Gespeeld: Uncharted: The Lost Legacy – Onlangs mochten we van Sony voor het eerst zelf aan de slag met Uncharted: The Lost Legacy. Gedurende de E3 had men enkel en alleen een demo waarbij de pers mocht toekijken, maar dit keer kregen we zelf de kans om de game te spelen. Wij mochten het grootste level van de game spelen en enkele tempels ‘vrijspelen’ om zo een idee te krijgen van hoe The Lost Legacy straks gaat zijn. Dit is overigens ook meteen het grootste level dat de franchise ooit gekend heeft en dat maakte deze speelsessie behoorlijk interessant.

Uncharted zonder Uncharted te zijn

Het is toch even wennen, een Uncharted-game waarin Nathan Drake niet de hoofdrol speelt. Het voelt raar in het begin, maar went eigenlijk al vrij snel. Wat de Uncharted-games immers zo’n bijzondere ervaring maakt, is niet enkel en alleen Nathan Drake, al speelt hij hier wel degelijk een grote rol in. In plaats van met Nathan te spelen, ga je aan de slag met Nadine Ross en Chloe Frazer, die beiden al eerder in de franchise zijn voorgekomen en welbekend zijn bij de spelers.

De chemie tussen deze twee kwam in dat ene level dat wij speelden al meteen goed uit de verf. Zo sparren ze veel met elkaar en ondanks dat men elkaar nodig heeft, blijft er toch een soort van wantrouw hangen. Beide dames vertrouwen elkaar niet blind en dat zorgt voor een bijzondere dynamiek. Dit merk je tijdens het spelen vooral aan de af en toe komische opmerkingen naar elkaar toe. Dankzij deze goede chemie wordt het gemis van Nathan Drake enigszins verzacht. Verder speelt deze game net zo lekker en leuk weg als de volwaardige eerdere delen uit de franchise.

Het grootste level ooit

Veel mochten we niet spelen, slechts 45 minuten, maar gedurende deze tijd kregen we wel het grootste level voor onze kiezen. Aangezien men de speelsessie zoveel mogelijk spoiler-vrij wilde houden, was dit level een logische keuze. In dit level dien je namelijk verschillende tempels vrij te spelen door puzzels op te lossen en je een weg te banen naar de locatie waar de sleutel ligt. Je doet dit om zo alle sleutels te verzamelen, die je uiteindelijk verder brengen in de game.

Ondanks het feit dat deze uitbreiding gebouwd is op de engine van Uncharted 4, zijn de werelden totaal anders vormgegeven, wat een duidelijk verschil oplevert. Hier en daar zul je ongetwijfeld assets tegenkomen, zoals rotsen en planten, die je bekend zullen voorkomen, maar het totaalplaatje is compleet anders. Geen enkel level is namelijk ‘geleend’ uit Uncharted 4 en dat zorgt ervoor dat alles behoorlijk nieuw aanvoelt. De locaties in The Lost Legacy zijn uniek met hun eigen verhaal.

Dat geldt ook voor dit grootse level, dat qua speelstijl lijkt op het Madagascar-level (‘The Twelve Towers’) uit Uncharted 4. In The Lost Legacy is dit level nog groter, heb je nog meer vrijheid en dien je de vijand te ontwijken of uit de weg te ruimen. Het is helemaal aan jou. Dit level is zo gigantisch groot, zonder laadtijden, dat het haast op een open-wereld game gaat lijken. Je bent als speler ook vrij om elk hoekje uit te pluizen; zo liggen er namelijk verschillende items verstopt die bijdragen aan het verhaal, genoeg te doen dus.

Grafische vooruitgang

We mochten de game spelen op een PS4 Pro, wat vandaag de dag toch het go-to platform is van Sony om hun games op te demonstreren aan de pers. Op de PS4 Pro draait de game op 30 frames per seconde met een resolutie van 1440p, wat geüpscaled wordt naar 4K. Op de klassieke PS4 is dit 1080p en ook 30 frames per seconde. Qua framerate heb je dus geen verbetering op de Pro, wel ziet de game er een stuk scherper uit en vooral wanneer je een 4K TV hebt, komt dit goed tot z’n recht.

Ook merkten we dat Naughty Dog toch nog de nodige grafische toeters en bellen heeft weten toe te voegen. Op technisch vlak is het natuurlijk al een hele prestatie dat men het grootste level ooit heeft weten te bouwen, maar buiten dat om lijkt de game wat meer detail te bevatten. De PS4 Pro speelt hier natuurlijk ook een rol in, maar de uitzichten lijken gedetailleerder en textures eveneens. Verder is de PS4 Pro versie vooral veel scherper dan de gewone versie, wat natuurlijk erg prettig is.

Voorlopige conclusie

Uncharted: The Lost Legacy combineert dat vertrouwde gevoel van Uncharted 4: A Thief’s End met nieuwe locaties, hoofdpersonages en vijanden. De klassieke Uncharted speelstijl blijft echter behouden en daarmee kunnen we eigenlijk alleen maar concluderen dat het bijna niet meer mis kan gaan met deze game. Het enige waar we nog niet over kunnen oordelen, is het verhaal en in hoeverre dit interessant zal zijn voor de speler. We hopen uiteraard op een meeslepend avontuur vol leuke puzzels en komische momenten, zoals we dat van Naughty Dog gewend zijn, maar dat weten we pas zeker over een maandje, wanneer de game uitkomt.