Special: GRIP krijgt als nieuwe arcade racer steeds meer grip – Niet zo heel lang geleden hebben we GRIP al eens behandeld in een hands-on preview, waarin we je het één en ander over de game hebben kunnen vertellen. Deze arcade racer, gemaakt door Wired Productions, moet ergens deze herfst verschijnen. Eerder speelden we een wat vroege build op de pc en daar waren we erg enthousiast over. Nu hebben we echter ook van een recente build kunnen proeven bij de uitgever van de game, Mindscape, alwaar we ook met één van de producers hebben kunnen spreken. Dat levert een hoop nieuwe interessante informatie op en dat delen we graag met jullie.

Een mooi project

GRIP mag toch wel omschreven worden als een wat bijzonder project. Het team van Wired Productions bestaat uit tien man en waar een ontwikkelteam normaal gesproken bij elkaar in een studio zit, is dat nu niet het geval. De ontwikkelaars zitten verspreid over de hele wereld en samen proberen ze een arcade racer te maken die de oude tijden doet herleven. De grootste inspiratiebron voor GRIP is de klassieke Rollcage game. Eén van de ontwikkelaars die aan GRIP werkt, Robert Baker, heeft destijds ook aan Rollcage gewerkt én hij heeft de PC-versie jarenlang onderhouden. Het was game director Chris Mallinson die hem benaderde met het voorstel om een nieuwe game te maken geïnspireerd op Rollcage en dat is uiteindelijk GRIP geworden.

Kevin Leathers, de senior producer van GRIP, wist ons deze anekdote te vertellen, maar tevens kon hij ons meer over de toekomst ven GRIP melden. Zo mogen spelers na de release een hoop downloadbare content verwachten. Je moet dan denken aan extra modi, levels, nieuwe auto’s en meer. Het mooie hiervan is, is dat het merendeel van deze content gewoon gratis zal zijn, omdat Wired Productions van mening is dat gamers niet buitengesloten moeten worden als het gaat om dat soort content. Dat sluit betaalde content niet automatisch uit, want er zal ook een premium pakket uitgebracht worden met daarin verschillende extra’s. Die extra’s zullen echter enkel cosmetisch zijn, waardoor het geheel optioneel blijft.

GRIP biedt de nodige houvast

Klinkt allemaal goed, maar hoe staat het er met de game zelf voor? We hebben tijdens het spelen gemerkt dat er een hoop veranderd is ten opzichte van de vorige keer dat we de game speelden. Dat in positieve zin, want GRIP speelt beter dan ooit. De besturing is nog altijd wel wat gevoelig, maar dat is gewoon een onderdeel dat je onder de knie zal moeten krijgen. Iedereen kan het spelen, maar het vergt tijd en aandacht om het te kunnen masteren. Eén van onze zorgen is ook weggenomen, want waar we de vrees hadden dat er geen singleplayer zou zijn, blijkt ook dat gewoon in de game te zitten.

Sterker nog, we hebben de singleplayer al even kunnen spelen en dat leerde ons dat deze modus bestaat uit verschillende ‘Tiers’. Elke Tier bevat drie toernooi onderdelen, waarin je op basis van bepaalde condities verschillende raceonderdelen dient te voltooien. Dit begint dan op de laagste moeilijkheidsgraad en dat neemt gaandeweg toe. Dit zorgt voor voldoende uitdaging in deze modus, alhoewel de inhoud vooralsnog onder voorbehoud is. De ontwikkelaar kan de invulling van de singleplayer nog wat gaan veranderen, dus pas in de review kunnen we er echt concreet over zijn.

Het idee achter de singleplayer is echter iets wat ons veelbelovend in de oren klinkt. De structuur lijkt degelijk te zijn met een goede uitdaging en met de nodige variatie. In aanvulling op de losse toernooi races, zullen er ook nog zogenaamde ‘Rival-races’ zijn, waarin je 1-tegen-1 racet tegen een rivaal. Lukt het om je rivaal te verslaan? Dan unlock je een unieke skin die je kan toepassen op je voertuig in de garage. Het loont dus ook daadwerkelijk om de singleplayer te doorlopen. De singleplayer modus lijkt vrij uitgebreid te zijn en samen met de eerder besproken multiplayer modi (lees onze eerdere hands-on preview hier) ziet het er naar uit dat je genoeg te doen krijgt in GRIP.

Hier verliezen we een beetje grip

Op technisch gebied is het nog even aankijken hoe het zal uitpakken. Qua gameplay belooft GRIP een fantastische arcade racer te worden, maar we kunnen helaas (nog) niet van de heilige graal spreken. Dat heeft te maken met het feit dat we heel graag een framerate van 60 frames per seconde zouden willen zien, omdat dit de ervaring ten goede zou komen. We hebben de game op zowel de PlayStation 4 als de PlayStation 4 Pro kunnen spelen en hoewel de game op beide consoles in de contreien van 60 fps probeert te geraken, is dat nog geen zekerheid. Het is natuurlijk aankijken of de ontwikkelaar het voor elkaar zal krijgen, maar als het niet lukt is het toch een wat gemiste kans. Met name omdat het opvalt dat de game niet op een stabiele framerate draait.

We vroegen Kevin hoe dit precies zat en hoewel hij niet concreet was, vertelde hij wel dat de game nog een tijdje in ontwikkeling is en dat ze het op z’n minst proberen. Laten we hopen dat je in ieder geval de optie krijgt om het op 60 frames per seconde te spelen, desnoods in een resolutie van 1080p. Voor de rest zit het grafisch allemaal wel snor, zo mag je 4K checkerboard verwachten op de PlayStation 4 Pro en een ander punt van kritiek lijkt ook te zijn aangepakt. In onze eerdere hands-on spraken we nog onze bedenkingen uit over de chaotische camera tijdens het crashen, iets wat nu veel minder aan de orde is en dat is fijn.

Op naar de release

Het zal nog even duren voordat de game z’n release ziet ergens later dit jaar, maar we hebben wel echt iets om naar uit te kijken. Het gaat de goede kant op met GRIP en daar zijn we erg blij mee. Het genre heeft best wat opties, maar GRIP zou echt een verrijking kunnen zijn. Het is nu natuurlijk een kwestie van afwachten of alle puntjes op de I worden gezet in de komende ontwikkelperiode. Als dat allemaal goed gaat, dan hebben we met GRIP een titel in het vooruitzicht die zich van andere games weet te onderscheiden. Afsluitend willen we iedereen op het hart drukken de game in de gaten te houden, want dit kan weleens een nieuwe hit worden. Later dit jaar mag je uiteraard onze review verwachten.