Gespeeld: Onrush – Codemasters staat als ontwikkelaar bekend om hun diverse race games. Daarom werd een aantal jaar geleden besloten dat zij zich vanaf dat moment alleen met dat genre bezig gingen houden, gezien hun andere titels niet altijd even sterk waren. Tot op heden lijkt dat een goede keuze te zijn geweest, gezien spelers en journalisten niks anders dan enthousiasme tonen voor de DiRT, GRID en F1-serie. Maar Codemasters wil natuurlijk ook het échte casual publiek kunnen bedienen en dat proberen ze met hun aankomende game Onrush. Wij zijn nog even in de beta gedoken alvorens we over zo’n twee weken aan de slag kunnen met de volledige game.

Onderdeel van de roedel

Een uniek aspect van Onrush is dat de game volledig is gericht op de multiplayer. Je zou Onrush kunnen omschrijven als de liefdesbaby van MotorStorm, Burnout en… Overwatch. Je racet in teams van zes tegen elkaar en dat in diverse modi. De opdrachten hierin variëren tussen door checkpoints heen rijden om de countdown stil te zetten, zo veel mogelijk punten te scoren door jumps te maken op maximale snelheid en nog een aantal andere opties. In deze beta konden we aan de slag met twee verschillende modi.

In de modus Countdown moeten jij en jouw team door groene poortjes heen rijden om ervoor te zorgen dat de tijd stilstaat voor jouw team. Beide teams beginnen met een minuut aan tijd en het team dat als eerste zonder tijd zit verliest. Het goede aan deze modus is dat een potje Countdown zo nu en dan pittig lang kan duren. Wanneer iemand van jouw team door een poortje rijdt, kan een ander dit net zo goed nog steeds doen. De stuurmanskunsten van iedere speler worden hier flink op de proef gesteld, aangezien je gedwongen wordt om geen enkel poortje te missen.

In Overdrive moet je zo veel mogelijk punten behalen door snelheid te maken en zo veel mogelijk stunts uit te halen. Met een flinke boost over een berg heen springen, jouw tegenstanders van de weg af beuken of één van de twaalf computergestuurde wagens weg beuken is voldoende om punten te scoren. In elk potje racen in Onrush zitten een aantal, zeer zwakke, computergestuurde tegenstanders die eigenlijk dienen als power-ups. Hun van de weg af beuken levert jou een extra boost op om sneller tot jouw ‘Rush’ te komen.

Haastige spoed is zelden goed

Het gebruiken van boost zorgt er ook voor dat je jouw Rush opbouwt. Rush is eigenlijk een soort van een individuele ultieme kracht. Wanneer jij rusht ga je niet alleen heel erg snel, je wordt ook sterker waardoor je je tegenstanders nog gemakkelijker van de weg beukt. Ook levert het nog een ander extraatje op en dat is weer afhankelijk van welk voertuig je hebt gekozen. Zo laat bijvoorbeeld de Titan allerlei grote blokken achter die jouw tegenstanders zal doen vertragen. Je hebt overigens de keuze uit auto’s en motoren, maar onze voorkeur gaat vooralsnog uit naar auto’s gezien motoren een stuk zwakker lijken en gemakkelijker van de weg gebeukt kunnen worden. Ze lijken niet echt een ander voordeel met zich mee te brengen.

Grafisch gezien is Onrush niet verkeerd, maar allesbehalve een parel. De auto’s zien er redelijk uit, maar lijken een soort cartoon-achtige look met zich mee te hebben gekregen. De omgevingen daarentegen hebben dan weer helemaal niets van deze look gekregen. Ook zijn bepaalde effecten die we al eerder in andere racers hebben gezien helaas nog niet goed uitgewerkt. Denk hierbij aan spetterende modder, realistisch water en andere scenario’s in off-road racing. DiRT, ook van Codemasters, doet dit al jaren erg goed dus we waren ietwat verbaasd dit (nog) niet terug te zien in Onrush. Ook is er gekozen om de speler te laten kiezen tussen eye candy of een stabiele framerate. Dit is wat ons betreft een welkome toevoeging, gezien zo beide voorkeuren bediend kunnen worden.

Voorlopige conclusie

De beta van Onrush heeft een degelijke indruk op ons weten te maken. Onrush lijkt een erg vermakelijke game te worden, maar tot dusver zijn we nog niet genoeg onder de indruk om te durven stellen dat deze titel het kan opnemen tegen al het Triple-A geweld. Onrush wordt namelijk wel een titel die gewoon voor de volle prijs in de winkels wordt gelegd. Veel onderdelen waren in deze beta nog niet te spelen of te proberen, zo zal er namelijk ook character en vehicle customization in de volledige game zitten. De twee modi die we hebben kunnen spelen waren zeker erg leuk en we hopen dat de funfactor in de volledige game in ieder geval net zo hoog ligt.