Review: LawBreakers – De naam Cliff Bleszinski ofwel Cliffy B zal je ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Hij was medeverantwoordelijk voor de Unreal Tournament en Gears of War serie. Na jarenlang in de industrie te hebben gewerkt ging hij met pensioen, maar niet veel later richtte hij samen met de Nederlander, Arjan Brussee (ex-EA en Guerrilla Games), een nieuwe studio op. De eerste game waar de studio mee komt is LawBreakers en dit is een ontzettend snelle skill-based shooter met een eigen visie op modi en mechanieken. Dit levert een unieke first-person shooter op, die net als Bleszinski’s vorige creaties kleine innovaties bevat die tot een mooi resultaat leiden. Lees onze verdere bevindingen hieronder in de review.

Steile leercurve

In LawBreakers is het de Law tegen de Breakers en dat is het eigenlijk wel qua verhaal. Behalve een korte tutorial, word je als speler meteen in de actie gegooid en dat kan vrij overweldigend zijn. De shooter heeft namelijk in vrijwel alles een steile leercurve. Dit komt door verschillende factoren. Zo ligt de snelheid erg hoog en heb je negen klassen die veel van elkaar afwijken als het gaat om wapens, vaardigheden en flexibiliteit op het gebied van bewegen. De beschikbare modi lijken vertrouwd, maar wijken net wat af van wat je gewend bent. Hoewel het geduld van je zal vragen om alle facetten van de gameplay onder de knie te krijgen, is dit juist een groot pluspunt van de game. Bovendien geeft het op termijn veel voldoening.

Slim bewegen is de sleutel tot succes

De beschikbare personages variëren in wapens, vaardigheden en snelheid van bewegen. Dat laatste is de kern van de gameplay en de weg naar succes. Slim bewegen zal je veel voordeel geven, maar gebruik maken van wat beschikbaar is ook. De Titan (tank) bijvoorbeeld is ogenschijnlijk de traagste van de groep, die een rakettenwerper hanteert met een secundair wapen dat erg effectief is van dichtbij. Hoewel Titan traag aanvoelt, kan hij zich op bepaalde plekken op de maps snel bewegen. Er zijn namelijk locaties waar geen zwaartekracht aanwezig is en in deze zones kun je door naar achteren te schieten (blindfire) jezelf een boost geven om zo naar voren te vliegen. Zo verander je op die plekken van de traagste naar de snelste.

Ieder personage kan overigens achter zich vuren, maar de snelheid die je bereikt is afhankelijk van het wapen dat je gebruikt. Buiten dat je jezelf als het ware een boost kan geven in zo’n zone, kun je tegenstanders achter je de volle laag geven. Niet eerder hebben we dit in een andere shooter gezien. Bovendien voelt het niet als een gimmick, maar als een substantieel onderdeel van de gameplay. Hoewel de Titan het dus van zijn brute kracht moet hebben, zijn er ook klassen die het juist moeten hebben van hun snelheid en behendigheid, zoals de Assassin en Wraith, die vooral met mêlee heel gevaarlijk kunnen zijn.

Beiden kunnen zich via de speciale vaardigheden die ze hebben heel vlot en soepel verplaatsen over de maps. De Assassin beschikt over een grappling hook en kan achter elkaar door over de map heen slingeren. De Wraith kan snel terrein winnen door zijn mêlee mogelijkheden te gebruiken, waardoor vijanden op enige afstand geraakt worden. Tevens kan hij via een sliding vlug over de grond glijden. Met de kleine SMG erbij kan die laatste move heel vervelend zijn voor de tegenpartij, aangezien de snelheid in LawBreakers zo ontzettend hoog ligt en tegenstanders je makkelijk uit het oog kunnen verliezen.

Als gevolg hiervan creëer je chaos wat op belangrijke momenten, zoals het verdedigen van een locatie, erg effectief kan zijn. Het gave aan eigenlijk alle heroes is dat ze zo opgezet zijn, dat de vaardigheden en de wapens elkaar aanvullen waardoor veel flexibiliteit ontstaat. Je kunt ze vaak vlot met elkaar combineren om zo tegenstanders af te troeven in de vele hectische en chaotische shoot-outs rondom objectives. Op zulke momenten moet je heel snel handelen en als het dan lukt, dan geeft dat echt een kick.

Volop snelle en gebalanceerde actie

Elke klasse heeft ook nog een speciale actie in huis, die zowel offensief als defensief kan zijn. De klasse van Harrier kan bijvoorbeeld als Iron Man een laserstraal uit z’n borst schieten en veel schade aanrichten, terwijl de Battle Medic een bol kan plaatsen die tegenstanders wegduwt. Zodoende kun je een locatie daardoor beter verdedigen. Op dergelijke momenten voel je dat je zo de strijd kan beslissen in het voordeel van je team. Verder is er door de vaardigheden een fantastische mix aan mogelijkheden die je als speler hebt en dat zorgt ervoor dat de ervaring fris blijft. En hoewel er grote verschillen zijn in de personages, is de game gebalanceerd. Niet één wapen voelt oppermachtig en met bepaalde vaardigheden kun je gemakkelijk een actie van een ander counteren. Daarnaast hebben de klassen ook nog eens een eigen hoeveelheid health wat bijdraagt aan de balans.

Bekende modi met een toffe twist

LawBreakers is een mix tussen een arena shooter en een heroes shooter, maar heeft door de hoge snelheid een eigen identiteit qua gameplay. Dit komt door de negen verschillende klassen die allen behoorlijk snel zijn, maar een hersenloze shooter is het gelukkig niet. Het is namelijk ook een team-based shooter waarin samenwerking van groot belang is. LawBreakers bevat vijf team-based modi die we eerder in andere games hebben gezien, maar dan wel met een twist. Hierdoor komt er veel meer tactiek en denkwerk bij kijken. De vijf modi zijn: Overcharge, Turf War, Uplink, Occupy en Blitzball. Elke modus heeft net een extra detail die volledig bij de stijl van de game past en wat vooral naadloos aansluit op de vlotte besturing en het moordende tempo.

Turf War lijkt veel op Domination, maar er is een groot verschil. De drie zones die elk team moet zien te controleren zijn kortstondig beschikbaar om te controleren. Sta je er lang genoeg in, dan gaat er als het ware een slot op tot de volgende ronde waarin de zones opnieuw gepakt kunnen worden. Voor elke zone die je pakt krijg je een punt. Als gevolg daarvan moet je als team tactisch spelen en beslissen voor welke zone je gaat. Je kunt voor de eerste gaan die het dichtste bij de spawn ligt of juist naar degene gaan waar het vijandelijke team start. In tegenstelling tot andere games kan je dus niet constant punten blijven scoren, want nu moet je echt voor een zone vechten.

Hieronder zie je de modus Blitzball in actie waarin gespeeld wordt als Gunslinger. In deze modus dien je meerdere keren een bal naar de basis van de tegenstander te brengen om zo het maximaal aantal punten te scoren. Als de drager van de bal gedood wordt, dan zal de bal pas na enige tijd op die plek weer beschikbaar worden om opgepakt te worden door beide teams. Hierdoor ontstaan er vaak gevechten rondom de bal met bijgevolg hectische actie.

Audiovisueel een prima titel

Op het vlak van graphics en geluid is LawBreakers een prima titel. De game loopt voor het grootste gedeelte (op de Pro) vloeiend op 60 frames per seconde met heel soms een kleine drop. Voor het hoge tempo is een redelijk stabiele framerate gewenst om snel en correct te kunnen handelen, dat zit dus wel goed. De beetje standaard ogende personages zien er verder scherp uit en de animaties kloppen. De maps zijn fijn ontworpen en kleurrijk al is de visuele stijl niet heel opvallend. Het doet precies wat het moet doen en niet meer.

Hetzelfde kan gezegd worden over het geluid. Je kunt vijanden niet spotten op basis van geluid, zoals in Battlefield 1, maar je weet wel altijd waar de meeste actie op de map is. De stemmen van de personages zijn na een langere tijd wel wat eentonig en niet echt bijzonder. De soundtrack die vaak tegen het einde van potjes steeds luider gaat klinken, is geslaagd en daar valt niet over te klagen. Deze sluit namelijk perfect aan bij de stijl van de game. LawBreakers is audiovisueel dus gewoon degelijk, maar nergens heel bijzonder. Grafische fouten zijn verder zeldzaam en het bloed vliegt rijkelijk en fraai in het rond als je iemand uit elkaar knalt.

Wat punten van zorgen

LawBreakers heeft ons positief verrast met de snelle gameplay en vlotte besturing, maar toch hebben we wat punten van zorgen die de game op langere termijn dwars kunnen gaan zitten. Zo is het momenteel niet mogelijk om één van de modi te selecteren, want je kan enkel de Quick match optie gebruiken waarin alle modi zitten, waarbij de selectie willekeurig gaat. Stel dat je voorkeur uitgaat naar één modus, dan is het niet mogelijk om daar naar te zoeken.

Het tweede punt van irritatie is dat in alle potjes die we gespeeld hebben er geen enkele vorm van communicatie was. Toch wat onhandig als je juist tactisch te werk wilt gaan. In een skill-based shooter als dit waar het soms om enkele punten draait voor winst of verlies, kan dit heel frustrerend zijn. In de toekomst gaat de ontwikkelaar nog veel updates en gratis content toevoegen. Een filter voor modi en voice-chat zouden dan ideaal zijn, want momenteel voelt de ervaring soms wat beperkt aan en dat kan een negatieve invloed hebben op de houdbaarheid van de game.

Het jonge Boss Key Productions heeft een multiplayer hit in handen met veel potentieel, want de game biedt een frisse kijk op het first-person shooter genre. Behendigheid en slimheid wordt erg beloond wat heel goed in combinatie gaat met de negen klassen die beschikbaar zijn. Elke klasse heeft zijn eigen speelstijl en hoewel dat enige gewenning vraagt, zijn ze allen erg leuk om te gebruiken. Wat hierbij goed helpt is de besturing, want als je eenmaal de volledige controle over een personage hebt, speelt het heerlijk weg. De maps zijn verder uitstekend ontworpen en lenen zich perfect voor de snelle gameplay. Daarmee biedt LawBreakers een unieke ervaring in het genre door een goede mix van wapens, klassen en het gebrek aan zwaartekracht op sommige locaties op de maps. Een verfijnde arena/heroes shooter die wat ons betreft meer aandacht verdient. Nu nog wat meer matchmaking en voice-chat opties en we kunnen het eindeloos blijven spelen.

• Fijne besturing
  • Volop actie op hoge snelheid
  • Bewegen van belang