DLC Special: Watch_Dogs 2 – Human Conditions – Watch_Dogs 2 heeft sinds de lancering verschillende uitbreidingspakketten gehad. Het merendeel was echter gericht op de aankleding van Marcus, maar buiten dat zagen we ook nog de T-Bone content bundel voorbij komen, die best wat leuke toevoegingen naar de game bracht. De eerste echt grote uitbreiding is Human Conditions, die drie nieuwe verhaalgedreven missies toevoegt toe, alsook een reeks coöpmissies en dat geheel is goed voor een flink aantal uren extra speelplezier. Maar is het ook een aanschaf waard?

Vermaak, lachen en plezier

De belangrijkste toevoeging die je in deze uitbreiding treft zijn drie verhaalgedreven missies. Deze missies spelen zich ergens halverwege het verhaal af en staan in feite los van elkaar. Zo gaat de ene missie om het stelen van een zelfrijdende auto. Een andere missie draait om het platleggen van een bedrijf dat illegaal biotechnieken op mensen toepast en als laatste is er nog een missie waarin je criminelen moet uitschakelen die ziekenhuizen chanteren met malware. Deze missies kennen een soortgelijke structuur als de missies uit de hoofdverhaallijn. Dat betekent dat ze uit meerdere onderdelen bestaat waarbij je diverse acties moet verrichten om het tot een goed einde te brengen.

De missies zijn per stuk goed voor een uur tot anderhalf uur aan gameplay, wat op zich best netjes is. Daarbij heeft Ubisoft deze missies een degelijke waarde gegeven door ze te voorzien van nieuw geschreven dialogen tussen de DedSec leden alsook door de toevoeging van cut-scènes. Het is de zelfde kwaliteit als van de hoofdverhaallijn en daarom voelen ze goed aan. Daarbij zijn de missies gevarieerd en leuk om te spelen, dus de die hard fan zal zich zeker vermaken. Wat deze missies bij momenten nog wat sterker maakt, is de heerlijke humor die perfect aansluit op de persoonlijkheden van de hoofdrolspelers.

Wat dat betreft zijn de drie missies, qua gameplay, maar ook qua verhaal en vormgeving erg degelijk en vermakelijk. Maar doordat het drie in feite willekeurige missies betreft, ontstaat al snel de indruk dat dit net zo goed in de gewone game had kunnen zitten. De missies zijn niet aan elkaar verbonden, maar zijn echt op zichzelf staand. Bij de eerste Watch_Dogs kreeg je als uitbreiding een kleine campagne met T-Bone en dat maakte het juist interessant. In dat kader maakt Ubisoft het zich nu wel erg gemakkelijk door gewoon wat nieuwe missies toe te voegen. Had er dan een klein verhaal omheen gebouwd, dan had het allemaal net even wat minder willekeurig aangevoeld.

Oneindig lang aan de slag in coöp

Naast de drie verhalende missies is de coöp van de game voorzien van zogenoemde ‘Elite coöp uitdagingen’. Dit zijn allerlei missies die je op verschillende locaties kan uitvoeren met als uiteindelijke doel de identiteit van een bepaald persoon achterhalen. De game in coöp spelen is zeker leuk en je zult je ook zeker enige tijd met deze missies vermaken, totdat je realiseert dat men hetzelfde missiesjabloon veelvuldig toepast in verschillende missies waarbij het enige verschil de locatie is. Het lijkt een lange reeks aan gevarieerde missies, maar qua doelstellingen komt het telkens op hetzelfde neer.

Ubisoft omschrijft deze Elite missies als iets wat je oneindig in coöp kunt blijven spelen en ja, dat kan zeker. Het enige probleem is dat je het na twee uur wel gezien hebt. Het is namelijk repetitief en eigenlijk gewoon niet zo heel erg boeiend. Een geinige twist is wel dat sommige vijanden nu voorzien zijn van jammers, waardoor je net even wat meer uitdaging treft in de Elite coöp missies. Dat geeft het een extra dimensie, want je moet nog creatiever te werk gaan. Tenzij je gewoon je drone of RC auto inschakelt, daarmee kan je veelal de helft of meer van de opdrachten per missie voltooien.

Conclusie

De Human Conditions uitbreiding kost los €14.99 of is gratis te downloaden als je over een Season Pass beschikt. Maar, moet je deze DLC nu wel of niet spelen? Als je een groot Watch_Dogs 2 fan bent en graag meer wilt beleven van de fijne gameplay en humor? Dan kan het geen kwaad om Human Conditions aan te schaffen. Keerzijde is echter wel dat je helemaal niets mist als je besluit de content over te slaan. Dat komt doordat de drie missies geen onderling verband hebben en in feite net zo goed in de gewone game hadden kunnen zitten. De Elite coöp uitdagingen zijn zeker leuk voor een uur of twee, maar dan heb je dat ook wel gezien. Kortom, het is vermakelijk als je het aanschaft, maar je mist niks als je het links laat liggen.