Gespeeld: Prey – Na de aankondiging van Prey op de E3 in 2016 wisten we nog niet echt wat we konden verwachten van deze game. Het is een reboot van een game die überhaupt nooit een vervolg heeft gezien, hoewel dat vervolg wel in de maak was. Ook dat vervolg had weinig tot niks met het eerste deel te maken, dus een schone lei is geen slecht plan geweest van Bethesda. Nu zij ook de originele ontwikkelaar Human Head hebben vervangen door Arkane Studios, lijkt deze Prey toch wel realiteit te worden. De vraag die je jezelf echter moet stellen tijdens het spelen van Prey is: Is dit de realiteit? We mochten gezellig op de koffie bij Bethesda Benelux en daarbij natuurlijk ook even deze titel aan de tand voelen.

Who are Yu?

Wij beginnen het verhaal als Morgan Yu, een man die werkt voor een groot ruimteprogramma. We hadden ook de keuze om als vrouw te spelen, wat op zich een leuke toevoeging is. Nadat wij door een privé helikopter worden opgepikt bij ons appartement, zien we Morgans broer, die ons vertelt dat we nergens bang voor hoeven te zijn en dat het slechts een paar routine tests zijn. De tests zijn simpel, maar de dokters reageren nogal vreemd op jouw acties. Iets lijkt niet helemaal in de haak te zijn. Wat er hierna zal gebeuren, is bijzonder te noemen en eigenlijk willen we dit nu nog even niet verklappen. We slaan in deze preview dus een stukje verhaal over en duiken wat dieper in de gameplay.

PreyShock

Eén van de vergelijkingen die al gauw werd gemaakt nadat mensen de eerste gameplay van Prey zagen, was de vergelijking met BioShock. Dit blijkt, gelukkig, inderdaad veel overeen te komen. Maar toch hebben ze bij Arkane wel wat dingen aan deze formule kunnen verbeteren. Je kan vrij rondlopen door het ruimtestation Talos I en hier diverse missies, maar ook handige voorwerpen als voedsel en wapens vinden. Het ruimtestation wordt echter geterroriseerd door aliens die eruit zien als een soort schaduwen. Deze aliens zijn er in diverse varianten, uiteenlopend van grote spierbonken tot kleinere vormen die bekend staan als de mimics, die vervolgens weer allerlei vormen aan kunnen nemen.

Het arsenaal aan wapens dat we tot onze beschikking hadden, was in deze speelsessie nog wat beperkt, maar we waren erg blij dat we al met de GLOO Gun aan de haal konden gaan. Dit wapen schiet, logischerwijs, een lijmachtige substantie af waarmee vijanden vast komen te zitten op hun plek. Dit kunnen slechts bepaalde ledematen zijn of de alien in zijn geheel. Wanneer de lijm lekker op is gedroogd, hoef je slechts een tik te geven om ze te zien verbrijzelen tot tientallen kleine stukjes. Dit kan natuurlijk ook met bijvoorbeeld een shotgun, maar wees daar voorzichtig mee; kogels zijn schaars.

Prey bevat ook de nodige RPG-elementen en het belangrijkste element is toch wel de Neuromods. Voor de BioShock spelers onder ons zijn dit simpelweg Plasmids. Neuromods liggen verspreid door Talos I en door het gebruik van één van deze Neuromods, kan je één van je vaardigheden upgraden. Je hebt drie paden die je kan volgen binnen jouw talent tree en elk stelt een speelstijl voor: lompe combat, hacken of toch wat meer sluipen. Net als in Dishonored kan je een situatie vaak op meerdere manieren aanpakken, dus typisch in Arkane stijl.

Stijlvol opgejaagd

Eén ding dat ons direct opviel na het zien van de eerste andere menselijke karakters in Prey, is dat we hier overduidelijk met een Arkane game te maken hebben. Qua tekenstijl lijkt het op sommige momenten verdacht veel op Dishonored, maar toch een tikje mooier. Dit kan met het kleinere speelveld te maken hebben, nu er niet een gehele stad op de achtergrond dient afgebeeld te worden, maar dit kan ook met de kracht onder de motorkap te maken hebben.

Nadat Arkane ons met Dishonored 2 hun nieuwe engine – de VOID Engine – liet zien, hebben ze bij Prey gekozen om de CryEngine te gebruiken, bekend van onder andere Crysis. We kunnen hier slechts één ding op zeggen: Het is een goede keuze geweest. Alles wat we hebben gezien, zag er super gelikt uit en lijkt haast bedoeld voor deze engine. Natuurlijk waren er hier en daar nog wel kleine puntjes te vinden die wellicht wat verbeterd kunnen worden, maar er is nog tijd zat om dat ook nog te perfectioneren.

Voorlopige conclusie

Wat we nu hebben gezien, maakt ons ongeduldig. We mogen nog drie maanden wachten voordat we met de volledige game aan de slag mogen. Het klinkt misschien slecht om het op deze manier te verwoorden, maar we zijn toe aan een nieuwe BioShock. En als we geen nieuwe BioShock kunnen krijgen, komt Prey wel echt verdomd dicht in de buurt. Met zijn eigen subtiele toevoegingen en Talos I om je vrij doorheen te bewegen, heeft Prey toch zijn eigen identiteit weten op te bouwen zonder al te veel leentjebuur te spelen. Het mag gezegd worden; Arkane en Bethesda lijken een onstopbaar duo.