Special: De diepgang van Real Farm en de toekomstplannen – Vorige week konden jullie onze eerste ervaringen met Real Farm lezen in onze hands-on preview. Real Farm probeert zich te onderscheiden van andere games in het genre en één van de sterkste troeven is een carrièremodus. Nu mag dat misschien een cliché zijn, in deze context is het echter ‘origineel’ te noemen, domweg omdat het nog nooit eerder is gedaan. Maar er is natuurlijk meer wat deze game op korte en lange termijn meerwaarde moet geven. Daarover spraken we met de uitgever, die interessante plannen heeft en ook de diepgang achter de gameplay kon toelichten.

Diepgang achter het boerenleven

Real Farm valt in principe onder het simulator genre, maar die benaming werkt vrij snel categoriserend. Dat is echter niet het ideale scenario, want een game als Real Farm moet door iedereen gespeeld kunnen worden zonder dat de term ‘simulator’ mensen afschrikt. Nu zijn liefhebbers van het genre natuurlijk op de hoogte van de komst van deze game, maar ook probeert men een nieuwe doelgroep aan te spreken met vrij toegankelijke gameplay. Toch verliest men hierbijde diepgang niet uit het oog, want een game in dit genre moet ook voor de fanatieke boeren interessant zijn.

Aan de oppervlakte lijkt het in eerste instantie best wel simplistisch, maar gelukkig zit er vrij veel diepgang in de gameplay. Naast het traditionele baantjes rijden op een akker om het land klaar te maken, te bezaaien of om de oogst binnen te halen, zal je als beginnend boer met best veel zaken rekening moeten houden. Een goed voorbeeld daarvan is dat er een economisch systeem in de game aanwezig is dat gebaseerd is op de beschikbaarheid van gewassen. Als je continu hetzelfde aan het zaaien en oogsten bent, zal daar een overschot in ontstaan en dat betekent uiteindelijk een lagere opbrengst.

Het is dus van belang dat je goed in de gaten houdt waar de meeste vraag naar is en daar slim op in te spelen. Dat is één punt, maar ook tussen het proces van zaaien en oogsten door is het zaak om je gewassen in de gaten te houden. Is het al een lange tijd droog? Zorg dan dat je met water gaat sproeien. Duurt het lang en wil je de groei bevorderen? Zet dan mest in. Lijkt het erop dat de kwaliteit afneemt door insecten, ga het te lijf met insecticide, zodat de gewassen uiteindelijk geen verloren oogst opleveren. Dit zijn allerlei factoren die een rol spelen op één akker. Kan je nagaan wat je te doen hebt als je er tien tegelijkertijd beheert.

Hier is natuurlijk een oplossing voor, zoals het inhuren van mensen. Het kan echter wel zo zijn dat de ingehuurde kracht jouw materiaal gebruikt, dat je vervolgens niet nog ergens anders ook kan gebruiken. Het managen van je werkzaamheden, het in de gaten houden wat het meest oplevert én het onderhoud van je materiaal is allemaal iets wat op de achtergrond een rol speelt in het beleven van je eigen boerenavontuur. Veel eigen materiaal hebben is daar een goed voorbeeld van, want dat geeft je veel flexibiliteit… toch?

Wel, als je eigen materiaal erg veel gebruikt wordt, al dan niet voor jezelf, dan treedt er slijtage op. Er zullen dus momenten zijn waarop je materiaal kapot gaat en het is dan aan jou om te kijken wat je ermee doet. Je kan het laten repareren en dat kost geld en tijd. Heeft een klus haast? Dan is het misschien beter om het materiaal even te huren. Is het helemaal afgeschreven? Dan zal je moeten kijken of het financieel haalbaar is om nieuw materiaal aan te schaffen. Dat kost een flinke duit, maar betaalt zich op termijn uit. Heb je het geld niet? Dan is huren natuurlijk een optie, maar dat zal een flinke impact op je winst hebben.

Daarmee komen we eigenlijk weer bij het beginpunt van de diepgang uit en dat is dat heel Real Farm op een economiesysteem is gebouwd. Materiaal biedt verschillende mogelijkheden, hetzelfde geldt voor de gewassen en hun kwaliteit, maar ook het inhuren van extra krachten heeft weer een effect. Uiteindelijk is het keer op keer een afweging maken in wat financieel het meest voordelig is. De game zal je overigens wel stap voor stap introduceren tot al deze zaken, zodat je niet in het diepe gegooid wordt. Daarmee kan je uiteindelijk de juiste afwegingen maken, die bijdragen aan het uiteindelijke succes.

Details waar mogelijk

Real Farm probeert naast realistische gameplay ook veel details te brengen. De game ziet er in 4K netjes uit, speelt prima weg en lijkt op basis van de hands-on goed te werken. Uiteraard hebben we hier niet met een Triple-A productie te maken, dus de visuele kwaliteit en de details van een Uncharted zal de game niet bereiken. Desalniettemin geeft de ontwikkelaar er wel zoveel mogelijk details aan mee en die zorgen voor een net wat meer realistische beleving. Een leuk gegeven is bijvoorbeeld dat je zowaar de knipperlichten van je voertuigen kan inschakelen. Ook is het mogelijk om koplampen aan en uit te zetten, zwaailichten in te schakelen en ga zo maar door.

Klein, onbelangrijk, maar wel grappig. De wat grotere details zitten hem in andere randzaken. Je materiaal zal goed vies worden als je over het land heenrijdt en je kan dat natuurlijk gewoon laten voor wat het is, maar als je van schoon materiaal houdt, dan kan je het geheel natuurlijk ook wassen. Of wat te denken van het feit dat de ploegsporen niet ophouden aan het einde van de akker als je door blijft rijden. Je kan als je wilt zelfs de hele wereld omploegen. Het zijn van die dingen die wel degelijk een bijdrage leveren aan het geheel en daar blijft het uiteraard niet bij.

Naast het werk op het boerenland zijn er zelfs nog verschillende andere manieren om geld te verdienen. Zo kun je schapen, koeien, kippen en meer aanschaffen, die je ook daadwerkelijk – naargelang het aantal dat je gekocht hebt – ziet rondlopen op de wei. Ook hier zit weer een heel managementsysteem achter, want de beesten moeten natuurlijk drinken, eten en onderhouden worden. Dus naast het standaard ploegwerk dien je ook al je dieren regelmatig even een bezoekje te brengen om te kijken of alles goed gaat. Kortom, er is genoeg te doen.

Ongelimiteerde toekomst?

Real Farm zal voor een budgetprijs (€39,99) in de winkels komen te liggen en zal in de kern genoeg content bieden om spelers lang bezig te houden. Qua gameplay ziet het er allemaal netjes uit en ook grafisch is het prima te doen. De physics kunnen misschien nog wel een upgrade gebruiken, maar dat goed beoordelen kan pas bij de release. Tot die tijd moeten we het doen met de informatie die voorhanden is en die hebben we nu allemaal met je gedeeld. Maar hoe ziet de toekomst er uit? Wel, dat is best wel interessant, want afgaande op het gesprek dat we met de uitgever hadden, heeft men grootse plannen.

De game wordt voor een lagere prijs in de markt gezet en het is ook niet de bedoeling om ieder jaar met een nieuw deel te komen. In plaats daarvan ziet men meer heil in content updates, zowel gratis als betaald. Wat is dan op korte termijn het plan? De intentie is aanwezig om een nieuwe wereldkaart toe te voegen, maar ook zal er nieuw materiaal naar de game komen. Er komen tevens meer klusjes en ga zo maar door. In feite zal de content die toegevoegd zal worden vooral de bestaande basis uitbreiden met meer variatie, maar dat is nog niet eens zozeer het belangrijkste voor de game.

Men luistert namelijk heel erg goed naar de community. Juist op basis van wat de community aangeeft gaan ze aan de slag. Een goed voorbeeld daarvan is dat spelers die games in dit genre spelen vaak zat hebben aangekaart dat ze paarden als optionele dieren missen. Niemand doet daar echter wat mee en dat is dus precies waar Real Farm op in wil springen. Community feedback gaat dus in zekere zin bepalend zijn voor de toekomst van de game en dat kan – mits technisch haalbaar – toegevoegd worden. Daarbij verzekerde men ons dat er genoeg plannen zijn om de basisgame verder uit te bouwen, zodat het ook op lange termijn interessant blijft om te spelen. Hierdoor is het ook niet nodig om elk jaar een nieuw deel uit te brengen.