Review: Everybody’s Golf – Everybody’s Golf is één van de langlopende sportfranchises die we kennen op de PlayStationconsole. Het eerste deel kwam uit in 1997 en sindsdien heeft elke console en handheld wel een game in de reeks gezien. De games zijn allesbehalve een golf simulator, maar beloven wel altijd plezier en toegankelijkheid tot de sport. Het nieuwste deel werkt niet meer met nummers, maar heet gewoon weer ‘Everybody’s Golf’. Bijzonder is het feit dat de game alleen uitkomt op de PlayStation 4. De PlayStation Vita valt deze keer dus buiten de boot, wat opmerkelijk genoemd mag worden, aangezien de handheld nog altijd erg populair is in Japan, waar deze game ook gemaakt en vooral veel gespeeld wordt. Desalniettemin gingen we vol goede moed aan de slag met de PS4-versie en we gaan je nu vertellen wat we hiervan vinden.

Hitting the Birdie

Golfen doen we al sinds dag en dauw op onze consoles en het is één van de eerste sporten die omgevormd werd tot een videogame. Dit bleek ook elke keer weer een goede keuze te zijn, want of het nu op de NES, SEGA Genesis of PlayStation was, het was een garantie voor plezier. Het is dan ook niet zo gek dat we vandaag de dag nog steeds golfgames zien verschijnen; het is immers heerlijk rustgevend en op z’n eigen manier vermakelijk. Toch is het van groot belang om de games interessant te houden en dus dien je nieuwe features toe te voegen; daaraan gelukkig geen gebrek in deze Everybody’s Golf.

Everybody’s Golf is voorzien van een flink aantal nieuwe features ten opzichte van eerdere games, om het zo interessant te houden. Zo staat het personage nu centraal en kun je jouw eigen personage ontwerpen. De mogelijkheden hierin zijn behoorlijk uitgebreid en het was eigenlijk niet heel moeilijk om mijzelf na te maken in de game. Toegegeven: een kale kop en een baard is niet het meest lastige om na te maken, maar toch viel op hoe uitgebreid de keuze hierin is. Deze nieuwe Everybody’s Golf begint wat dat betreft ook steeds meer op een soort golf RPG te lijken. Het daadwerkelijke golfen speelt nog steeds de grootste rol, maar alles eromheen is stukken belangrijker geworden. Dat hebben we nog niet eerder op zo’n uitgebreide manier in de franchise gezien en hierdoor waait er toch een frisse wind in deze game.

Grafisch en presentatie

Er wordt wel vaker geroepen dat Japanse ontwikkelaars geen menu’s kunnen inrichten of een besturingssyteem kunnen ontwerpen. Nu is dat de laatste paar jaar stukken beter, wellicht door het kijken naar Westerse ontwikkelaars, maar er blijft een kern van waarheid inzitten. Japanners maken software met het ‘voor het geval dat’-syndroom. Dat betekent dat er zoveel mogelijk informatie op het scherm wordt neergezet voor het geval je dit graag wil weten of nodig hebt. In Everybody’s Golf zie je dit meteen terug, na een match of vlak ervoor word je namelijk doodgegooid met statistieken in de menu’s en andere onnodige informatie.

De menu’s en presentatie in z’n geheel zijn daardoor wat achterhaald in de game. Heel storend is het niet, maar het kan zijn dat dit even wennen is voor spelers die de gelikte menu’s van menig RPG of sportgame van EA gewend zijn. Verder is de game op zich grafisch ook wat achterhaald en de anti-aliasing lijkt niet echt zijn best te doen. Op de PS4 Pro kun je kiezen uit 4K, 60 frames per seconde of standaard (zoals op de gewone PS4). Die laatste optie is wat apart, want waarom zou je dat willen? Maar goed, de mogelijkheid is er. Het verschil in opties is niet bijster interessant: 60 fps bij een golfgame als deze is immers iets dat eigenlijk standaard zou moeten zijn. Het is ook jammer dat de anti-aliasing wat gebrekkig is en de werelden zijn visueel niet al te bijzonder, hoewel ze wel mooi kunnen zijn. Als laatste ondersteunt de game HDR op beide PS4 modellen.

Golf RPG

Qua gameplay is Everybody’s Golf redelijk hetzelfde gebleven als voorheen. Je hebt onderin een meter die werkt op basis van een drie-toets systeem. De eerste toets is de swing zelf, de tweede hoe hard je slaat en de derde bepaalt of er naar je geluisterd wordt. Het is namelijk bij de derde de kunst het balkje te laten stoppen op het aangewezen punt. Zit je hier te ver naast? Dan mislukt je schot. Zit je er een beetje naast? Dan gaat de bal wat schever dan mogelijk de bedoeling was. Niet heel revolutionair en dus niet hetgeen waar deze game het zozeer van moet hebben. De uitdaging zit hem eerder in je skill-tree, de golf clubs en banen die je kunt vrijspelen. Zo verbeter je tijdens toernooien niet alleen je gebruikte clubs, maar ook je skills als Power, Control, Backspin en Back Door.

Het is wat ons betreft logisch dat men de diepgang juist zoekt in andere elementen dan bij de manier van spelen; de game heet immers ‘Everybody’s Golf’. Oftewel: golfen voor iedereen. Wat betreft de diepgang, kun je de skilltree van je personage opwaarderen wanneer je progressie boekt door uitdagingen te voltooien in de Tournament modus van de game. Hierin neem je het op tegen rivalen en door goed te scoren, verdien je betere golfballen, meer outfits, fans en natuurlijk betere clubs. Het is belangrijk dat je gefocust blijft op scoren en het unlocken van nieuwe items, anders heb je in verdere toernooien erg veel moeite om bij te blijven. Gedurende dit proces speel je genoeg cosmetische items vrij, wat natuurlijk in lijn ligt met de uitgebreide opties om je eigen personage te customizen.

Verder biedt de game een open wereld waarin je online vrij kunt ronddwalen. Hier beperkt de game zich niet alleen tot golfen, maar krijg je ook de kans om met golfkarretjes rond te rijden en af en toe je hengel uit te gooien om te vissen. Je zit met maximaal 50 mensen in een lobby en iedereen doet in de open wereld zijn eigen ding, waarin diverse activiteiten te vinden zijn. Uiteraard is het mogelijk om het tegen elkaar op te nemen in één van de vele multiplayer modi. Het is leuk dat je in deze open wereld zo matches kunt starten met mensen die je tegenkomt en ook is het mogelijk om met hen te communiceren. Zie het als een soort PlayStation Home, maar dan in een nieuw jasje op de golfbaan, wat uitstekend werkt en bovendien erg leuk is.

Het meest indrukwekkende aan Everybody's Golf is de online modus. Dit werkt zo ontzettend soepel en vlekkeloos dat de game hier heel veel kracht uit put. Als niet online-speler heb je ook genoeg te doen, maar je haalt dan niet het maximale uit de game. Je verbeterde statistieken en nieuwe golfclubs wil je immers wel kunnen showen en er is geen betere plek dan de online lobby's; hetzelfde geldt voor je zelfgemaakte personage. Alhoewel een sterk punt van deze franchise altijd de ludieke karakters waren, speelt men goed in op de vernieuwde online wereld met eigen creaties van personages. Dit nieuwe deel is het beste dat de franchise ooit gezien heeft, al hadden we graag ook een PlayStation Vita versie gezien. De game is erg toegankelijk en dat is een grote plus; golf is en blijft immers leuk voor iedereen, zeker met deze lage instapdrempel. Grafisch stelt de game ons wel wat teleur en de presentatie van de game qua menu's is wat achterhaald, maar dat mag de pret niet drukken.

• Online werkt uiterst soepel
  • RPG-achtige elementen en veel diepgang
  • Toegankelijk voor iedereen