img 4cc870d5d9c7f Review: Costume Quest

Review Costume Quest – Het is weer bijna die periode dat het geld de deur uit vliegt en we niet weten hoe snel we binnen moeten zijn vanwege de kou; de feestdagen staan weer voor de deur. Voor ons in Nederland begint deze periode meestal pas midden november wanneer die ene kerel met die witte baard aanmeert aan één of andere willekeurige kade. Voor de Amerikaanse kinderen beginnen de feestdagen echter al in oktober. Halloween is het feest waarbij de Amerikaanse jeugd langs de deuren trekt om snoep te verzamelen. De game industrie speelt natuurlijk slim in op deze feestdag en brengt een aantal Halloween gerelateerde titels uit. Costume Quest is er hier één van. Is deze PSN titel een lekkere versnapering of dat snoepje waar je buikpijn van krijgt? Je leest het in deze review!

Halloween drama

Costume Quest verteld het verhaal van een broer en een zus die op Halloween langs de deuren willen gaan om snoep te verzamelen. Na een kleine ruzie moet jij beslissen wie de leiding zal nemen en waar je het gehele spel dus mee zal spelen. Na het kiezen van of het meisje of de jongen zal je al snel deuren langs moeten gaan om zoveel mogelijk lekkers bij elkaar te sprokkelen. Er zijn echter duistere wezens bezig met het snoep te stelen en te verzamelen om een mysterieuze reden. E?n van hen ziet de niet gekozen leider van de twee aan als een groot snoepje en neemt hem/haar mee om aan de hogere macht te geven. Zo begint jouw missie om je gekidnapte broer of zus te redden.

img 4cc8707eb6e3e Review: Costume Quest

Trick or treat!

Er staat echter een poort tussen jou en je ontvoerde wederhelft. Je zal eerst alle huizen langs moeten gaan om snoep te verzamelen voordat je verder mag. Ondertussen zal je nog andere kinderen moeten helpen met hun problemen die allemaal netjes in je questlog worden bijgehouden. Door missies te voltooien zal je stickers vergaren die je in gevechten weer zal kunnen gebruiken om je aanvallen krachtiger te maken of een counter functie te krijgen. Nadat je alle huizen langs bent gegaan zal de poort zich openen en je leiden naar het onvermijdelijke baasgevecht.

Costume Quest kent in totaal drie verschillende gebieden. Dit is leuk voor de variatie in omgeving, maar helaas worden de missies en opdrachten die je moet doen wel elke keer gerecycled. In elk nieuw gebied zal je weer huizen langs moeten gaan en dezelfde problemen van kinderen oplossen, alleen dit keer dus in een andere omgeving. Hier had duidelijk meer in gezeten.

img 4cc8707ea9b3e Review: Costume Quest

RPG voor beginners

Bij een RPG horen natuurlijk ook de gevechten. Door op deuren te kloppen voor snoep zal regelmatig een vijand de deur open doen die op dat moment het huis van snoep aan het beroven was. Het gevecht gaat dan van start. Je verandert in een uitvergrote coolere versie van het pak dat je aan hebt. Zo is er een robot kostuum, eenhoorn kostuum en een Vrijheidsbeeld kostuum. Elk kostuum heeft zijn eigen vaardigheid en specialiteit; de een is aanvallend ingesteld, de ander verdedigend.

De gevechten zijn turn-based. Dit betekent dat eerst jij mag aanvallen daarna de tegenstander en daarna weer jij etc. Elk pak heeft ??n basis aanval en een speciale aanval. Bij de basis aanval krijg je een actie te zien. Als je deze goed uitvoert doet de aanval meer schade. Deze acties verschillen van je analog stick heen en weer bewegen tot aan het indrukken van de juiste knop. Hetzelfde geld voor het verdedigen, druk op de juiste knop om schade te verminderen. Elk kostuum heeft ook nog een speciale aanval die bij de specialiteit van dat pak hoort. Deze aanvallen krijgen ook nog een mooie animatie met zich mee.

De gevechten worden echter al heel snel eentonig en veel afwisseling in vijanden is ook niet van te spreken. Het voelt allemaal wat te makkelijk en kiddy aan.

Halloween sfeertje

Costume Quest verteld een leuk verhaal en de cel shaded graphics passen erg goed om de humor die in de game zit. Het verhaal en de humor zal zowel ouderen als kinderen aanspreken. Helaas kent de game geen ingesproken stemmen dus je zal het met tekstbalonnen moeten doen. De aanvallen zijn mooi geanimeerd en de vijanden zien er allemaal erg goed uit. Grafisch gezien is Costume Quest zeker geen tegenvaller. Daarnaast is het verkennen van de wereld met de verschillende vaardigheden van de kostuums ook wel vermakelijk. Zo heeft je robot kostuum wieltjes en zal je ruimtepak licht kunnen laten schijnen op donkere plekken.

Costume Quest verliest een hoop meerwaarde door zijn eentonige gevechten en gerecyclede missies. De titel is in zes tot acht uurtjes uit te spelen en geeft je geen reden om daarna nog terug te komen. Het is echter wel een leuke instap RPG en kent een sterke presentatie qua verhaal, humor en animaties. Het is een leuke titel om in de Halloween sfeer te komen, maar zal door de simpele gameplay toch al snel in herhaling gaan vallen.

Pluspunten:

• Mooie presentatie
  • Grappig verhaal