschillende bolides meester te worden en je hebt in elk geval voor een flink aantal uren speelplezier.
De strijd der titanen
Om ook daadwerkelijk de meest realistische en beste digitale rijervaring ooit te worden, moet Assetto Corsa een titanenstrijd voeren. Eentje die de game helaas niet zal gaan winnen. Hoewel ik niet echt van de term ‘hardcore’ houd, kun je er bijna niet omheen dat er mensen zijn die echt tot de categorie hardcore behoren. Die gebruiken geen controller, maar een stuur, steken er veel tijd in en willen verwend worden. Voor die categorie haalt Assetto Corsa het niet om de beste te zijn.
Zo kan alleen de Force Feedback aangepast worden voor je stuur, voor de rest zijn er geen aanpas mogelijkheden. Er zitten enkel Europese circuits in de game, geen Verenigde Staten of Japan. Hoewel het vermoeden is dat deze misschien later toegevoegd gaan worden. De Field of View is alleen aanpasbaar in het hoofdmenu, dus niet per auto. Elke cockpit is anders vormgegeven en vereist voor het perfecte zicht dus een aanpassing. Tenslotte mist de game flair en een bijpassende visuele presentatie.
Audiovisueel niet op hetzelfde niveau als de gameplay
Als je de game opstart, krijg je een mooie intro te zien met mooie bolides, strak gedrumde muziek en mooie camerahoeken. In de realiteit blijft Assetto Corsa echter een beetje flets. De menu’s zijn vrij saai en races kennen geen spannende intro of outro. De omgevingen zijn een beetje kaal en de game heeft last van screen-tearing. De modellen zijn zeker een op een nagebouwd, maar grafisch springt het niet genoeg in het oog. Het schademodel is oké en heeft ook daadwerkelijk grote invloed op de prestaties van je auto, maar opnieuw niet iets dat het doet uitsteken boven de rest.
Qua geluid is Assetto Corsa een beetje wisselend, zo klinkt die BMW M3 E92 die eerder genoemd werd best lekker. De Lamborghini Huracán Super Trofeo klinkt dan weer helemaal niet als zijn evenbeeld. Op hoge toeren hoor je inderdaad een hoog snerpend geluid, maar waar is die lage grom als je in z’n twee de bocht doorgaat? De auto produceert een soort constant gehinnik van een paard dat in een punaise is gaan staan. Niet iets dat je zou verwachten bij een game als deze.
Conclusie
De gameplay staat als een huis, dat is één ding wat zeker is. Je hebt genoeg aanpas mogelijkheden als je het toch wat te lastig vindt en je kunt het jezelf aartsmoeilijk maken. Want dat doe je toch? Er is een uitgebreide carrière modus en voldoende leuks om in en op rond te scheuren, hoewel dat nog zeker flink uitgebreid mag worden. Het ontbreekt de game echter aan finesse. Geen opties voor het stuur op Force Feedback na, een beetje fletse audiovisuele presentatie en weinig flair. Is Assetto Corsa daarmee de meest realistische en beste digitale race-ervaring ooit? Nee, maar wel een zeer vermakelijke simulator, die we net als Driveclub nog wel zien groeien.
Pluspunten
- Rijdt als een zonnetje
- Realisme in rijgedrag
- Sterke AI
- Uitgebreide carrière modus en andere modi
- Een paar pareltjes in de garage
Minpunten
- Geen aanpas mogelijkheden voor je stuur behalve FF
- Fletse presentatie
- Mist flair en spektakel
- Beetje meer content is zeer gewenst
7.5
wacht wel op Gran Turismo
ik laat m links liggen…vermaak me wel met Project Cars
Vandaag weer lekker een League begonnen op RaceStars.nl. Lekker racen met serieuze mensen ipv die online noobs die er geen flikker van kunnen!
Ik ben echt heel erg benieuwd naar de grote patch die eraan komt van AC
En trouwens Lennard… Driveclub is alles behalve een sim race game.. Dat is een arcade game!
Op zich geen gekke review. Maar de vergelijking met games als Gran Turismo (Driveclub??) gaat totaal niet op. Men blijft vergeten dat dit een echte SIM is. Iets wat sommige console-spelers maar niet kunnen begrijpen. Dit vergelijk je eerder mer iracing, rfactor, gtr en in mindere mate met project cars. Dergelijke simulatoren zijn nooit af, worden altijd gepatched. Met project cars zijn we aardig verwend kwa content. De Physics zijn imo beter bij AC. Wat betreft het geluid: sommige auto’s verdienen idd beter, maar de latere auto’s die tijdens de ontwikkeling erbij kwamen, klinken echt wel goed! Pak eens de Ferrari GT2! WoW! Deze sim gaat nog een hoop ondersteuning krijgen. Ik hoop alleen echt op private lobbies, die missen nu echt wel.
VR support please.. en insta buy!
Gisteren stond hier een topic over de grote update deze maand waar een minpunt weggehaald zal worden dit betreft het stuur .
@RSP_Figuur84:
Dat wordt absoluut niet vergeten, een game als iRacing komt inderdaad veel meer in de buurt van het echte werk. Helaas is de kans dat we zoiets op de PS4 gaan zien vrijwel nul. Daarnaast wilt AC een echte simulator zijn, maar zoals ik aangeef in die review zijn er hier en daar een paar steken laten vallen.
De game komt in een landschap waar we nu Project CARS als beste optie hebben, Gran Turismo misschien in iets mindere mate. Die moeten ook nog hun echte werk gaan leveren volgend jaar. Driveclub haal ik aan als een compleet pakket qua content momenteel, het is inderdaad geen simulator, verre van zelfs maar dat zeg ik ook niet.
Klopt wat je zegt, deze game heeft nog veel ruimte om te groeien en ik hoop ook zeker dat het gaat gebeuren, check de laatste zin maar! Overigens denk ik dat je voor het echte simulatorwerk beter uit bent bij de PC.
@tyger1:
Wat dat betreft moet je een beetje streng zijn, de game is zoals die nu is uitgebracht en daar betaal je de volle mep voor. Het minpunt vind ik dus nog wel relevant.
Krijgt 3 van de 5 sterren op PSN en dat zegt al meer dan genoeg.
Een 6 en daarvoor kun je beter wachten op GT Sports
Geef mij Driveclub maar
Alweer een 7.5?
@Nibor:
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik denk dat Kunos (en dat blijkt ook uit het officiële Assetto Corsa forum) de sim teveel naar console standaarden (lees vooroordelen) heeft aangepast. Assetto zou juist de 1e ‘Iracing’ op console moeten zijn. De race community hoopte dat ook. Echter zijn er functionaliteiten uitgesloopt tov de pc versie, zoals instelmogelijkheden ed. Ik verwacht (hoop iig) dat men hier met patches en uitbreidingen voor een groot deel op terugkomt. In mijn ogen is er best ruimte voor een echte sim, die net als op pc, goed ondersteund wordt. Nog steeds vind ik de vergelijking met gran turismo niet op zijn plaats. Dat is absoluut geen sim, zeker niet de laatste paar delen, waarbij de physics en het geluid gewoon zijn blijven hangen uit het PS2 tijdperk.
Je hebt gelijk dat wat betreft sim racing, je op pc het beste uit bent op het moment. Echter: er is wel ruimte op consoles hiervoor…. Dit is gebleken na project cars, die een hele hoop heeft ‘veranderd’ in de racing community op ps4. Nog nooit zijn er na project cars zoveel stuurtjes en playseats verkocht op console. Als je de community kent die ik ken, zouden velen niets liever willen (community is natuurlijk klein tov alle console gebruikers, maar dan nog).
score was te verwachten. moeilijke game ook om te reviewen. voor de echte sim liefhebber is deze game echt wel een 9 waard, alleen al om de realistische physics en tracks. maar als game in zijn geheel is het verre van af. zeker kan dit een parel voor elke race liefhebber worden. maar dan is er echt meer content nodig. om te beginnen zoals RSP-giguur-84 hier al zegt de privat lobby`s
@Nibor: Ik heb de game @ 50 eu gekocht en dat er updates zouden komen was al voor release gekend .
Maar ik zou dit bij dat minpunt plaatsen dan is het correct.
sturen is moeilijke.
mvg
No content. Dat is ook de reden waarom ik hem op de PC niet meer aan raak.
@94.215.6..xxx:
Gewoon grsnd turismo en need for speed halen. Dat zijn jouw games!
@RSP_Figuur84: Project cars speel ik wel, zowel op de PC als op PS4. Ik speel beide spellen al vanaf het prille begin (crouwdfunding). Waarbij Project cars is uitgegroeid tot een volwaardige game maar Assetto corsa is en blijft een game die niet compleet lijkt. Ja het uitmelken is al wel begonnen bij AC, want wil je er iets van maken dan moet je eerst je portemonnee trekken. Overigens kreeg voor deelname aan (croudfunding) Project cars mijn volledige inleg met winst terug. Ik vrees dat men bij Kunos helaas geen winst gaan maken.
Wat is het nut van een time-trial optie in een race-game als je je tijden niet kunt vergelijken met anderen. Online leaderboads hebben ze bij Kunos blijkbaar nog niet van gehoord. Oke Max zet maar even een tijd neer, ja je bent de snelste, oh ja, je bent ook de enigste. Gemiste kansen Kunos.
Al met al vindt ik AC geen slechte game, alleen het gemis diversiteit is erg jammer. Standard zit de Nordsleife niet in de game (PC). Wat er wel in zit is The black Cat Country, een fantasie circuit, (ja RSP_figuur speciaal voor fans als jou) deze is blijkbaar overgenomen uit NFS. En dan de auto’s, Lotus is oververtegenwoordigd in de game. Ik rij zelf in een Clio RS, helaas is deze niet in de game te vinden evenals een Megane coupe of Ford focus RS. Gewoon leuke auto’s waarvan we tenmiste zelf weten hoe ze horen te rijden. Daarom wacht ik even op een GOTY-editie op de PS4 voor 25 euries, na patch 5.07 ofzo.
Ik blijf lekker op me pc rijden! waar ik in 12k reso met 120 fps kan rijden! En wel onderteuning heb voor me fanatek stuur ! daar bij veel beter aanbod racegames
Gebruik me ps4 wel voor fifa en nba
@RSP_Figuur84:
Ik ben het vrij overal mee eens wat je zegt, de game gaat ook zeker nog wel groeien denk ik. Hoop inderdaad dat het de eerste echte volwaardige sim op de PS4 gaat worden, is het inmiddels ook wel tijd voor!
@tyger1:
Toch blijf ik bij mijn standpunt dat ik een game beoordeel op moment van uitkomen. Daarom ben ik misschien ook wel meer dan anderen fel tegen DLC-plannen voordat een game uitkomt. Geldklopperij van de bovenste plank, behalve als het echt een grote uitbreiding betreft en voortborduurt op wat een game al was. The Witcher 3 bijoorbeeld.
Nou toch weer het verschil getest tussen Assetto Corsa en Project Cars. In AC op Silverstone met de F40, dit voelt niet goed, het lijkt wel een vertraagde weergave van de werkelijkheid, dan maar even met een Lotus, dat ziet er beter uit, maar het overtuigd toch niet helemaal. Na tig rondjes Pr Cars opgestart. Begonnen met een oude BMW 320 turbo op het klassieke Silverstone circuit. Wat een geluid en beleving. Als je op hoge snelheid op de rem trapt dan gaat de BMW alleen nog maar rechtuit. Enfin rem los en gassen om de bocht nog te halen. Voor mij is het duidelijk. Assetto corsa heeft nog heel veel nodig om op het niveau van Project Cars te komen.