Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare heeft het bij lange na niet zo goed gedaan als de voorgaande delen in dezelfde franchise. Dat is een feit en Activision kan hier dan ook niet omheen. Dat de game minder verkocht heeft is niet het enige, de populariteit is ook online flink afgenomen.

YouTubers die exclusief Call of Duty speelden zijn het afgelopen jaar uitgeweken naar andere games, aangezien de videoviews op Infinite Warfare niet bepaald hoog waren. Ook in menig comment-sectie ontving de game het tegenovergestelde van complimenten en hetzelfde geldt voor de activiteiten op sociale media. Een flop kan het niet genoemd worden, de game heeft immers alsnog behoorlijk goed verkocht in vergelijking met andere titels in het genre, maar het was niet het enorme succes zoals de eerdere delen.

Kort na de aankondiging van Call of Duty: WWII heeft Activision CEO Eric Hirshberg zijn visie op deze situatie gedeeld. Hij vertelde dat hij erin gelooft dat het een behoorlijk goede game is en dat Infinity Ward een uitstekende prestatie heeft geleverd op een hoog creatief niveau. Dit staat echter niet meteen gelijk aan succes en Hirshberg zei dat Infinite Warfare simpelweg de verkeerde game was die op het verkeerde moment is uitgekomen. Dit geldt vooral als het gaat om het inspelen op de behoeftes van het publiek gedurende het juiste moment, wat met Infinite Warfare blijkbaar niet is gelukt.

“I think it’s a really good game. I think it can be simultaneously true that it was a really high quality game that Infinity Ward did a really terrific job with and the game was delivered at a very high level, creatively — and that it might have been the wrong game at the wrong moment in terms of getting that rhythm right with the audience and with the culture.”

Deze uitspraak is helemaal in lijn met de keuze voor dit jaar, namelijk het teruggaan naar de roots en leefperiode van de Tweede Wereldoorlog. Dit is immers waar Call of Duty in het verre begin groot mee is geworden en deze tijdperiode is momenteel iets waar gamers naar op zoek zijn in een first-person shooter. Battlefield 1 speelde al eerder op deze ’trend’ in en ook in Hollywood zien ze dat het vertellen van de Tweede Wereldoorlog als verhaal zijnde inspeelt op de behoeftes van het grote publiek.

De keuze van Activision om terug te gaan naar de Tweede Wereldoorlog was echter een beslissing die men drie jaar geleden al heeft gemaakt, toen men nog niet wist dat er films als Dunkirk uit zouden komen en games als Battlefield 1 en Battalion 1944.

“Well I certainly can’t comment on any influences that might have an impact on our competitors, I can speak for us and you know I totally acknowledge that these things do seem to happen in waves like this. I mean three years ago when we dreamed up this game and decided it was time to go back to our roots, we could not have known at that time that the year we would launch it would be a year in which there would be several World War II movies in the theaters and that there would be other competitors going back to historical settings.”