Gespeeld: LEGO DC Super-Villains – Het nieuwste deel in de LEGO-serie behoeft vast weinig introductie bij de meeste lezers, maar laten we voor de goede orde even op een rijtje zetten waar we dit jaar nog mee aan de slag kunnen gaan. LEGO DC Super-Villains speelt zich, zoals de titel al doet vermoeden, af in het DC-universum en je zult – niet verrassend – spelen met een groot roster aan super schurken (en -helden) uit deze wereld. Daarnaast zul je ook zelf een personage kunnen maken aan het begin van de game, die je enorm uitgebreid kan customizen en dit personage speelt vervolgens weer een grote rol in het verhaal. Goed, nu we ongeveer weten wat we kunnen verwachten, is het tijd om alvast eens te kijken of de zoveelste game in de serie je net als de vorige delen weet in te pakken met haar typische LEGO-game charmes.

Een uniek verhaal

Zelfs een LEGO-game moet af en toe even iets nieuws proberen, ook al wijkt TT Games niet echt vaak af van hun tried and true succesformule. Deze game zal anders dan de meeste spellen uit de serie niet een bestaand verhaal volgen, maar een geheel eigen verhaal dat zich in het DC-universum afspeelt. Om dat te realiseren, hebben zij de hulp ingeschakeld van de schrijvers van DC en samen met hen hebben ze een uniek verhaal neergepend waarin niet alleen al je favoriete (en ook compleet onbekende) super schurken de hoofdrol zullen spelen, maar waarin je zelf ook een handje mag meehelpen in de strijd tegen de Justice Syndicate.

Hold up, Esther, bedoel je niet de Justice League? Nee, ik heb het daadwerkelijk over de Justice Syndicate, de totaal-niet-hetzelfde-als-jullie-superheldengroep uit een andere dimensie, die even op bezoek komen om de Justice League weg te zappen, zodat ze hun plaats in kunnen nemen. Zulke goedzakken blijken het dus niet te zijn! Hier zitten de super schurken niet op te wachten en daarom bundelen zij (en jij!) hun krachten om alles weer terug bij het oude te krijgen. In de demo zagen we daar echter nog niet zoveel van terug, want eerst was het belangrijk dat de complete bende – de Legion of Doom – weer op vrije voeten kwam!

Zo gezegd zo gedaan, jij creëert je schurk en samen met Mercy en Lex Luthor maak je Officer Gordon zonder problemen onschadelijk. Het eerste level dat ik in de demo heb gespeeld, draaide om het ontsnappen uit de gevangenis. Hier leer je nog Cheetah, Solomon Grundy en Metallo kennen. Vervolgens speel je in het tweede level met de alom bekende Joker en Harley Quinn, die een leuk uitje hebben gepland om Bruce Wayne’s waardevolle bezittingen te stelen. In de demo hebben we dus met veel personages kennis kunnen maken en na alle chaos van de ontsnapping en de overval, introduceerde de Justice Syndicate zich ook nog even. Kortom, vrij snel is er veel gaande en dan te bedenken dat er nog veel personages zijn die we niet in de demo hebben teruggezien.

Verbeteringen

Voor de echte fans is het spelen met zoveel personages uit het universum zeker weten een feest, maar dat geldt voor elke game! Als je niet zo bekend bent met al deze personages, kan het in het begin een beetje verwarrend zijn. Wordt het spel hierdoor niet te onoverzichtelijk of onduidelijk? Joker, Harley Quinn, Batman, Superman, die personages kent iedereen wel, maar een groot deel ken je misschien enkel van naam of je hebt er zelfs nog nooit van gehoord. Gelukkig wordt de introductie van de personages in deze game goed aangepakt. Zo krijg je nu kleine hints in de vorm van animaties, die je kennis laten maken met hun speciale vaardigheden.

Wat ook meehelpt is dat je bij het pauzeren van het spel het ‘dossier’ kan inzien van het personage waar je op dat moment mee speelt. Een heel leuk detail wat mij betreft, want je ziet niet alleen een korte beschrijving van de personages en hun oorsprong, maar ook in welke comics ze voor het eerst zijn verschenen en – veel belangrijker nog – een opsomming van de skills en immunities die je kunt gebruiken. Ook jijzelf hebt een dossier met daarin jouw gekozen vaardigheden. Je kunt trouwens te allen tijde jouw personage veranderen, maar je mag per level maar twee skills kiezen. Zo blijft het ook leuk om met andere personages te spelen, aangezien je niet alle puzzels altijd zelf kan oplossen. Dit geeft de levels genoeg replay value, zodat je de game na het uitspelen nogmaals kan uitkammen voor de minikits, als je die tenminste wilt verzamelen.

Werkt het weer goed?

Zoals eerder aangegeven maakte ik mij wat zorgen over een tweetal punten: maakt jouw eigen personage de anderen niet overbodig? En hoe toegankelijk is deze game voor mensen die totaal niet bekend zijn met (alle) DC-personages? Gelukkig zijn die twee vragen van een antwoord voorzien. Je eigen personage heeft immers maar twee krachten (die je wel zo vaak – tussen de levels door – als je maar wilt kunt aanpassen), dus je zult nooit het level in je eentje kunnen klaren. Je hebt de andere super schurken echt nodig, zoals gebruikelijk in de LEGO-games. Wel kunnen de vele krachten en diverse personages wat overweldigend zijn, maar als je de draad kwijtraakt kun je de dossiers raadplegen en de game beschikt uiteraard over een hint-animatiesysteem om je op weg te helpen.

Eén ding waar ik mij erg aan stoorde in voorgaande LEGO-games, was dat de studs zo vaak buiten het level vielen en de matige AI van je team. De AI is nooit bijster intelligent geweest en op basis van de twee levels die we gespeeld hebben, was dat nog wat lastig te beoordelen. Het vallende-studs-probleem leek echter opgelost te zijn voor zover ik dat heb kunnen testen. En dat heb ik serieus uitgebreid geprobeerd, maar het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen. Dit maakt het 100% halen van een level in de eerste playthrough net wat gemakkelijker, dus dan heb je daar achteraf geen omkijken meer naar als je voor de 100% gaat.

Dat laatste is natuurlijk vooral voor de ‘completionist’ een geruststelling. En over completionist gesproken, er zullen weer een heleboel (nieuwe) zaken zijn om vrij te spelen. Je kunt namelijk kledingstukken, wapens en vaardigheden vinden in de game en dat zou voor nog meer variatie moeten zorgen. Helaas werd hier geen voorbeeld van getoond in de demo die we speelden, maar afgezien van de cosmetische items en de wapens, lijkt het voor de hand liggend dat de rest van de collectibles vergelijkbaar zijn met de andere games in de LEGO-serie.

De levels die ik heb mogen spelen zijn waarschijnlijk de meest gepolijste levels van het spel, maar als dit de standaard is voor de game ziet het er goed uit. We zijn zo goed als geen bugs of glitches tegengekomen, het enige wat we zagen kwam naar voren bij het weggooien van een vijand. Mocht die vijand nou vlakbij een muurtje staan en wil jij hem juist die kant op gooien, dan gebeurt er iets onverwachts. In plaats van dat jouw vijand bovenop het muurtje op het platform terecht komt, of op zijn minst dichtbij neervalt, wordt jouw personage naar achteren geschoven. Dat is absoluut geen groot probleem, maar meer typisch in een LEGO-game. Het ziet er overigens best komisch uit, dus het is niet iets om wakker van te liggen.

Voorlopige conclusie

Dankzij de demo hebben we een goed beeld van het verhaal, de puzzels en vaardigheden die daarbij horen gekregen en uiteraard ontbreekt ook de typische humor niet. Het is aan de ene kant weinig nieuws onder de zon, maar verdorie, het heeft me toch weer weten te pakken. De gameplay werkt nog steeds erg goed en als de DC-franchise je op zich niet zo interesseert, dan alsnog zul je je goed kunnen vermaken met deze titel. Dat kan alleen, maar uiteraard ook in coöp met anderen, zoals je dat van de LEGO-games gewend bent. Het is uiteindelijk vooral meer van hetzelfde, maar datzelfde valt al jaren goed in de smaak bij jong en oud, gamer of niet. Als de twee gespeelde levels toonaangevend voor de kwaliteit zijn, dan zit het wel goed met LEGO DC Super-Villains.