Knipsel
Review: Tumble VR – Supermassive Games heeft de laatste tijd niet echt stil gezeten. Vorig jaar brachten ze ons Until Dawn en met de lancering van PlayStation VR verscheen de spin-off Until Dawn: Rush of Blood. Dat is echter niet de enige game die gelijktijdig met de virtual reality headset uitkwam, ook Tumble VR lanceerde op 13 oktober. Dit is echter niet helemaal een nieuwe game, maar een VR-uitgave van een PlayStation 3 game die in 2010 uitkwam met daarbij wat extra content. Overleeft Tumble de overstap naar Tumble VR of stort het net zo gemakkelijk als een toren in de game in elkaar?

DualShock 4 of de Move

Tumble VR kan je spelen op twee manieren. Je hebt namelijk de keuze uit een DualShock 4 of PlayStation Move. Beide besturingen werken deels op basis van jouw bewegingen, waarbij de DualShock 4 nog gebruik maakt van de knoppen. De PlayStation Move doet alles op beweging. Uiteraard hebben we beide opties even uitgeprobeerd, maar al snel bleek de PlayStation Move een stuk prettiger te zijn. Voornamelijk omdat je met deze controller veel nauwkeuriger de blokken kunt plaatsen en omdat deze op de één of andere manier beter gevolgd kan worden door de PlayStation Camera. De DualShock 4 wordt te vaak niet goed geregistreerd en dat is alleen maar irritant.

TumbleVR1

Ons advies, ga voor de PlayStation Move! Nu we dat hebben gehad is het tijd om naar de game te kijken en voor iedereen die niet bekend is met Tumble, hier volgt nog even een korte uitleg. In Tumble is het de bedoeling om creatief om te gaan met blokken. Het eerste wat je zult denken als je wat van de game ziet, is dat je torens moet bouwen. Dat is ook zeker zo, maar de game omvat veel meer dan dat. Je bent continu met blokken in de weer, maar de game schotelt je een reeks van uitdagingen voor die je afwerkt om zo nieuwe zones vrij te spelen en deze uitdagingen verschillen behoorlijk van elkaar.

Sterren sparen

De game is opgedeeld in een aantal zones en per zone tref je weer een aantal uitdagingen aan. Elke uitdaging is in feite gewoon een puzzel die je moet zien op te lossen. Lukt je dat niet? Dan kan je zonder problemen naar de volgende uitdaging, want zoals de game omschrijft; “het moet natuurlijk wel leuk blijven, het is immers een spel.” Wel, dat klopt als een bus en daarmee is ook gelijk een in potentie frustrerend element uit de weg geruimd. Je dient namelijk sterren te verzamelen en bij genoeg sterren krijg je toegang tot de volgende zone. Je bent echter niet beperkt tot de uitdaging waar je op dat moment bent, want als iets niet lukt, dan pak je gewoon de volgende uitdaging in de zone.

TumbleVR2

De sterren verzamelen doe je door de uitdagingen te voltooien. Als je een toren moet bouwen, dan krijg je voor een bepaalde hoogte één ster, weet je nog wat verder te bouwen, dan krijg je er twee en bereik je de absolute top, dan krijg je er zelfs drie. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er in veel levels ook nog verborgen sterren te verdienen, waardoor terugkeren in veel gevallen loont. Iedere uitdaging is in Tumble VR een puzzel op zich waardoor je snel de neiging hebt om er elke keer toch nog eentje extra te doen. De puzzels variëren behoorlijk, want naast het bouwen van torens moet je ook bruggen leggen, bommen plaatsen, spelen met lasers en meer.

Sommige van deze puzzels zijn zo opgelost, maar er zitten ook flinke hersenkrakers tussen die van je verwachten dat je ‘out-of-the-box’ denkt. Dat geeft je bij momenten een flinke uitdaging, maar de voldoening is altijd daar als je slaagt in je missie. Met ruim zestig verschillende puzzels ben je wel even zoet en als je alle sterren wilt verzamelen, dan ben je helemaal lang bezig. Dat is echter niet alles, want je kan ook nog aan de slag in een multiplayer, waarin je het tegen elkaar moet opnemen in verschillende uitdagingen. Een leuke aanvulling, die prima werkt in combinatie met de VR-headset, want de tweede speler zal dan gewoon meespelen via de TV, zij het in visueel mindere kwaliteit.

TumbleVR3

Nauwkeurig blokken plaatsen

Tumble VR is als puzzelgame een geslaagde titel, maar dat was het origineel destijds ook al. In dat opzicht bewandeld men de veilige route, maar gelukkig krijgen we wel verschillende nieuwe puzzels voorgeschoteld, waardoor het ook genoeg nieuws weet te bieden. Veel interessanter is eigenlijk nog de mogelijkheid om deze puzzelgame in virtual reality te beleven, want dit geeft je een ideaal inzicht op je bouwwerken. Je kunt nauwkeuriger dan ooit de blokken plaatsen en als je met obstakels te maken hebt, dan kan je die net even wat beter omzeilen. Dit puur vanwege de optie om het geheel vanuit meerdere hoeken te bekijken.

Het enige nadeel wat bij de motion besturing komt kijken, is dat deze voor het goede net iets te nauwkeurig reageert. Als jij ook maar een beetje trilt met je hand, wat geregeld voorkomt door de ietwat onhandige hoek waarop je het object beet hebt, dan kan je onbedoeld een blok verkeerd plaatsen of zelfs je toren/bouwwerk om zeep helpen, waardoor je opnieuw moet beginnen. Een tikkeltje minder gevoelig was op zich niet gek geweest, want dat was de bij momenten zeer nauwkeurige gameplay zeker ten goede gekomen.

TumbleVR4

Ja, Tumble is met succes omgetoverd tot een PlayStation VR game. De uitdagingen/puzzels zijn leuk en als je alles wilt verzamelen in de game, dan ben je wel even bezig. Voornamelijk door de vele geheime sterren die je kunt vinden, maar ook omdat de game zo hier en daar flinke hersenkrakers voortbrengt. Visueel ziet het er allemaal prima uit en het bouwen in VR geeft je een fijne mogelijkheid om blokken erg nauwkeurig te plaatsen. Het enige nadeel dat je hierbij hebt is dat de PlayStation Move ietwat te overgevoelig is, waardoor je soms onbedoeld de fout in gaat. Maar, het is nog altijd beter dan de DualShock 4, aangezien die de helft van de tijd niet goed wordt geregistreerd.

• Leuke uitdagende puzzels
  • Best een lange speelduur
  • Veel meer dan alleen torens bouwen