Gespeeld: Bravo Team (PS VR) – Vorig jaar bracht Supermassive Games ons bij de release van PlayStation VR de degelijke game Until Dawn: Rush of Blood. Daarmee bewees de ontwikkelaar in staat te zijn om een goede virtual reality game te maken en zo langzamerhand beginnen ze uit te groeien tot een belangrijke ontwikkelaar van VR-games. Op de E3 kondigden ze namelijk zowel The Inpatient aan alsook Bravo Team. Daar waar The Inpatient in het Until Dawn universum thuishoort, is Bravo Team een compleet andere game en daar gaan we het nu over hebben.

PS VR Aim Controller

Recent is Farpoint verschenen en hoewel die game op zich niet heel bijzonder is, wist het wel een unieke ervaring te brengen dankzij de nieuwe accessoire, de PS VR Aim Controller. Deze controller zal meer gebruikt moeten en gaan worden bij virtual reality games en één daarvan is Bravo Team. Deze game plaatst je in de schoenen van een getrainde soldaat en samen met een maat zul je het gevaar moeten bestrijden. Dat ga je doen met behulp van wapens die je bestuurt middels de PS VR Aim Controller.

De game speelt zich af in een fictieve moderne stad ergens in Europa en waar je in eerste instantie iemand moet escorteren, zal het vrij snel fout gaan. De escorteer missie verandert dan in een situatie waarbij jij samen met een medesoldaat moet zien te overleven terwijl je bestookt wordt door vele vijanden. Van cover naar cover rennen en elke vijand kapot schieten is je voornaamste doelstelling en dat in een chaotische omgeving waarbij de explosies en kogels je om de oren vliegen. Klinkt niet heel origineel, klopt, maar het is wel erg leuk!

Teamwork is cruciaal

Bravo Team is ontworpen als coöperatieve game en daarna terug geschaald om ook alleen te kunnen spelen. Je bent dus vrij in hoe je het avontuur aangaat, maar de ontwikkelaar vertelde me dat de voorkeur twee spelers geniet, omdat dan de kracht van de game echt goed uit de verf komt. Dit komt voornamelijk omdat de uitdagingen die je op je pad treft alsook de vijanden zo ingericht zijn, dat je teamwork nodig hebt voor de meest efficiënte aanpak. Het is daarbij erg belangrijk om continu te communiceren met je medespeler, omdat je op die manier enige tegenstand kan bieden. Als een idioot er in wilde weg op losschieten zal namelijk niet echt effectief zijn.

Maar mocht je nu geen vrienden hebben met een PlayStation VR headset, dan is het mogelijk om Bravo Team in je eentje te spelen. De uitdaging is daarbij aangepast, zodat je niet plompverloren telkens de dood zult vinden, maar het plezier zal beduidend minder zijn. Heb je wel een vriend of vriendin, dan is dat het voornaamste uitgangspunt en dat hebben we ook even kort kunnen ervaren. Hierbij was het zaak om op een brug op te rukken terwijl er continu nieuwe vijanden aankwamen, soms zelfs in gepantserde auto’s. Op dergelijke momenten is het verstandig om gelijk op te rukken en de vijand zowel vanaf links als rechts aan te vallen, zodat je een goede kans van slagen hebt.

Om dat te realiseren is communicatie echter belangrijk en daarbij kwam duidelijk de beoogde gameplay naar voren. Met name het succesvol overleven van een aanval doordat je goed samenwerkt en communiceert geeft de game een meerwaarde, want je waant je haast een echte soldaat. Dat komt natuurlijk omdat het zich in virtual reality afspeelt, waarbij je nog dichter op de actie zit. Juist net hetgeen wat Farpoint zo ontzettend leuk maakte. Dat komt dus ook terug in Bravo Team en dit alles werkt gezamenlijk met de controller uitstekend.

Cover naar cover…

We plaatsen echter wel wat vraagtekens bij de gameplay, want doordat het een cover-based shooter is, zal je continu van cover naar cover moeten gaan. Nu is daar weinig mis mee, maar de game heeft een beperking in de gameplay waardoor je niet vrij rond kan lopen. Je kunt jezelf namelijk verplaatsen door je wapen op een ander stuk cover te richten en dan een knop in te drukken. Zodra je dat gedaan hebt, krijg je een animatie te zien dat de soldaat van A naar B loopt. Dit gebeurt continu en haalt je toch een beetje uit de flow van de gameplay.

We vroegen de ontwikkelaar waarom je niet gewoon vrij kan bewegen, zoals dat in Farpoint ook kan, maar volgens hen is dit de beste manier om je de meest ultieme ervaring te bezorgen. Heel eerlijk? Het voelt eigenlijk meer als een beperking aan dan een meerwaarde, dus het is even aankijken wie het straks bij het rechte eind heeft. Afgezien van dat gaat het schieten verder prima. Je hoofd en wapen net iets optillen om vanuit cover snel even iemand een kogel door z’n kop te jagen is iets wat nooit gaat vervelen en dankzij de nauwkeurigheid van de controller, moet dat voor een bevredigende ervaring zorgen.

Voorlopige conclusie

Bravo Team is een vrij simpele game waarbij je van cover naar cover rent en samen met een andere speler het gevaar probeert af te wenden door alles kapot te schieten wat een bedreiging vormt. Dat met de PS VR Aim Controller zou een recept tot succes moeten zijn en we hebben ook best wel zin in de game, alleen vragen we ons af of het verstandig is om de speler te beperken in bewegingsvrijheid. Het continu tonen van animaties als je van A naar B gaat in plaats van dat je vrij rondloopt voelt vooralsnog namelijk als een beperking aan. Afgezien van dat is Bravo Team visueel een nette game en de gameplay lijkt vooral erg vermakelijk te zijn, omdat men de nadruk legt op ‘er echt bij zijn’ en dat gevoel krijg je zeker.