Review: Moss (PS VR) – Ooit waren de muizen een groot volk en woonden ze in mooie huizen en een kasteel. Totdat er een gevaar opdoemde en vele muizen werden gedood. Sindsdien wonen de muizen diep in het woud en leven ze een rustig bestaan. Totdat het jonge muisje Quill op een dag een magisch verschijnsel ontmoet, ‘The Reader’. Quill is de uitverkoren muis en zij sluit een verbond met The Reader en samen gaan ze op pad om het grote gevaar dat nog altijd loert voor eens en altijd te vernietigen en dat brengt Quill op het pad van een groots avontuur.

Als een echt sprookje

Moss wordt verteld vanuit een oud boek en de game ademt ontzettend veel sfeer. Het gehele verhaal wordt vanuit de derde persoon verteld die in de dialogen stemverheffingen gebruikt om de personages te duiden. Quill zelf kan niet spreken, dus ook tussen de levels door wordt het verhaal door middel van een boek aan je vertelt waarbij je zelf de pagina’s omslaat. Een originele en leuke manier van verhaalvertelling wat ons betreft, want het komt het sprookjesgevoel erg ten goede. Het leukste van dit alles is dat het magische verschijnsel wat The Reader wordt genoemd, jijzelf, de speler bent.

Jij bent namelijk degene die magische krachten heeft en samen met Quill zul je in virtual reality een erg leuk platform avontuur beleven. Het avontuur brengt je in eerste instantie naar het dorp alwaar je aan je oom vertelt wat je hebt gevonden. Hij heeft veel kennis en geeft aan dat hij op pad moet om te voorkomen dat het van kwaad naar erger gaat. Zonder al te veel toelichting blijft Quill alleen achter na de belofte te hebben gedaan dat ze niet op eigen houtje de deur uitgaat, totdat haar oom weer terug is. Een belofte die ze uiteraard niet nakomt, omdat een soort elfje vertelt dat Quill en haar magische bondgenoot nodig zijn.

Jouw magische krachten

Wat volgt is een tocht die je door het woud naar verschillende gebieden brengt en hierin ben je vooral aan het platformen. Je springt van platform naar platform om zo verder te geraken en als een obstakel je pad blokkeert, dan gebruik je je kleine zwaard om dit uit de weg te ruimen. Ook kom je vijanden tegen, waar Quill eveneens haar zwaard voor kan gebruiken. Naarmate het avontuur vordert zul je in steeds meer lastige situaties komen en dat is waar jij als The Reader met je magische krachten om de hoek komt kijken. De lightbar van de DualShock 4 fungeert in het spel als een belangrijk besturingselement, want de camera registreert het licht en vertaalt dat naar een oplichtende orb.

Door de controller letterlijk te bewegen stuur je deze orb over het scherm en daarmee kan je richten op objecten. Vervolgens druk je R2 in en dan kan je de bedoelde actie verrichten. Deze acties variëren van pilaren omhoog of omlaag doen, vijanden overnemen en een bepaalde richting opsturen, alsook blokken heen en weer schuiven en meer. Dit alles is nodig om Quill door de levels heen te leiden, maar ook om puzzels op te lossen in de betreffende levels. Dat is voornamelijk om Quill van het begin naar het einde te loodsen, maar ook om collectables te verzamelen of objecten die je op een andere plek nodig hebt om een nieuwe doorgang te creëren.

Fijn toezicht en een ontspannen avontuur

De manier van spelen in de game is erg fijn, omdat je in virtual reality elk gebied waar Quill doorheen gaat als een vaste opzet te zien krijgt, waarin je vrij rond kan kijken. Vrijwel altijd zijn de levels erg overzichtelijk en als Quill in een onzichtbaar stuk van een level zit, kan je door muren heen kijken zodat je haar niet kwijtraakt. Als je door het level heen bent, dan laadt de game direct het volgende gedeelte en telkens volg je haar vanaf de zijkant, waardoor het platformen over het algemeen erg goed gaat. Mocht iets desondanks toch wat lastig te zien zijn, dan kan je gewoon een beetje opstaan om het geheel net even vanuit een andere hoek te bekijken.

De game is ook niet al te moeilijk, waardoor Moss vooral een heel erg ontspannen avontuur is. Quill laat zich uitstekend besturen en het spelen met de magische orb werkt vrijwel altijd goed. Er zijn echter momenten waarop de game ietwat frustrerend kan zijn en dat is als Quill net verkeerd springt of iets te ver doorloopt. De game kent op de plateaus vrij veel schuine vlakken, waardoor het muisje er net vanaf kan glijden en dat kan wat irritant zijn. Vervelender is nog dat als je een vijand onder controle hebt en deze een bepaalde richting opstuurt, die regelmatig zonder enige reden achter objecten blijft hangen – ook als die niet zichtbaar zijn.

Verder wil de game nog weleens te enthousiast reageren als je met de orb een beweegbaar object vastpakt dat vervolgens veel te snel beweegt en jij daardoor onbedoeld de dood vindt, omdat het nauwkeurig gedaan moet worden. Het zijn van die kleine punten die wat op je zenuwen werken. Toch moeten we het niet groter maken dan het is, want als je erg voorzichtig en op je gemak speelt, dan komt dit slechts zelden voor. Het uiteindelijke resultaat is dat de game vooral erg fijn speelt en van het begin tot het einde een mooi avontuur is. Dat is te danken aan de magische sfeer, fijne gameplay, het leuke personage, maar ook de graphics. De game ziet er in VR namelijk bijzonder mooi uit met veel gevarieerde omgevingen, waardoor het echt genieten is.

Plotseling…

Een veel gebruikt woord in sprookjes is natuurlijk ‘plotseling’ en hoewel dat in Moss nauwelijks voorkomt, komt de game wel plotseling aan z’n einde. We hebben er exact drie uur over gedaan en dat is natuurlijk niet echt lang. Zeker niet als je bedenkt dat de game maar liefst €29,99 kost, wat nogal prijzig is. Het avontuur is op zich de moeite waard om een tweede keer te doorlopen om eventueel de collectables te verzamelen, maar dan zul je nog een stuk sneller klaar zijn. De reden dat het zo plotseling aanvoelt, is omdat de game aangeeft dat Quill een nog veel grootser avontuur te wachten staat. Dat wordt echter afgekapt met de melding dat we het einde van boek 1 hebben bereikt. Dat had iets subtieler gekund en de game had ook wel iets langer gemogen.

Moss is een erg korte game en het einde komt te abrupt wat simpelweg jammer is. Het had wat subtieler gekund en ook had de game langer gemogen. Deels vanwege het prijskaartje, maar ook omdat de game heel erg leuk is om te spelen. Afgezien van de paar kleine irritaties zo hier en daar is het gehele avontuur echt genieten. Dit dankzij de over het algemeen fijne gameplay, de leuke interactie tussen jou en de muis en natuurlijk de gevarieerde en schitterende omgevingen waar je echt van zult genieten in virtual reality. Het is te hopen dat boek 2 snel verschijnt, want het magische sfeertje, de gameplay en Quill zal je na het uitspelen snel gaan missen. Moss is een uitstekende game en hoewel erg duur, de moeite waard.

• Quill is een ontzettend leuk muisje
  • Ziet er schitterend uit
  • Magische sfeer