Review: Slayaway Camp: Butcher’s Cut – Naast alle grote titels die dit najaar allemaal verschijnen, moeten we niet vergeten dat er ook nog voldoende kleinere titels het daglicht zien. Eén van die titels is Slayaway Camp: Butcher’s Cut, een bloeddorstig getint puzzelspelletje. In deze game stap je in de huid van Skullface, een psychotische killer die zint op wraak, dus er moeten maar zoveel mogelijk tieners dood. Slayaway Camp is gecreëerd door dezelfde mensen die de puzzelgames Bejeweled en Peggle hebben gemaakt, twee klassiekers die miljoenen mensen aan hun schermpjes gekluisterd hielden. Of dit net zo’n klassieker is, gaan we je in deze review vertellen.

Uitgebreide smartphone game

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen, want het eerste gevoel dat ik kreeg na het opstarten van het spel was dat ik een smartphone game aan het spelen was. Dat is zeer goed mogelijk, want Slayaway Camp is al langere tijd verkrijgbaar voor iOS en Android. Het grote verschil zit hem echter voornamelijk in de hoeveelheid content, want deze PlayStation 4 versie bevat ruim 300 levels en er vallen ruim 60 verschillende killers vrij te spelen. Op de mobiele telefoon is ongeveer de helft van dit aantal aanwezig.

De gameplay is tevens vrij simpel. In elk level kom je met je killer weer terecht op een soort fraai ingericht schaakbord, tezamen met alle slachtoffers die je moet maken. Vervolgens dien je met de linker analoge stick in rechte lijnen over het bord te rennen om je nietsvermoedende slachtoffers om te leggen. Wanneer je iedereen hebt vermoord, dien je naar het eind mportaal te gaan dat je naar het volgende level zal leiden. Qua gameplay vind ik dit nog het meest vergelijkbaar met het pijltjesdoolhof uit de alleroudste Pokémon games, maar dan continu weer in een nieuwe setting.

Tijdens het doorlopen van deze verschillende levels speel je continu muntjes vrij. Elke keer wanneer je een level hebt afgerond, gaat er een slider op je scherm heen en weer. Hierop dien jij op het juiste moment te klikken, om als het ware een ‘final kill’ uit te voeren en extra muntjes in ontvangst te nemen. Deze muntjes zijn uiteindelijk weer inwisselbaar voor nieuwe killers en nieuwe manieren om je slachtoffers te vermoorden. Op deze manier zul je steeds meer mogelijkheden vrijspelen, wat de diversiteit enigszins ten goede komt.

Barbaarse taferelen

Aan het begin van de game krijg je twee verschillende opties voorgeschoteld. Zo is het mogelijk om de game ‘familievriendelijk’ te spelen, waardoor er geen bloed en gore in de game te zien zal zijn. Daarnaast is er de bloeddorstige variant, waarbij juist alles getoond wordt en daarbij schuwt de game grove situaties absoluut niet. Het omleggen van je slachtoffers wordt gedaan door middel van cut-scènes, die elke keer willekeurig worden getoond. De manieren waarop je slachtoffers dood kunnen gaan, zijn daarbij erg gevarieerd, wat het vermakelijk maakt.

Zo is het mogelijk dat je slachtoffer gedood wordt door een zwerm bijen. Ook kunnen slachtoffers onthoofd worden door schaatsen of zelfs overreden worden door een straatveegauto. Met je verzamelde muntjes is het tevens mogelijk om meerdere ‘Gorepacks’ vrij te spelen, die weer nieuwe manieren van liquideren aan de game toevoegen. Mede hierdoor blijf je continu ergens voor spelen, want wanneer je een executie voor de derde keer gezien hebt, is de lol er ook wel weer vanaf. Verder speel je nieuwe personages vrij, zo kan je naast met Skullface spelen ook in de huid stappen van een Gremlin, Jimsaw of een moordlustige kerstman.

Breinkrakers

Naast de verschillende gebieden die de game rijk is, worden de puzzels uiteraard ook steeds lastiger. Zo staan er soms politiemannetjes op het speelveld waar je niet voor stil mag staan, liggen er landmijnen op de kaart of er zijn delen van het level omringd door water. Wanneer je een verkeerde zet maakt, is het gelijk game over en verschijnen de eindcredits in beeld. Niet getreurd, want met L1 is het mogelijk om weer een stapje terug te zetten en met L2 kun je het hele level weer opnieuw starten.

Regelmatig dien je je slachtoffers ook van een locatie te verplaatsen naar een andere. Wanneer je naast een doelwit stilstaat, dan schrikt deze. Vervolgens rent hij of zij een andere kant op en ga je er opnieuw achteraan. Dit is noodzakelijk, want hierdoor kun je looplijnen maken die anders niet mogelijk zijn om het level af te ronden. Zo dien je net als met schaken continu een paar stappen vooruit te denken en levels vaker opnieuw te starten alvorens je de juiste oplossing hebt gevonden.

Vrij prijzig

Een laatste opmerking die ik nog wil maken over Slayaway Camp gaat over de prijs. De game is namelijk verkrijgbaar voor €16,99 in de PlayStation Store, een vrij hoog bedrag voor een uitgebreide smartphone game als je het ons vraagt. Helemaal wanneer je prijzen met elkaar vergelijkt, want Slayaway Camp is voor het luttele bedrag van €3,49 verkrijgbaar voor iOS en Android. Goed, je krijgt ongeveer de helft aan wat je op de console krijgt, maar je betaald slechts een kwart van het bedrag en dat verschil is toch wel erg groot.

Slayaway Camp: Butcher’s Cut is voor een puzzelgame vrij vermakelijk. Er zijn voldoende levels om te spelen en er zijn zat extra’s om vrij te spelen. De gameplay an sich is vrij simpel en de moeilijkheidsgraad zit hem vooral in de gevarieerde levels die je moet leren kennen. Al met al is dit in mijn ogen een echte smartphone game, die niet per se had hoeven verschijnen voor de PlayStation 4, ongeacht het originele stijltje en de bloeddorstige insteek. Daarnaast hangt er een vrij hoog prijskaartje aan de game die je er enkel uithaalt wanneer je volledig voor die platinum Trophy gaat.

• Vrij veel content
  • Origineel stijltje
  • Breinkrakers