Review: It’s Quiz Time – Quiz games zijn weer helemaal terug van weggeweest. Onlangs zagen we Knowledge is Power al verschijnen voor de PlayStation 4, wat een aardige doch wat beperkte game was. De volgende game die zich aandiende was It’s Quiz Time, een game die een stuk uitgebreider is en ook een hogere productiewaarde kent. Bovendien hebben oud-Buzz ontwikkelaars aan deze game meegewerkt, dus wellicht is It’s Quiz Time nog wat interessanter voor de fervente quizzers. Wij doken in de game en zochten het voor je uit.

Iiiiiiitttttt’ssss Quizzzzzz time!

De titel van deze game kon niet beter gekozen worden, want het dient perfect als een introductietekst om je vrienden warm te maken voor een potje quizzen. Deze game kan je in je eentje spelen, maar dan ben je heel snel klaar. De focus ligt namelijk op de multiplayer en met maximaal zeven anderen kan je aan de slag in deze leuke quizgame. Net zoals bij de games die onder PlayLink vallen, speel je ook It’s Quiz Time met behulp van een mobiel apparaat. Dat kan een telefoon zijn, maar ook kan je een tablet gebruiken en wat je ook kiest, eerst dien je even een applicatie te downloaden die functioneert met de game op de PlayStation 4.

Als iedereen is aangesloten, de namen zijn ingevoerd en een selfie is gemaakt, kan de quiz beginnen. De quiz zelf bestaat uit een aantal rondes met vanzelfsprekend zeer diverse vragen. De manier van vragen beantwoorden is echter wat meer natuurgetrouw aan TV-shows, dan bij Knowledge is Power het geval was. Zo krijg je multiplechoice vragen, maar ook vragen waarbij je een slider moet bedienen en degene die dan het dichtst bij het goede antwoord zit, die wint. Andere manieren van quizzen zijn het op volgorde zetten van bepaalde zaken, de juiste antwoorden uit een veld kiezen en ga zo maar door. Gedurende een quiz kunnen al deze manieren van quizzen voorbij komen en dat houdt de afwisseling er flink in.

Lekker op tempo

Het tempo in It’s Quiz Time ligt redelijk hoog en dat is erg prettig. Een bekend punt uit eerdere quizgames is dat je op een gegeven moment een beetje verveeld raakt door de show er omheen. De presentator moet een praatje houden, de kandidaten worden in beeld gebracht, er volgt een animatie en dat blijft zich continu maar herhalen. Dat is belangrijk voor de aankleding, maar als je voor de vijftigste keer een potje gaat spelen, dan heb je al die poespas op een gegeven moment wel gezien en dan kan het wat irritant worden.

De makers van deze game hebben daar overduidelijk aan gedacht. Tussen de vragen door zal de presentator allerlei opmerkingen maken, toelichting geven en meer. Dit kan je echter skippen, waardoor je als je wilt direct van vraag naar vraag gaat en van ronde naar ronde. Dit maakt het spelen van It’s Quiz Time op korte en zeker lange termijn een stuk aangenamer, want hierdoor kan je vrij snel de potjes spelen. Hoe mooi het ook aangekleed mag zijn, uiteindelijk draait het vooral om de vragen en je bent keer op keer benieuwd naar wat je nu weer op je bord krijgt. Als elke quizgame nu zo’n skip optie had, dan zou dat erg fijn zijn.

Enorm veel vragen… maar

It’s Quiz Time beschikt over behoorlijk wat vragen en antwoorden. Het kan werkelijk over van alles gaan, maar er is wel een kans dat je sommige vragen zo nu en dan terug ziet komen. Desalniettemin is de hoeveelheid voldoende, waardoor je je niet snel zal gaan vervelen. De vragen zijn vanzelfsprekend ingericht voor een wereldwijd publiek, maar dat komt ook direct met een probleempje. Doordat de game niet is gelokaliseerd naar het Nederlands, ben je aangewezen op Engels. Nu is dat op zich niet zo’n issue, totdat de vragen te specifiek worden. Als je bijvoorbeeld de inwoners van een willekeurige plaats in de Verenigde Staten moet gaan schatten, dan wordt het nogal lukraak gokwerk, omdat je domweg nog nooit van die plaats gehoord hebt.

Nu zijn dat soort vragen leuk voor het Amerikaanse publiek, maar in de Benelux heb je daar vrij weinig aan. Dan is het schatten van het aantal inwoners van Amsterdam, Brussel en Klazienaveen een stuk leuker. Zo kent de game wel wat meer van dat soort vragen, waardoor een jong publiek automatisch buiten spel wordt gezet. Ook is een degelijke Engelse kennis van belang, want van lang niet elk antwoord weet je direct wat het betekent. Het gevolg is dat je gewoon maar gaat zitten gokken en als je meerdere gokkers hebt in een ronde, dan valt het daadwerkelijke quizzen een beetje naar de achtergrond.

Het is begrijpelijk dat een game niet naar elke taal gelokaliseerd kan worden, maar in een game als deze is dat eigenlijk best wel cruciaal. Is je Engelse kennis echter erg goed en speel je met wat oudere spelers die een beetje wereldse kennis hebben, dan is het natuurlijk geen probleem. Desalniettemin is het een party game voor jong en oud, dus houd hier rekening mee als je een aanschaf overweegt. Afgezien van dat moeten we nogmaals benadrukken dat de vragen op zich erg leuk, gevarieerd en creatief zijn, waardoor de game erg lang speelbaar blijft. Bovendien kan je naast een traditionele quizmodus doorlopen ook je eigen quiz samenstellen door verschillende soorten rondes te kiezen. Ook komt er op termijn nog meer content voor de game uit, dus men is van plan de game lang in leven te houden.

Tik tik tik… hallo?

It’s Quiz Time maakt zoals al aangegeven gebruik van mobiele apparaten als manier om vragen te beantwoorden. In tegenstelling tot PlayLink games hoef je niet zo te klooien met hotspots aanmaken, verbinding zoeken en meer. Die games moeten namelijk even kijken naar hoe It’s Quiz Time dat doet, want er is binnen een mum van tijd verbinding en daardoor gaat het opzetten van een potje een stuk sneller. Tot zover dus goed nieuws, maar er zit ook een fors nadeel aan deze manier van spelen die we zo nu en dan vaker terugzien dan bij de PlayLink games, namelijk dat of de mobiele applicatie niet goed functioneert of dat de verbinding plots wegvalt.

Tijdens de reviewsessie hebben we meerdere malen gehad dat de verbinding wegviel en dat is zeker met veel spelers erg irritant. Het haalt het tempo uit de game en als dat vervolgens een keer of vijf voorkomt per potje, dan slaat de frustratie toe. Waar het aan ligt? Geen flauw idee, we hebben connecties getest via Wi-Fi en via 4G en in beide gevallen wilde de verbinding zonder enige aanleiding wegvallen. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is, hebben we ook meerdere malen gehad dat de applicatie gewoon niet reageerde of dat de antwoorden niet in beeld kwamen staan.

Als je binnen een bepaalde tijd moet antwoorden, maar de antwoorden komen niet op je mobiel in beeld, dan bestaat de kans dat je een antwoord mist. Dat heeft geen negatieve gevolgen voor jouw score, maar spelers die wel een antwoord in hebben kunnen vullen lopen hierdoor automatisch uit op de rest. Het gevolg is dat er een oneerlijke strijd ontstaat waar niemand iets aan kan doen. Dat het een keertje voorkomt, dat zou kunnen, maar we hebben dit helaas op een te frequente basis geconstateerd en dan is de lol er snel van af. Wellicht dat een update dit zal doen verhelpen, maar tot die tijd is er een goede kans op oneerlijke potjes en dat is domweg niet leuk.

It's Quiz Time is als quizgame erg geslaagd. De aankleding is netjes, het tempo zit er goed in en de vragen, alsook speelrondes zijn erg gevarieerd. Dat maakt de game ideaal voor vermaak in het weekend met je vrienden. Dat met het oog op de toekomst, waar de ontwikkelaar nog veel voor van plan is, maakt dat deze game een lang leven lijkt beschoren. Het is jammer dat de game geen Nederlandse taaloptie heeft, waardoor de vragen over werkelijk van alles kunnen gaan, ook over iets wat buiten de gemiddelde kennis van de Nederlander of Belg ligt. Hierdoor wordt het een soort gokquiz. Verder moet er nodig wat aan de mobiele applicatie worden gedaan, want disconnects frustreren en het niet in kunnen voeren van een antwoord is gewoonweg irritant en maken potjes oneerlijk.

• Leuk vragen
  • Gevarieerde speelrondes
  • Vrolijke en vlotte aankleding