Gespeeld PlayStation VR: Driveclub VR – Evolution Studios is helaas niet meer nadat Sony de ontwikkelaar eerder dit jaar sloot. Hun naam blijft echter wel voortleven dankzij de heruitgave van Driveclub. Driveclub zal namelijk één van de PlayStation VR launchgames zijn, waarbij we tevens nieuwe content mogen verwachten. Driveclub was – ondanks de moeizame launch – een uitstekende game en recent mochten we aan de slag met de virtual reality variant van de game. Net zoals dat de gewone game beviel, beviel ook de virtual reality versie en we gaan je nu vertellen waarom.
Vanuit alle hoeken rondkijken
Driveclub is en blijft een arcade racer die enige vormen van simulatie aanneemt als het aankomt op het rijgedrag van de auto’s. De primaire focus lag echter op het plezier van het racen en het zo gedetailleerd mogelijk in beeld brengen van het geheel. Daar slaagde men uitstekend in op de PlayStation 4 en daarom waren we eens te meer benieuwd naar hoe de game zou spelen in virtual reality. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het was fantastisch en dat komt door verschillende redenen.
De demo die we speelden was helaas niet al te uitgebreid, maar toch gaf het wel een goede indruk van het geheel. Speciaal voor VR heeft men namelijk voorafgaand aan een race een nieuwe video feature geïntroduceerd, namelijk dat je niet meer de standaard instapanimatie krijgt, maar een optie om de auto van binnen en buiten vanuit verschillende hoeken te bekijken. Dat in VR maakt het net alsof je in een museum staat, hoewel je niet vrij kan rondlopen. Dat is natuurlijk een mooi aanvullend detail om juist het nieuwe platform tegemoet te komen, maar uiteindelijk draait het om het racen zelf.
Bijna complete race ervaring
De gewone game bood verschillende cameraopties, zodat je zelf kon kiezen hoe je het geheel beleefde. Ik als fanatiek Driveclub speler hanteerde altijd de camera van achteren, omdat dit mij de beste controle gaf. De cockpit view is ook zeker wel eens voorbij gekomen, maar gaf simpelweg niet voldoende overzicht. Nu varieert dat natuurlijk per persoon, maar het was voor het racegemak – zeker als het op spannende races aankomt – niet de ideale kijkhoek. Dat is in één klap verandert met virtual reality, die dit cameraperspectief als standaard aanhoudt.
In VR lijkt het haast alsof je daadwerkelijk in de auto zit en dat terwijl je ditmaal wel genoeg overzicht hebt. Dat komt natuurlijk door het immense scherm dat VR projecteert, maar ook omdat het domweg zeer natuurlijk aanvoelt. Het is haast een complete rijervaring in de standaard set-up en dat kan je nog een slag authentieker maken zolang je beschikt over een playseat. Dan is het racen haast hetzelfde als in het echt, buiten dat je natuurlijk met de wetten van een videogame te maken hebt.
Gedetailleerd en genieten maar
Het rondracen met Driveclub in VR is een aangename aanvulling op een game die op zichzelf al staat als een huis. Het is daarbij goed om te horen dat Sony nieuwe content aan de game toevoegt en hierbij hopen we op nieuwe races en doelen om ook de fanatieke spelers weer bezig te houden. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, is even afwachten; nieuwe tracks krijgen we in ieder geval en dat geeft al reden genoeg om het op z’n minst eens te proberen. Dat zit hem niet alleen in het feit dat het in VR werkelijk fantastisch is om te beleven, maar ook in het oog voor detail.
We schreven het eerder al dat Driveclub er grafisch prachtig uitzag ten tijde van de launch en datzelfde oog voor detail keert nu terug in VR. Ja, de visuele kwaliteit in de headset is minder dan op je grote TV, maar alsnog ziet het er buitengewoon goed uit. Dit is omdat de framerate stabiel is, het er scherp en strak uitziet en omdat men alsnog zoveel mogelijk details in de game heeft verwerkt, dan wel behouden heeft. Als je eenmaal in een racemonster zit, dan zie je het reliëf van de knoppen op het stuur voor je neus; je kijkt naar links en rechts om de gehele auto te inspecteren en alles klopt. De game geeft je namelijk uitstekend de illusie dat je echt in het racemonster zit.
Makkelijker?
Alles aan Driveclub VR ademt kwaliteit. Men heeft de hoge kwaliteitsgrens overduidelijk weten te behouden en in dat opzicht is Driveclub VR een beetje een safe bet, oftewel: er kan weinig fout gaan met deze game. Toch merkten we naast dat het geheel natuurlijk in VR was, dat ook de gameplay wat aanpassingen heeft gekregen. In de demo stond namelijk een remhulp aan die continu afremde voor de bochten – wat op zich logisch is. Het kan haast niet anders dan dat dat straks aanpasbaar is, want het is met zo’n hulp nogal makkelijk. Zeker voor de spelers die de banen van A tot Z kennen en die voluit willen gaan, omdat ze precies weten waar de grens ligt.
In hoeverre dergelijke hulpopties aanwezig zijn in de game is nog even koffiedik kijken; hopelijk is het voor de ervaren speler volledig uit te schakelen. Aan de andere kant is het wel een vriendelijke manier om nieuwe spelers te verwelkomen. Als je nooit of nauwelijks eerder Driveclub gespeeld hebt en dan instapt met VR, kan het best wel overweldigend zijn. De game komt je daarin tegemoet met opties om je bij te staan, zodat je niet per definitie kansloos bent. Maar goed, het is allemaal even afwachten hoe Sony dit in de game precies verwerkt heeft en wat alle mogelijkheden zijn.
Voorlopige conclusie
Driveclub VR is een uitstekende racer, zoals dat het origineel ook al was. Het ziet er levensecht uit in VR, het speelt uitermate soepel weg en het is echt een plezier om te beleven. Ook het rijden met de cockpit view is ineens zeer prettig en dat komt de beleving natuurlijk ten goede. Voor nieuwkomers zal het een fantastisch avontuur zijn, zeker als je alle races uit de oorspronkelijke singleplayer kan spelen in VR. Dat is echter een nog wat onduidelijk punt, idem dito in wat we allemaal mogen verwachten qua nieuwe content. Laten we hopen dat Sony voor zowel nieuwe als oude spelers genoeg toevoegt, waardoor het ook op termijn de moeite waar blijft voor elke speler.
Een paar updates geleden werden dus oa. remhulp toegevoegd aan de normale DriveClub ook, kan je dus uit zetten net als vele andere settings die het moeilijker/makkelijker maken. Mag aannemen dat met de VR versie dat ook zo is.
Ben wel erg benieuwd of jullie last hadden van misselijkheid of hoofdpijn bij het spelen met de ps vr
@84.83.197..xxx: Ben ik ook naar benieuwd. Ook hoe lang ze onafgebroken de VR bril ophadden.
Ik ben meer benieuwd of je de pixels ziet zoals bij de gear vr en de eerdere oculus rift.
Deze haal ik gelijk als eerste. Is nog leuker met een stuurtje denk ik
@2a02:a443:5ba6:0000:34ab:2818:4f0f:c.xxx: ja die zie je wel, daar ontkom je niet aan omdat het gewoon een gigantisch groot full HD scherm is vlak voor je. Zelfde idee als bijv een 55 inch scherm op een meter afstand. Toch vond ik het niet storend tijdens de demo en verwacht ik dat de ps4 pro het nog wel wat mooier kan maken. Niet de resolutie natuurlijk maar wel de textures, details en andere grafische verbeteringen. Desalniettemin is het op de gewone ps4 ook gewoon vet hoor maar vooral bij driveclub merk je wel goed dat de 60 fps het hoofddoel is. En dat is maar goed ook want VR games moeten zo draaien.
@84.83.197..xxx: ik had drive club vr afgelopen woensdag gespeeld en ik werd misselijk. Spellen waar jij de controle hebt over het beeld zoals race games waar je snelle bewegingen kan maken maakte mij misselijk. Hetzelfde geldt voor battlezone. Ik had het niet bij the heist en ocean descent. Ik moest echt een uur bijkomen van de misselijkheid. Nu twijfel ik enorm of ik mijn pre-order ga cancellen. Ik had totaal iets van een half uur verschillende demo’s gespeeld.
Dit lijkt me een toffe game voor vr. Genoeg content en frisse nieuwe features in vergelijking met de huidige racegames. Met name die camera in de cockpit die draait als je met je hoofd draait lijkt me cool. En € 40 vind ik een nette prijs.
Ik heb hem afgelopen woensdag gespeeld. Vond het erg tegenvallen, niet alleen driveclub maar die vr bril in het algemeen. No go voor mij die bril.
Is al bekendgemaakt of je je progressie behoudt vanuit de originele Driveclub?
Ben erg benieuwd naar de VR-ervaring. Voor deze game schaf ik VR aan (wetende dat er in de toekomst veel meer interessante VR-games komen).
@Enzo: Nadat ik dit heb gelezen, is het antwoord: nee.
Why DriveClub VR is a $40 game, rather than a free upgrade for DriveClub owners:
“It’s not a patch, nor an upgrade, it’s an new game with new tracks, a new Tour, new trophies, new stats, new modes, etc.”
“A well-engineered VR game requires a huge amount of work. Plus we added a new Tour, trophies, modes, etc.”
The original DriveClub will receive an update that adds the DriveClub VR tracks for free, but as Rustchynskys adds, “There are no plans for future updates beyond the urban tracks.” Since the new Trophies for DriveClub VR are VR-specific, DriveClub won’t be getting anything new in the update besides the tracks
Weet je meteen meer dan de rest hier op deze site 😉
@94.215.29..xxx: Bedankt voor de info! Losstaande game dus inderdaad.
Was even benieuwd, want stond structureel in de top 5000. Wordt opnieuw beginnen dus. Maar dat is geen probleem bij zo’n mooie game!