AssettoCorsa
Review: Assetto Corsa – Bij het ontwikkelen van Assetto Corsa had Kunos Simulazioni maar één doel voor ogen: de meest realistische en beste digitale race-ervaring ooit maken. Daarmee wil de ontwikkelaar zich vestigen tussen grootheden als Gran Turismo en Project CARS en misschien ook in iets mindere mate Driveclub. Hoewel die game natuurlijk geen echte race simulator is, is het wel één van de meest complete racegames van het moment. Maar slaagt men ook in hun ambitie? Lees snel verder.

Aandacht voor de eerste indruk

In dit segment van de gamewereld draait het allemaal om gevoel, oefening en prestatie. Je moet een auto aan kunnen aanvoelen, vervolgens oefen je ermee totdat je erbij neervalt en vervolgens ga je voor de winst op het circuit. Assetto Corsa neemt je op een goede manier mee in dit proces. Het gedrag van auto’s is daadwerkelijk verschillend, de circuits vereisen inzicht, maar rijden heerlijk en oefening baart ook echt kunst. Met een Abarth 500 ga je prima door de bochtjes, maar stap maar eens in die BMW M3 E92. Tel daar dan ook nog even de sterke AI van de tegenstanders bij op, trouwens. Succes.

AssettoCorsa1

Rauw en bij vlagen keihard

Hoe realistisch racegames ook zijn, vaak voelt het wegdek aan als goed uitgesmeerde roomboter. Geen kiezeltjes of rauwe randjes, het is met een pincet bijgehouden. Eén van mijn persoonlijke favoriete details van Assetto Corsa is de realiteit van het asfalt. De Nürburgring is hier een goed voorbeeld van. De Groene Hel – zoals deze in de volksmond genoemd wordt – is een lang en weinig vergevend circuit. Als je hier met 200 km/u overheen raast voel je de vibratie tot in je kruin doortrillen. Een klein hobbeltje of verkeerd ingestuurde bocht kan fataal zijn. Dit komt niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de circuits met een laser gescand zijn. Ze zijn identiek digitaal vormgegeven. Het enige minpunt is hier het aanbod van circuits, momenteel zijn het er slechts achttien. Door middel van het bekende DLC-principe zal dit nog verder aangevuld worden. Zandvoort zit overigens wel in de game, voor de Nederlandse liefhebbers zeker een mooie toevoeging.

Pareltjes en een steile leercurve

Zoals eerder gezegd, stuurt elke auto anders in een positieve zin. Het vereist daardoor echter wel behoorlijk wat tijd eer je moeiteloos je bak over de finish gooit. Soms zelfs tot het frustrerende aan toe. Wanneer je voor de honderdste keer uit de bocht vliegt met je Ferrari 312T uit 1975, denk je nooit een race te kunnen winnen. Het pick-up-and-play gehalte van een Driveclub bijvoorbeeld is hier in geen velden of wegen te bekennen. Dat mag overigens absoluut geen minpunt heten – integendeel zelfs – maar weet dus waar je aan begint.

AssettoCorsa2

Het loont ook zeker om in de carrière modus, waarin je begint met een wagentje van 160 pk, je een weg omhoog te racen. Hier en daar zijn er een paar pareltjes te vinden, want Assetto Corsa heeft een aantal indrukwekkende licenties binnen geharkt. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij Lamborghini, waar je met het geweld van een Lamborghini Huracán Super Trofeo aan de slag kunt. Voor de liefhebbers van pure klassieke schoonheid vind je daar ook een Lamborghini Miura. Of wat te denken van een Ferrari F40, Alfa Romeo 4C, Maserati 250F T2 12C, McLaren F1 GTR, Pagani Huayra en een BMW M4 Coupe Akrapovic Edition voor het ordinaire geluid? Met 120 auto’s heeft Assetto Corsa zeker niet het grootste wagenpark, wel een indrukwekkende qua namen.

Ondanks de beperkte content veel te doen

Qua content is de game niet slecht, dat vooropgesteld, maar het is ook niet voldoende om groots te zijn. Toch zal je zeker niet snel verveeld raken in deze virtuele wereld van verschroeid rubber en knallende pijpen. Assetto Corsa kent een zeer uitgebreide en lange carrière modus, die je in veel verschillende klassementen laat meedingen naar de winst. Verder kun je ook nog rijden voor de snelste tijd in Time Attack, kun je dragraces aangaan, drift competities, speciale evenementen en een multiplayer waarin je kunt uitmaken wie de beste is. Tel daar ook bij op dat je redelijk lang bezig bent om de verschillende bolides meester te worden en je hebt in elk geval voor een flink aantal uren speelplezier.

AssettoCorsa3

De strijd der titanen

Om ook daadwerkelijk de meest realistische en beste digitale rijervaring ooit te worden, moet Assetto Corsa een titanenstrijd voeren. Eentje die de game helaas niet zal gaan winnen. Hoewel ik niet echt van de term ‘hardcore’ houd, kun je er bijna niet omheen dat er mensen zijn die echt tot de categorie hardcore behoren. Die gebruiken geen controller, maar een stuur, steken er veel tijd in en willen verwend worden. Voor die categorie haalt Assetto Corsa het niet om de beste te zijn.

Zo kan alleen de Force Feedback aangepast worden voor je stuur, voor de rest zijn er geen aanpas mogelijkheden. Er zitten enkel Europese circuits in de game, geen Verenigde Staten of Japan. Hoewel het vermoeden is dat deze misschien later toegevoegd gaan worden. De Field of View is alleen aanpasbaar in het hoofdmenu, dus niet per auto. Elke cockpit is anders vormgegeven en vereist voor het perfecte zicht dus een aanpassing. Tenslotte mist de game flair en een bijpassende visuele presentatie.

AssettoCorsa4

Audiovisueel niet op hetzelfde niveau als de gameplay

Als je de game opstart, krijg je een mooie intro te zien met mooie bolides, strak gedrumde muziek en mooie camerahoeken. In de realiteit blijft Assetto Corsa echter een beetje flets. De menu’s zijn vrij saai en races kennen geen spannende intro of outro. De omgevingen zijn een beetje kaal en de game heeft last van screen-tearing. De modellen zijn zeker een op een nagebouwd, maar grafisch springt het niet genoeg in het oog. Het schademodel is oké en heeft ook daadwerkelijk grote invloed op de prestaties van je auto, maar opnieuw niet iets dat het doet uitsteken boven de rest.

Qua geluid is Assetto Corsa een beetje wisselend, zo klinkt die BMW M3 E92 die eerder genoemd werd best lekker. De Lamborghini Huracán Super Trofeo klinkt dan weer helemaal niet als zijn evenbeeld. Op hoge toeren hoor je inderdaad een hoog snerpend geluid, maar waar is die lage grom als je in z’n twee de bocht doorgaat? De auto produceert een soort constant gehinnik van een paard dat in een punaise is gaan staan. Niet iets dat je zou verwachten bij een game als deze.

AssettoCorsa5

De gameplay staat als een huis, dat is één ding wat zeker is. Je hebt genoeg aanpas mogelijkheden als je het toch wat te lastig vindt en je kunt het jezelf aartsmoeilijk maken. Want dat doe je toch? Er is een uitgebreide carrière modus en voldoende leuks om in en op rond te scheuren, hoewel dat nog zeker flink uitgebreid mag worden. Het ontbreekt de game echter aan finesse. Geen opties voor het stuur op Force Feedback na, een beetje fletse audiovisuele presentatie en weinig flair. Is Assetto Corsa daarmee de meest realistische en beste digitale race-ervaring ooit? Nee, maar wel een zeer vermakelijke simulator, die we net als Driveclub nog wel zien groeien.

• Rijdt als een zonnetje
  • Realisme in rijgedrag
  • Sterke AI