Review: WRC 7: The Official Game – De WRC-serie werd eerst enkele jaren ontwikkeld door Milestone, maar sinds het vijfde deel staat Kylotonn Games aan het roer. De eerste twee delen die deze ontwikkelaar afleverde, stelden behoorlijk teleur. Tegelijkertijd zat Codemasters niet stil met de DiRT-serie, wat toch de grote concurrent genoemd mag worden. Het was dus zaak voor Kylotonn om dit jaar serieuze stappen vooruit te zetten met het nieuwe deel – WRC 7: The Official Game. Wij hebben de game uitgebreid gespeeld en waren blij om te ervaren dat deze missie grotendeels is geslaagd.

Een prima ervaring

De geboekte vooruitgang heeft met name met de gameplay te maken. Waar vorige delen in diverse aspecten nog tekortschoten, weet WRC 7: The Official Game een uitstekende rally-ervaring neer te zetten. Dit zit hem onder andere in de besturing, waar weinig op aan te merken is. De verschillende auto’s laten zich keurig besturen en wagens uit verschillende klassen voelen ook echt daadwerkelijk anders aan. Rijden met auto’s uit de Junior WRC is echt anders ten opzichte van alle bekende racemonsters uit de gewone WRC. Daarnaast zijn de physics, waar voorheen nog de nodige problemen mee waren, deze keer ook grotendeels in orde.

Er zijn nog andere zaken in WRC 7 die voor een goede rallyervaring zorgen. Zo is het gevoel van snelheid helemaal in orde, zeker wanneer je de game vanuit het cockpitperspectief speelt. De rallystages die in het spel zitten zijn tevens erg divers en uitdagend. Op de smalle boswegen en tussen sneeuwbanken rijden vormt een echte uitdaging. Dit, in combinatie met het snelheidsgevoel, zorgt ervoor dat je altijd gefocust moet blijven. Een klein foutje kan immers fataal zijn. Dit geeft natuurlijk ook het gevaar en de uitdaging van de rallysport goed weer.

Ook het rijgedrag van de auto’s op de verschillende ondergronden is goed uitgewerkt. Races op gravel bieden een hele andere ervaring dan races in de sneeuw of op asfalt. Je moet echt je rijstijl aanpassen aan de ondergrond waar je op racet en dit komt de uitdaging en afwisseling alleen maar ten goede. Het wordt zelfs nog interessanter wanneer je te maken krijgt met verschillende tijd- en weersomstandigheden. ’s Nachts heb je vanzelfsprekend beperkt zicht in vergelijking met overdag en ook daar moet het rijgedrag aan aangepast worden. Hetzelfde geldt voor races waarin je te maken hebt met regen.

Een epische uitdaging

We noemden het al even als één van de redenen van de uitdagende gameplay: de verschillende stages die in WRC 7 zijn verwerkt. Het spel bevat natuurlijk de officiële WRC licentie. Dit houdt in dat alle rally’s van het huidige seizoen aanwezig zijn, evenals alle coureurs en wagens van de WRC, WRC 2 en Junior WRC klassen. Het voordeel hiervan is dat je een breed aanbod aan stages hebt op hele diverse locaties. Duitsland, Spanje, Zweden, Mexico en Argentinië zijn slechts enkele voorbeelden van de in totaal dertien rally’s. Al deze locaties hebben stages met hun eigen kenmerken en ondergronden. Doordat er zoveel rally’s en stages aanwezig zijn, blijft het spelen van WRC 7 erg afwisselend.

Geheel nieuw is de toevoeging van Epic Stages, waarvan elke locatie er één heeft. Epic Stages zijn veel langere, meer uitdagende en daardoor ook meer realistische tracks. De meeste Epic Stages kosten toch zeker een kwartier om te voltooien. Dit is heel anders dan de ‘normale’ stages die in het spel zitten en daarom bieden de Epic Stages een wat andere ervaring. Deze toevoeging is daarom ook erg geslaagd te noemen en het is goed dat WRC 7 zo echt iets nieuws biedt ten opzichte van zijn voorgangers.

Niet altijd even mooi

We zijn tot nu toe behoorlijk positief over WRC 7, maar niet alles is even goed geslaagd. Dat de gameplay in orde is, wil natuurlijk niet zeggen dat het totaalplaatje direct ook goed is. En helaas moeten we vaststellen dat dit inderdaad ook niet helemaal het geval is. Laten we beginnen met het grafische aspect van WRC 7. Dit stelt namelijk behoorlijk teleur. Kylotonn heeft misschien wel hier en daar wat verbeterd, maar de graphics blijven echt ondermaats.

Zo zien de omgevingen uit de game er gewoonweg verouderd uit. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de bomen, die soms van karton lijken te zijn. Ook de toeschouwers zien er niet uit. De weerseffecten, zoals regen en sneeuw, worden wel weer aardig in beeld gebracht en de auto’s zien er van buitenaf best gedetailleerd uit. Wanneer je echter omschakelt naar het cockpitperspectief, dan ziet alles er weer erg kaal en ongeïnspireerd uit. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars hier weinig tijd aan hebben besteed en het wordt inmiddels wel tijd dat daar verandering in komt. Het gat met de concurrentie wordt op deze manier immers groter en groter.

Karig en uitgestorven

Een ander probleem met WRC 7 is dat het buiten het daadwerkelijke racen ook allemaal wat karig is. Het spel draait vooral om de carrièremodus en hierin is eigenlijk niets anders te doen dan de diverse rally’s racen. Natuurlijk is het racen hetgeen waar een rallygame om draait, maar buiten het repareren van je wagen en een overzicht van hoe het team over je denkt, valt er helemaal niets anders te beleven. Hierdoor heeft het geheel niet erg veel diepgang en je hebt al vrij snel het gevoel dat je niets anders doet dan racen.

Om dan nog maar een keer de vergelijking te maken met de grote concurrent: in DiRT 4 was er bijvoorbeeld nog meer te doen in de carrièremodus. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het contracteren van personeel voor het team, het verbeteren van je engineers en ga zo maar door. Doordat dit soort zaken in WRC 7 ontbreken, mist de game een beetje een eigen identiteit en is het nergens echt uniek, wat erg zonde is. Extra features of nieuwe modi zouden absoluut niet misstaan naast het huidige aanbod van de carrièremodus en een hele standaard multiplayermodus.

Dat de multiplayer heel standaard is, is nog niet eens het grootste probleem. Dat is namelijk het feit dat het nu al, zo kort na de release, bijna onmogelijk is om daadwerkelijk een lobby met andere spelers te vinden. In de periode die wij hebben besteed aan de game, zijn de keren dat we andere spelers tegenkwamen letterlijk op één hand te tellen. De keren dat het lukte, hadden we bovendien te maken met een lobby met slechts één of twee andere spelers. Hierdoor is de multiplayer nu al zo goed als uitgestorven en hier zal dus weinig toekomst in zitten.

WRC 7: The Official Game is in de basis een behoorlijk goede rallygame. De rally-ervaring is uitstekend, met afwisselende en uitdagende stages. De besturing is weer verder verbeterd en grote problemen uit het voorgaande deel, zoals de vreemde physics, zijn aangepakt. Verder is er door de officiële WRC licentie een groot en divers aanbod aan rally’s en auto’s. Kylotonn heeft wat dat betreft echt stappen in de goede richting gezet. Het is alleen jammer dat deze stappen niet in andere aspecten terug te zien zijn. Zo is WRC 7 grafisch gezien echt ondermaats, iets waar inmiddels nodig wat aan gedaan moet worden. Ook is er buiten het daadwerkelijke racen om vrij weinig te doen. Er zijn totaal geen unieke features of modi aanwezig, waardoor de game een eigen identiteit mist. Dat de multiplayer nu al bijna onspeelbaar is vanwege te weinig spelers, zorgt er alleen maar voor dat er nog minder te doen is. Maar als de ontwikkelaars de stijgende lijn volgend jaar naar andere aspecten weten door te zetten, dan ziet de toekomst voor de WRC-serie er zeker rooskleurig uit.

• Uitstekende rally-ervaring
  • Duidelijke vooruitgang in de gameplay
  • Breed en divers aanbod aan stages en auto’s