Review: Metal Gear Survive – Na alle ophef omtrent het, allesbehalve eervolle, ontslag van Hideo Kojima is het lastig om als gamer een bedrijf als Konami nog zonder vooroordelen te bekijken. Het eens zo grote Konami is vervormd naar een bedrijf wat elk jaar een Pro Evolution Soccer op de markt brengt en zo nu en dan blijkbaar nog een andere game. Metal Gear Survive vergelijken met de uitstekende Solid games is eigenlijk onbegonnen werk, vooral omdat we hier ook met een spin-off te maken hebben, zoals Metal Gear Rising. Met een grote liefde voor de Metal Gear naam hebben we onze uiterste best gedaan om Metal Gear Survive te bekijken voor wat het is en om gewoonweg één vraag te kunnen beantwoorden: Is het een goede game?

Toch een klein beetje Solid

Het verhaal van Metal Gear Survive speelt zich af na de evacuatie van Big Boss en Miller na de vernietiging van Mother Base in Ground Zeroes. Het lichaam van een soldaat, in wiens schoenen jij komt te staan, wordt uitgekozen voor een speciale missie. Een hoop soldaten zijn door een soort wormgat naar een andere dimensie geteleporteerd. Jouw soldaat is slechts een arm verloren aan het wormgat, waardoor hij een soort van connectie heeft met de wereld aan de andere kant, maar is desondanks ook geïnfecteerd door een vreemde levensvorm. Jouw opdracht is overleven, soldaten redden die het hebben overleefd aan de andere kant én een geneesmiddel vinden voor de vreemde infectie die je hebt opgelopen. Het verhaal wordt echter op de meest saaie manier verteld, namelijk door middel van heel veel tekst. Jep, dit is duidelijk een spin-off, gezien de epische manier van verhalen vertellen uit de Metal Gear Solid-serie totaal afwezig is.

Hetzelfde liedje

Goed, menig lezer zal natuurlijk weten dat het om zombies gaat. Konami is laat op het feestje hiermee. Je zou zeggen dat mensen na titels als Dying Light, Dead Rising en Dead Island onderhand wel klaar zijn met het zombiethema. Als we Metal Gear Survive héél letterlijk willen vergelijken, hebben we ook namen als DayZ en 7 Days to Die natuurlijk. Het is niks nieuws, dus wil Metal Gear Survive uitblinken, dan moet het gewoonweg een sterke titel zijn, maar dat is het niet. Metal Gear Survive heeft eigenlijk alles geleend van The Phantom Pain als het aankomt op gameplay, grafische engine en gebruikersinterface. Leent dit zich ook voor een zombie-survival game? Absoluut niet. De plank wordt al volledig misgeslagen met het vechten.

In het merendeel van de game zal je niet veel anders hebben dan een speer om je mee te verdedigen. Het gebruiken van de speer werkt echter hetzelfde als het gebruik van een geweer. Je drukt een knop in om hem erbij te pakken en te mikken, vervolgens por je wat naar voren om jouw vijanden uit te schakelen. Dit is net zo verschrikkelijk als dat het klinkt. Natuurlijk krijg je op den duur ook vuurwapens, explosieven en ander zwaarder geschut, maar deze zijn zeer schaars dus ben je nog altijd voornamelijk bezig met je speer. Ook kunnen jouw wapens kapot gaan, dus is het zaak om een reserve op zak te hebben.

Ook stealth is nog steeds een optie. Je kan gehurkt proberen voorbij de zombies te geraken, wat op zich raadzaam is gezien ze een luide schreeuw geven wanneer ze jou spotten met als gevolg dat meer zombies jouw locatie weten te vinden. Metal Gear Survive is hier echter overduidelijk niet voor gemaakt. In elke stealth game zijn er wel patronen te vinden waarmee je de gehele game kan uitspelen zonder gezien te worden. Maar zoals je weet hebben we hier te maken met zombies en zombies zijn simpelweg onvoorspelbaar. Ze kunnen minuten lang een andere richting op kijken om zich plotseling om te draaien. Als dat het geval is, dan kan je gaan hakken met je speer, maar al snel kwamen we er achter dat zombies hoogte niet begrijpen. Dus ergens lekker op een steen gaan staan zorgt ervoor dat ze jou niks kunnen maken terwijl jij rustig je speer in ze aan het porren bent.

Een kwestie van geduld

Goed, nu komen we eigenlijk bij het beste van de game aan, namelijk het crafting systeem. Dit is best leuk in elkaar gezet met veel opties en ook genoeg gevarieerd materiaal dat je door de wereld heen kan vinden. Ook zal je voor jezelf eten en schoon water moeten verzorgen, anders word je karakter hongerig en raakt hij uitgedroogd. Dit is dan weer heel vervelend in de game verwerkt gezien er een schaarste is aan beesten om op te jagen. Als je dan al een beest weet te vinden en wat vlees kan bemachtigen, mag je eerst teruglopen naar jouw basis om het vlees te koken. En dan heb je nog je stamina; je karakter heeft blijkbaar de conditie van een man van middelbare leeftijd die twee pakken zware Van Nelle per dag rookt. Later in de game kan je gelukkig ook je eigen voedsel gaan kweken en waterzuiveringsinstallaties plaatsen, wat het allemaal iets soepeler maakt.

Wanneer je dan voldoende spullen bij elkaar hebt gesprokkeld kan je jouw eigen basis gaan inrichten en beschermen tegen onverwachte zombie aanvallen. Naarmate je vordert in het verhaal en ook hier en daar iemand gered hebt, zal jouw basis de nodige aandacht gaan trekken van de zombies. Je kan de soldaten die je hebt gered natuurlijk niet geheel aan hun lot overlaten. Je houdt ze natuurlijk veilig door diverse hekken en muren rondom jouw basis te plaatsen. Basebuilding an sich werkt prima en wordt vooral interessant zodra je de mogelijkheden omtrent voedsel en drinken hebt ontgrendeld. Vanaf dat moment wordt het overleven ook een stuk gemakkelijker, maar er blijven helaas nog genoeg ergernissen over.

De ‘Kuban crystals’, bijvoorbeeld. Om iets te kunnen maken heb je naast alle andere materialen ook ‘Kuban energy’ nodig. Geen zorgen, elke zombie die je verslaat bezorgt je wat Kuban crystals. Als het nou leuk was geweest om de zombies af te slachten, dan hadden we hier niet zo’n probleem mee gehad. Wat zombies lokken, ergens op een verhoging gaan staan en ze vervolgens één voor één dood porren is namelijk doodsaai. Gezien de schaarste van andere wapens zal je dit toch voornamelijk moeten doen om je goede wapens voor een belangrijker moment te bewaren. Het vechten is simpelweg niet leuk doordat de nadruk te veel op de speer ligt. Wanneer je dan net lekker bezig bent met jouw basis van nieuwe spullen te voorzien, kom je erachter dat je Kuban energy weer op is en dat je weer even een half uurtje moet gaan porren. Het is alsof je nog een afwas hebt staan waar je gewoon écht geen zin in hebt, maar het moet gebeuren, want je wil toch eten gaan koken.

Als ik zeg “zombie survival”, dan zeg jij hoogstwaarschijnlijk “coöp”. Natuurlijk is er een coöp aanwezig. Is het leuk? Dat had het kunnen zijn. Coöp is in Metal Gear Survive niet meer dan een soort van Horde modus. Gewoon grote hoeveelheden zombies tegenhouden die je basis proberen binnen te dringen, maar nu is dat niet zo gemakkelijk als je zou denken. Je bent nog steeds grotendeels afhankelijk van de speer dieje voornaamste wapen is en daarnaast zal je spullen moeten maken. Een groot verschil tussen de coöp en de singleplayer is dat je tijdens een coöp match ook buiten je basis spullen kan maken uit een soort van gedeelde resources met jouw medespelers. Hierdoor hebben beide modi wel een eigen identiteit, gezien de coöp jou en je medespelers wat meer vrijheid biedt met het craften tegenover de singleplayer. Helaas is dit alles wat de coöp op dit ogenblik te bieden heeft, een Horde modus. Wel zijn er wat verschillende locaties waar de coöpopdrachten kunnen plaatsvinden, maar je doet ook hier continu hetzelfde. Samen aan een basis werken of samen overleven door het verhaal heen zit er niet in.

Geld moet rollen

We hebben er al het één en ander over geplaatst in ons nieuwsoverzicht, maar we moeten dit alsnog wel bespreken; micro-transacties. Allemachtig, wie bij Konami op kantoor dacht dat ze hier mee weg zouden kunnen komen? Een extra save slot kopen voor tien euro? Dan leg je jouw game in de winkel voor 40 euro, maar vraag je vervolgens wel extra geld voor iets wat zo gebruikelijk is als een extra save slot? Dit kan gewoon absoluut niet. En natuurlijk zijn er ook lootboxes, want die werden in het afgelopen jaar zo goed ontvangen door gamers wereldwijd. Toegegeven, ze zijn niet echt verplicht, maar het kopen van deze maakt jouw kans op overleven wel een stuk gemakkelijker, aangezien je vooral in het begin echt veel moeite zal hebben met de zombies dood te… tsja, porren.

Sluw als een…

Nog één dingetje dat Konami heeft meegenomen uit The Phantom Pain: de Fox Engine. Deze engine heeft zichzelf inmiddels bewezen met natuurlijk de Metal Gear Solid games en de meest recente Pro Evolution Soccer games. We weten dus dat deze engine prachtige plaatjes op het beeld kan toveren. Des te meer reden om ons af te vragen wat ze in hemelsnaam met de Fox Engine hebben gedaan om Metal Gear Survive er zo levenloos uit te laten zien. Toegegeven, in The Phantom Pain waren er ook maar weinig kleuren te bekennen, maar veel grauwer dan dit gaat het niet worden. Daarnaast wordt de wereld grotendeels bedekt door een soort mist. Waarom? In The Phantom Pain kon de – veel grotere – wereld zonder enige moeite worden getoond met behoud van een stabiele framerate, maar in Survive is dit blijkbaar een probleem. Ondanks dat we niks noemenswaardigs zijn tegen gekomen met betrekking tot de framerate, zien wij geen enkele reden waarom Metal Gear Survive zo’n grafische downgrade heeft gehad.

Metal Gear Survive is een slechte game. Een erg slechte game. In het begin gaven we aan dit niet als een Metal Gear Solid game te behandelen, maar toch hebben we wel vergelijkingen met The Phantom Pain moeten maken omdat dit gewoon een slechte uitbreiding lijkt. Ze hebben alles van The Phantom Pain gepakt, de gameplay nagenoeg hetzelfde gelaten zonder na te denken over hoe je fatsoenlijk mêlee combat implementeert in een game en daarbij is het grafische niveau bedenkelijk te noemen. De coöp lijdt hier natuurlijk ook onder, want in veel andere games is een Horde modus wel vermakelijk. Het enige wat we als lichtpuntje willen benoemen is het crafting systeem wat, verrassend genoeg, wel uitgebreid is en vele mogelijkheden kent. Ook het zelf verbouwen van voedsel is een leuke mogelijkheid, maar het is wel al eerder gedaan. Deze game had gewoon niet hoeven te bestaan en had al helemaal niet de naam Metal Gear mogen dragen.

• Craften werkt goed en is zelfs leuk
  • Basebuilding
  • Je ziet Big Boss voor een paar seconden in de intro