playstation-vr-worlds-listing-thumb-01-ps4-us-14jun16

Review: PlayStation VR Worlds – Na onze PlayStation VR review is het dus tijd om de eerste launchgame te bespreken en dat doen we door te beginnen met PlayStation VR Worlds. PlayStation VR Worlds levert vijf ervaringen/games om je gloednieuwe PlayStation VR headset mee uit te proberen. Je kunt de games het best omschrijven als korte demo’s die je de mogelijkheden van virtual reality laten zien. We bespreken in het kort even elke game/ervaring apart. Het is immers een ietwat andere ‘game’ dan je gewend bent, dus vandaar dat deze review ook iets anders in elkaar zit.

Ocean Descent

Het eerste onderdeel waar we mee beginnen, is Ocean Descent. Dit is niet echt een game, maar meer een virtual reality ervaring. Je legt de controller namelijk aan de kant en gaat gewoon achterover zitten terwijl je de oceaan door geloodst wordt. Dit onderdeel, al is het leuk om even mee te maken, is niet bepaald iets waar we graag geld voor neer zouden leggen. Het is leuk om te zien wat er mogelijk is met VR, maar in een kooi de oceaan in om vervolgens begroet te worden door een haai… dat is toch meer een techdemo dan een volwaardige ervaring.

Grafisch is Ocean Descent overigens erg netjes, want het is zo’n ervaring die je bijvoorbeeld non-gamers laat beleven om te laten zien wat VR nu precies is. De enkele keren dat je dit straks daadwerkelijk opstart, is dan ook wanneer opa en oma op bezoek zijn en je hen wilt verrassen met moderne technologie. Buiten dat is het erg vergetelijk en niet al te bijzonder.

VR Luge

Dit is wel een soort van game, alhoewel het erg simpel is. Je glijdt namelijk met een skatebord onder je rug van een heuvel af en passeert verschillende auto’s en gevaren. Er zitten simpele elementen in, zoals het verkrijgen van een slipstream voor een snelheidsboost, wat voor wat variatie zorgt. Desalniettemin is de game erg simpel in elkaar gezet en het dient vooral om je te laten zien hoe de head-tracking van PlayStation VR werkt.

Bij deze game leg je namelijk ook weer je controller aan de kant en gebruik je enkel je hoofd. Door deze van links naar rechts te bewegen, navigeer je namelijk over de weg. Klinkt leuk, maar het probleem is dat de head-tracking aanzienlijk minder werkt dan bijvoorbeeld in Headmaster. Je schokt voornamelijk veel over de weg en hoewel het leuk is om even te proberen, is het niet een game die je nadien weer snel op zou starten.

VR-Luge-2

The London Heist

Dit is één van de aanwezige games die daadwerkelijk interessant en leuk zijn om te spelen. Gedurende The London Heist maak je kennis met de typische Londense onderwereld en pleeg je een aantal overvallen in de stad. Deze game weet heel goed te tonen hoe intens een crime adventure game kan zijn met PlayStation VR. Zo is er een bepaald punt waarop je ondervraagd wordt door een nogal intense man, die redelijk beangstigend is. Nu klinkt dat op zich niet zo bijzonder, totdat je het in virtual reality ervaart. Nog nooit heeft een spannend moment in een game je zo mee weten te slepen. Knap gedaan, maar het enige nadeel is wel dat het verhaal in de game binnen het uur is uitgespeeld.

The London Heist biedt naast het verhaal ook nog een shooting-range. Hier kun je vooral ervaren hoe het is om met de PlayStation Move een geweer vast te houden en dit te herladen. The London Heist is dan ook één van onze favorieten en het wist eigenlijk weer een beetje dat gevoel op te roepen dat je ook had toen je destijds The Getaway speelde. We hopen dan ook van harte dat er weer een nieuwe crime adventure game aankomt die zich afspeelt in Londen, want deze setting werkt enorm goed.

the-london-heist-getaway-concept-art (1)

Danger Ball

Waar VR Luge ons niet echt wist te overtuigen wat betreft head-tracking, doet Danger Ball dit wel. Met Danger Ball zit je in een sci-fi arcade omgeving en het is aan jou de taak de bal terug te kaatsen naar de muur. De bal komt telkens op je af en het demonstreert ook meteen hoe PlayStation VR omgaat met diepte, wat in dit geval heel goed overkomt. De game is uiterst simpel en ontzettend arcade, maar wel erg leuk om even te blijven spelen, evenals het te laten spelen door een wat meer casual gamer. De game is namelijk gemakkelijk op te pikken en verveelt niet zo snel.

25694729242_29aa9b7010_b

Scavengers Odyssey

Samen met The London Heist het beste wat je op deze disc gaat vinden. Dit keer word je meegenomen naar het heelal en klim je in een futuristische robot die je helpt om rond te bewegen in de ruimte. Het gevoel dat er alleen maar sterren om je heen zijn en jij van asteroïde naar asteroïde springt, is fantastisch. De besturing van de game werkt verrassend goed en matcht nauwkeurig met wat er op het scherm plaatsvindt. De gameplay is leuk en vermakelijk, en het is eigenlijk jammer dat er met deze titel niet meer is gedaan, want het heeft potentie.

De game is niet alleen heel tof om te spelen, maar biedt ook nog eens het hoogste aantal gameplay-uren. Je hebt in totaal zes hoofdstukken en de game is hiermee goed voor minstens een paar uur spelen. Scavengers Odyssey had met gemak een full game kunnen zijn, mits deze meer uitgewerkt was geweest. Dit is overigens ook de eerste keer dat een VR-game mijn maag wist om te draaien, want het gevoel van diepte en het maken van sprongen over lange afstand, doet op de één of andere manier iets met je. Dit kan uiteraard even wennen zijn, want naarmate je het vaker speelt, wordt het minder. Desalniettemin is dit een bijzondere ervaring.

scavenger-s-odyssey-3840x2160-the-playroom-vr-playstation-vr-worlds-9810

PlayStation VR Worlds voelt over het algemeen meer als een techdemo aan dan daadwerkelijk een collectie met vermakelijke games. The London Heist is een must om te spelen, maar jammer genoeg ook veel te kort. Scavengers Odyssey is de enige game die daadwerkelijk langdurig vermakelijke gameplay weet te leveren en je laat zien wat voor impact VR heeft op het spelen van een game in de ruimte. Ocean Descent is leuk voor opa en oma die met kerst op bezoek komen en Danger Ball is een vermakelijke arcade game, maar VR Luge is nou niet bepaald indrukwekkend. Al met al is PlayStation VR Worlds wat wisselvallig en uiteindelijk niet echt het geld waard, gezien de prijs. Dit is misschien iets dat je beter op een later moment uit de budgetbak kunt plukken.

• The London Heist is een unieke ervaring
  • Scavengers Odyssey laat zien hoe tof sci-fi gameplay is in VR
  • Leuk om casual gamers te laten zien wat VR precies is