Review: The Escapists 2 – Het eerste deel van The Escapists was een indie pixel-art titel met een unieke twist; je zat opgesloten in een gevangenis en je moest alle middelen gebruiken om te ontsnappen. Wie je was en waarom je moest ontsnappen was niet relevant, zolang je maar uit de bak kwam. Het eerste deel sprak dermate tot de verbeelding van gamers, dat het een groot succes werd. The Escapists 2 borduurt voort op hetzelfde concept terwijl het onderweg de nodige zaken verfijnt. Wij hebben The Escapists 2 voor jullie gespeeld om te kijken of de eentonigheid van een leven in de gevangenis zich vertaalt naar een leuke game.

De dagelijkse sleur

Een dag in het huis van bewaring loopt een beetje zoals je het zou verwachten – zeker als je ooit een gevangenisfilm hebt gezien. Je wordt wakker rond half acht ’s ochtends en het eerste wat er van je verwacht wordt, is dat je aanwezig bent bij de presentiecontrole gevolgd door het ontbijt in de cafetaria. Dan begint de dagelijkse sleur van werken, eten en sporten. In de periodes ertussen heb je vrije tijd die je naar eigen inzicht kunt besteden – binnen de grenzen van het toelaatbare natuurlijk. Na een tweede presentiecontrole zit de dag erop. De dag erna is niet veel anders. Binnen de kortste keren komen de routines je de neus uit en dan denk je maar aan één ding: ik moet weg hier!

Het verhaal is flinterdun; je weet niet wie je bent, je weet niet waarom je in de bak zit en je weet niet wat je echte motivatie is om te ontsnappen. Het geeft je als speler de vrijheid om je verbeelding de vrije loop te laten en zelf invulling te geven aan dit soort vragen. Zodra je begint met spelen, is het ook helemaal niet belangrijk. Iedereen kent het concept van een gevangenis echter en je doel is helder, je moet gewoon zien te ontsnappen en dat is waar het in deze game om draait als primair uitgangspunt.

Patience, my dear

Een succesvolle uitvoering van je plan is echter niet zo gemakkelijk. Tussen de verplichte activiteiten door moet je de tijd vinden om je ontsnapping te plannen. Om een ontsnapping te kunnen plannen, moet je zoveel mogelijk van je omgeving leren te begrijpen en daarom is het belangrijk dat je alle routines kent. Wie is waar op welk moment? Er zal altijd een tijdstip of een plek zijn waar je je slag kan slaan. Voor ongeduldige gamers zal dit ook meteen het grootste struikelblok van The Escapists 2 vormen. Als je niet het geduld kan opbrengen om een gevangenis te leren kennen, dan is The Escapists 2 frustrerend, saai een eentonig. The Escapists 2 is echt een titel die bedoeld is voor gamers die zichzelf rustig de tijd gunnen om iedere gevangenis tot in detail te leren kennen en in dat licht bekeken is The Ecapists 2 een topgame.

In totaal zijn er tien verschillende gevangenissen te vinden, allemaal in een geheel andere setting met ieder andere uitdagingen. Er is een prima tutorial voorhanden die je in de vorm van een flashback terugstuurt naar een simpele gevangenis waaruit je hebt weten te ontsnappen. Je leert hier alle basale concepten die je later nodig hebt, zoals het manipuleren van objecten, het craften van items, het belang van dagelijkse patronen en hoe te vechten als het erop aan komt. Aan het einde van je flashback word je in je eerste echte gevangenis gedropt en dat vonden wij best wel confronterend. Veel mogelijkheden, maar je weet niet goed waar te beginnen!

Eentonigheid stimuleert creativiteit

Je valt snel terug op wat je weet: routine. Als je een paar dagen achter de rug hebt en als je de dagelijkse patronen eenmaal begrijpt, sla je langzaam maar zeker een beetje aan het experimenteren. Je mist een keer de lunch, je gaat een keer niet werken en je slaat iemand een keer zonder reden op zijn bakkes om te kijken wat er gebeurt. Wil je een ander baantje, dan zorg je er gewoon voor dat je je eigen quotum niet haalt en je treitert andere gevangenen net zo lang totdat zij hun baan vervolgens ook kwijtraken. Je merkt dat je deels wegkomt met dit soort gedrag, ook al zet je jezelf daarmee op de radar van de bewaking. Wat er ook gebeurt, je weet één ding zeker: ze zullen je niet wegsturen naar een andere gevangenis.

Sporten zorgt ervoor dat je fysiek in vorm blijft en dat is handig voor een mogelijk matpartij, mocht het zover komen. Intelligentie is een andere belangrijke stat, want deze bepaalt welke items je wel of niet kunt craften. Craftable voorwerpen zijn ingedeeld in verschillende niveaus en hoe meer intelligentie, hoe beter de items die je kan maken. Om een item te maken heb je onderdelen nodig die je kunt vergaren op verschillende manieren. Je kunt ze netjes kopen met zuurverdiende centen van de baantjes die je hebt of je skipt het avondeten en rooft alle cellen leeg die je tegenkomt. Desalniettemin is het vaak de vraag wat je met je gecrafte items moet doen. Een sok combineren met een stuk zeep erin laat weinig aan de verbeelding over.

Maar wat moet je in godsnaam met een plank? Dit soort cryptische objecten zullen vast en zeker een heel specifiek doel hebben, maar om daarachter te komen zul je wat verder moeten experimenteren. Daarentegen vormen dit soort ‘puzzels’ ook de aantrekkingskracht van The Escapists 2 als je hier gevoelig voor bent. Omdat je waarschijnlijk vrij lang met een gevangenis in de weer bent voordat je kunt ontsnappen, leer je ook alle medegevangenen te identificeren. Om te zeggen dat dit een band creëert met je medegevangenen gaat te ver, maar het geeft wel een leuke vibe aan ieder level. Het spel voelt ook grindy aan naarmate je verder komt, maar dat is met name als je lange speelsessies achter elkaar hebt. Gedoseerd spelen houdt The Escapists 2 het leukst.

Nieuw en verbeterd!

In vergelijking met het origineel zijn er een aantal flinke verbeteringen en wijzigingen doorgevoerd. Graphics springen het eerst in het oog en deze hebben een flinke boost gekregen. De stijl is nog steeds onmiskenbaar 8-bit, maar het niveau van detaillering en animaties ademt sfeer uit. De stijl is zonder meer een kwestie van smaak – love it or hate it -, maar dat weet je voordat je ervoor kiest om The Escapists 2 te spelen. Gevangenissen bestaan uit meerdere niveaus en daarom is er een handige map in het leven geroepen. Je ziet meteen waar je bent, waar je medegevangenen zijn en waar alle bewakers uithangen.

De meest prominente verandering is echter de multiplayer. De versus modus is een 1-tegen-1 en degene die het eerste uitbreekt wint, simpel genoeg. Online of de drop-in/drop-out coöp multiplayer kan tot een totaal van 4 spelers. Ten tijde van het spelen waren er niet genoeg mensen online om dit uitvoerig te testen, maar het potentieel hier is immens. Met een paar vrienden een uitbraak uit een gevangenis plannen, afstemmen en uitvoeren kan één van de mooiste features van The Escapists 2 zijn, maar we moeten hier vooralsnog dus een slag om de arm houden.

The Escapists 2 is een moeilijke game en creatief denken wordt aangemoedigd, mede omdat je geen andere keuze hebt wil je kunnen ontsnappen uit de 10 verschillende gevangenissen die de game biedt. De 8-bit pixel art stijl is iets wat je zal waarderen of juist niet, maar die keuze heb je waarschijnlijk zelf al gemaakt door het kijken naar de screenshots. De coöp online drop-in drop-out multiplayer belooft nog meer plezier, maar omdat er ten tijde van dit schrijven niet genoeg spelers online waren moeten we hier even terughoudend in zijn. Voor het eindoordeel maakt dat overigens niet uit, want zelfs als je de multiplayer als kers op de taart beschouwt, biedt The Escapists 2 je heel veel speelplezier voor je geld. The Escapists 2 verbetert zijn voorganger op ieder vlak en voor fans van deel 1 is het vervolg een absolute must. Als je een geduldige gamer bent en als je een voorliefde voor zorgvuldig plannen hebt, dan is The Escapists 2 de perfecte titel voor jou. Hou je niet van dit soort langzame gameplay, dan kun je The Escapists 2 beter aan je voorbij laten gaan.

• Moelijk om te ontsnappen
  • Creatief
  • Leuke stijl als je ervan houdt