Review: The Long Dark – Je wordt wakker in een wereld bedekt met een dikke laag sneeuw. Je kijkt om je heen en het enige wat je ziet zijn witte bomen en een aantal dieren die proberen om aan de kou te ontsnappen. Je voelt in je zakken en het enige wat je daar aantreft is een stukje stof. Een windvlaag verraadt dat de kleding die je aan hebt niet echt bestand is tegen deze lage temperaturen. Het enige wat je nu nog kan doen, is overleven. Maar heb je het wel in je om in deze grimmige situatie het hoofd boven water te houden? Dit kun je testen in The Long Dark.

Het lange donker

In The Long Dark kom je in de Canadese bergen terecht, doordat het vliegtuig waarin je zat door een magnetische storm is neergestort. De bedoeling is simpel: overleef! Van een survival-game verwacht je niet veel qua modi, maar The Long Dark schotelt je er toch een aantal voor. Er is natuurlijk een optie om volledig je eigen gang te gaan in Survival, maar er is ook een Challenge-modus. Hierin moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en je hebt daar een bepaalde tijd voor. Als laatste is er ook nog Wintermute. Hierin wordt de game verpakt in een heus verhaal.

De zwakste schakel

Dat het spel ook een verhalende campagne heeft, klinkt heel erg vet, maar in praktijk blijkt al snel dat het de zwakste schakel is van The Long Dark. Het is absoluut niet slecht, maar het ‘probleem’ is dat je een bepaald patroon moet afwerken. Waar je in Survival zelf bepaalt wat je doet en welke richting je op gaat, moet je nu verplicht een opdracht vervullen om verder te gaan. Je moet zelf wel voorraden vinden en dergelijke, maar dat je toch een flink stuk aan de hand wordt gehouden gaat toch een beetje tegen het hele survival-principe in.

Daar komt nog eens bij dat Wintermute ook dient als een tutorial, alleen doet het niet wat het moet doen. Het begin is heel erg verwarrend en je bent uiteindelijk zelf aan het uitzoeken hoe alles werkt. Als je daar eenmaal doorheen bent, krijg je af en toe cut-scènes te zien waarin het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Deze zien er goed uit en de personages zijn voorzien van sterke voice-acting. Alleen stelt het verhaal zelf heel weinig voor. Je kunt nu alleen de eerste twee episodes spelen, dus hopelijk wordt dit wat beter op termijn. Maar als extra is het natuurlijk mooi meegenomen.

Survival of the Fittest

Wat wel prima in elkaar steekt, is de Survival-modus. Hierin word je random gedropt in een map en kun je zelf je moeilijkheidsgraad bepalen. Het spel is dus geschikt voor zowel beginners als gevorderden. Je kunt genoeg tegenstand verwachten tijdens je avontuur, maar dit komt niet van mensen. Het is de natuur die je het leven zuur maakt. Koude, wind en dieren zijn dingen die je goed in de gaten moet houden. Koude en wind zorgen ervoor dat je onderkoeld raakt en dieren kunnen je verwonden. Je moet je dus goed kleden tegen de lage temperaturen en wonden zal je moeten verzorgen. Hier heb je natuurlijk wel de benodigde materialen voor nodig. Kleding, verband, hout en alles wat je nodig hebt kun je vinden in de wereld, maar die liggen natuurlijk niet voor het oprapen.

Houd je koppie er bij!

Je moet echter wel je kop erbij houden wil je bepaalde voorwerpen gebruiken. Vind je bijvoorbeeld een dikke trui in de sneeuw, dan moet je die niet zomaar aantrekken. Dan zal deze het tegenovergestelde effect hebben als dat je zou willen. Je moet deze trui eerst ontdooien en drogen voordat het je zal beschermen tegen de kou. Ook als je een dier vangt en doodmaakt om voor een vers stukje vlees te zorgen om je honger te stillen, zal je het beestje eerst even moeten bakken of koken. De kans is anders groot dat je een ziekte oploopt. Je moet dus goed nagaan wat je van plan bent en hierdoor heb je ook echt het gevoel dat je aan het overleven bent. Het maakt het extra realistisch en daardoor ook heel vet.

Dit komt ook door de omgeving waarin je terecht bent gekomen. De ontwikkelaar heeft gekozen om The Long Dark te verpakken in vrij simplistische graphics, maar deze zorgen toch voor een hele aparte sfeer en dat past eigenlijk prima bij de game. Het geeft namelijk een sombere indruk en dat geeft goed de situatie weer waarin je terecht bent gekomen. Alleen is er geen gebruik gemaakt van anti-aliasing en daardoor heeft echt alles in de game kartels. Dit leidt heel erg af en doet dan ook een afbreuk aan het geheel en dat is heel erg jammer. Ook is de framerate niet altijd wat het wezen moet en het beeld verspringt wel eens. Gelukkig vraagt het spel niet om snelle reflexen, dus qua gameplay zal je er niet veel last van hebben, maar slordig staat het natuurlijk wel.

Uitdagingen

Ben je Wintermute en Survival zat – wat een flinke tijd zal duren, want tezamen zijn deze modi goed voor tientallen uren gameplay – dan kan je nog een aantal uitdagingen aangaan in de Challenge-modus. Hierin moet je binnen een bepaalde tijd voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet je bijvoorbeeld naar een bepaalde plek zien te komen, terwijl een beer op je jaagt. Dit is vooral leuk als je niet heel veel tijd hebt. De uitdagingen duren namelijk maar 1 tot 3 uur. Het is door de geringe tijd dus niet zo diep als de hoofdmodus, maar weet toch zeker te vermaken.

The Long Dark is een prima survival-game. Het neemt meer dan alleen een hoofdmodus met zich mee en hoewel Wintermute en Challenge niet zo goed uit de verf komen als de hoofdmodus, zijn het toch leuke extra's die flink wat uren aan extra gameplay met zich meebrengen. De grafische stijl van het spel zorgt voor een grimmige sfeer en de gameplay sluit zich hierbij aan en vraagt je goed na te denken over wat je allemaal doet. Een beetje lukraak dingen proberen leidt simpelweg tot de dood. Er is dus genoeg te beleven in The Long Dark, maar het spel is wel op sommige punten voor verbetering vatbaar. Zo is het gebrek aan anti-aliasing een groot gemis, is het verhaal van Wintermute totaal niet bijzonder en de tutorial is allesbehalve helder. Daar staat wel weer tegenover dat er nog extra content in aantocht is, met nog drie hoofdstukken van Wintermute. Dus aan uren gameplay geen gebrek.

• Simplistische maar sfeervolle graphics
  • Verrassende extra modi
  • Geeft je echt het gevoel dat je moet overleven