Review: Nex Machina: Death Machine – Housemarque heeft op de PlayStation 4 al een aantal games uitgegeven en deze wisten allemaal goed tot zeer goed te scoren. Het enige punt van kritiek is dat de ontwikkelaar zich voornamelijk bezighoudt met hetzelfde genre, namelijk shooters. Het probleem hiervan is dat de kans groot is dat je op een gegeven moment Housemarque-moe wordt. Toch heeft het team achter onder andere Resogun hier lak aan en is Nex Machina wederom een shooter geworden. Wel hebben zij iets anders gedaan dan voorheen. Ditmaal hebben zij de hulp van Eugene Jarvis ingeroepen.

Wie?

De kans is vrij groot dat je geen idee hebt wie deze meneer Jarvis is. De beste man is bekend om zijn legendarische arcadegames – en dan wordt niet het genre bedoeld, maar daadwerkelijke arcadekasten – zoals Robotron en Smash TV. De eerste PlayStation 4-titel van Housemarque, Resogun, was ook gebaseerd op een game van Jarvis, namelijk Defender. Met Nex Machina wordt niet alleen weer een spel gemaakt gebaseerd op een titel van deze man, maar de legende is nu dus ook zelf in huis gehaald om te helpen om het spel te maken. En wat krijg je als je een ontwikkelaar die weet hoe je goede shooters moet maken combineert met een man die bekend staat om zijn geweldige shooter arcadekasten? Dan krijg je vuurwerk.

Robotron

Nex Machina is te vergelijken met Robotron en Smash TV. Dit zijn beide twin-stick shooters die zich afspelen in een afgesloten arena. De nieuwe game van Housemarque maakt echter gebruik van iets grotere omgevingen met een meer gevarieerd leveldesign. De actie wordt wel gewoon weer van bovenaf getoond en het is de bedoeling om alles wat je tegenkomt neer te schieten. De aantallen van vijanden zijn echter zo groot dat de beschikking over een snel reactievermogen een pré is. Dit maakt de game ook meteen een hele intense ervaring, want je moet constant je aandacht bij de game houden. Daarbij komt ook nog eens dat je mensen moet redden, power-ups moet pakken en op zoek kunt gaan naar geheime levels en mensen die goed zijn verstopt.

U vraagt en wij draaien

Snelle en hectische actie vraagt natuurlijk wel om een vloeiende framerate en besturing. Gelukkig is dit in beide gevallen prima voor elkaar. De game draait op 60 frames per seconde en houdt dit ook vast op de meest chaotische momenten. Over de besturing kan ik kort zijn; deze is gewoon perfect. De game laat zich als een droom besturen en eventuele fouten zijn daardoor echt aan jezelf te wijten. De gameplay in combinatie met de solide framerate en heerlijke besturing zorgt er voor dat de game een zeer hoge fun factor heeft. Daar komt ook nog eens bij dat het spel er visueel niet alleen goed uitziet, maar ook de gameplay zelf naar een hoger niveau tilt. Dit wordt gedaan door onder andere vette explosies en kleine nuances die zorgen voor een bijna constant orgasme aan spektakel.

Om voor nog meer hectiek te zorgen, beschikt de game over een aantal moeilijkheidsgraden. Het makkelijkste niveau vraagt al aardig wat inspanning van de speler, maar ga je een niveau hoger, dan begint de pret pas echt. De complete barrages van vijanden en de vele kogels die ze op je afvuren laten je regelmatig verschillende oerkreten schallen en je wordt soms gek van de explosies en dergelijke die op het scherm te zien zijn. Nex Machina is echt pure speelplezier ten top. En ja, je zal veel doodgaan, maar je komt maar al te graag weer terug voor nog meer chaos. Dit komt doordat de uiteindelijke voldoening echt verschrikkelijk groot is als je ternauwernood aan tientallen vijanden bent ontsnapt.

Arena

Het speelplezier wordt nog eens extra verhoogd door de mogelijkheid om het spel in lokale coöp te spelen en een leuke extra modus: Arena Mode. Hierin krijg je een aantal challenges waarin je zoveel mogelijk punten moet scoren. Er zitten hier echter wel voorwaarden aan. Zo heb je soms een tijdslimiet of bewegen vijanden sneller dan normaal. Deze challenges spelen zich wel af op de bestaande levels, maar toch is het een zeer leuke toevoeging. Je kunt namelijk punten verdienen waarmee je weer nieuwe challenges kunt ontgrendelen of dingen kunt kopen om je personage aan te passen. Van het laatstgenoemde moet je niet al teveel verwachten, maar het geeft je toch weer een reden om nog meer uren in de game te steken.

Herhaling

Wat ook een toffe toevoeging is, is dat Nex Machina beschikt over online leaderboards. Zo kun je je scores vergelijken met andere gamers van over de hele wereld. “Maar dit is toch helemaal niet wereldschokkend?” hoor ik je denken, jawel, want het spel voegt hier een leuke en ook zeer leerzame extra aan toe. Je kunt namelijk een herhaling bekijken van hoe een score van iemand anders tot stand is gekomen. Je kunt dus zien welke tactieken andere spelers gebruiken en hiervan kun je weer leren. Tevens kun je wel eens zien waar verborgen uitgangen en gegijzelden zijn verstopt.

Net even tekort

Nex Machina doet dus een heleboel goed, maar helaas zijn er toch wat minpuntjes aanwezig. Het valt wel onder de noemer ‘muggenziften’, maar ik moet ze toch benoemen. Zo wordt er, als je een power-up hebt opgepakt of als er een mens verloren gaat, van dezelfde samples gebruikgemaakt als in Resogun. Dit voelt een beetje goedkoop aan. Het is net alsof de ontwikkelaar geen zin meer had om hier extra werk voor te verzetten. Ten tweede had het niet misstaan als er iets meer werelden aanwezig waren geweest. Nu kost de game nog geen 20 euro, dus je mag er eigenlijk niet meer van verwachten, maar als er twee of drie extra werelden waren toegevoegd, dan had de game nog beter gescoord.

Nex Machina is een verschrikkelijke toffe shooter. De actie is super intens, de besturing is perfect en het spel heeft een hoge verslavingsfactor. Je zal met veel plezier hordes aan vijanden neerknallen en de grote voldoening die de game je geeft verhoogt de drang naar meer. Het visuele spektakel verhoogt de sfeer van het spel en weet zelfs de gameplay positief te beïnvloeden. Als we toch wat te zeuren moeten hebben, dan kan je het hergebruik van een klein aantal samples erbij halen en dat iets meer werelden leuk waren geweest. Maar hoe je het ook wend of keert, Housemarque heeft met Nex Machina zijn beste werk afgeleverd en het is hoogstwaarschijnlijk ook de beste shooter van het jaar. Voorlopig zal in ieder geval niemand Housemarque-moe worden.

• Hoge fun factor
  • Rotsvaste 60 frames per seconde
  • Besturing is perfect