Gespeeld: F1 2018 – F1 2016 was een flinke stap vooruit ten opzichte van de voorgaande delen. Dit deel bracht nieuwe features, was diepgaander dan ooit en zag er uitstekend uit. F1 2017 gebruikte die basis om nog dieper te gaan en dat heeft Codemasters weer gebruikt voor F1 2018. Dat betekent op papier dat de game jaar na jaar beter wordt, omdat de diepgang subtieler wordt, het technisch telkens wat beter is en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Eerder deze week hebben we voor het eerst kennis mogen maken met F1 2018 en het ziet er naar uit dat deze game weer net wat beter zal zijn dan z’n voorganger.

De weg naar de top in een Sauber

De Carrière modus is altijd één van de belangrijkste onderdelen geweest en dat is in F1 2018 niet anders. Weer krijg je de mogelijkheid om carrière te maken over 10 seizoenen en daarin ben je vrij bij welk team je start. Kies je voor de matige teams en start je onderaan de ladder of probeer je Hamilton van de troon te stoten en de komende 10 jaar Ferrari aan wereldkampioenschappen te helpen? Het is geheel aan jou, hoewel de eerste optie net wat leuker is, want dat brengt immers meer uitdaging met zich mee. Het is in F1 2018 ook goed mogelijk om de achterhoede teams naar de top te brengen, daar waar de kans daarop in de echte racerij bijzonder klein is.

Dat zit hem in een aantal punten, maar voornamelijk komt het neer op geld. Net zoals vorig jaar telt Research & Development ook dit jaar weer mee. Door deel te nemen aan verschillende oefenprogramma’s in de vrije training, kun je punten sparen en die spendeer je aan het ontwikkelen van je auto. Normaal gesproken zijn enkel de teams met het grootste budget in staat om snel te ontwikkelen en effectiever te werken, maar gezien het feit dat je in F1 2018 niks aan geld hebt, zijn alle R&D mogelijkheden per team hetzelfde. Vanuit dat perspectief kun je dus met de achterhoede teams na een aantal seizoenen kampioen worden. Niet dat het gemakkelijk is, maar je kan met een Sauber als eerste eindigen.

Interessant is dat R&D zich niet langer beperkt tot het ontwikkelen van betere onderdelen die je in het huidige seizoen kunt gebruiken. Nieuw zijn reglementswijzigingen die door de FIA toegepast kunnen worden in een volgend seizoen. Je krijgt vanzelf bericht als er zaken aangepast gaan/moeten worden en het is dan aan jou om adequaat met je R&D afdeling om te gaan. Zet je in op dit jaar, zodat je het kampioenschap veilig kunt stellen? Dan is de kans groot dat je met wat achterstand aan het volgende seizoen begint. Is het kampioenschap niet langer binnen bereik? Dan is het wellicht verstandig om alvast te gaan ontwikkelen voor het volgende seizoen, waarbij je de nieuwe regels in acht houdt. Doordat de wijzigingen volledig willekeurig zijn, is het niet mogelijk hierop te anticiperen en dat maakt de ervaring natuurlijk veel dynamischer.

Gedraag je!

De R&D afdeling is overigens in grote lijnen hetzelfde als vorig jaar, maar wel verschillen de opties per team. Zo is het ene team beter in een bepaald aspect dan het andere team, dus daarin zul je verschillen aantreffen. Uiteindelijk is het hele R&D gebeuren iets wat enigszins op de achtergrond speelt, maar het lijkt tegelijkertijd wel een grotere rol dan ooit te spelen. Het kan immers je successen op korte én lange termijn bepalen. Maar ook je persoonlijkheid heeft daar invloed op. Nieuw in de Carrière modus zijn interviews die worden afgenomen na bepaalde momenten tijdens een raceweekend. Je krijgt uiteenlopende vragen voorgelegd en het is dan aan jou om hier een goed antwoord op te geven. Binnen de tijd weliswaar, want je kan niet eeuwig nadenken over je reactie.

Je kunt je gedragen als een klootzak, maar dat zal je populariteit niet ten goede komen. Als je bijvoorbeeld je team telkens aan het afbranden bent, omdat bepaalde onderdelen niet goed zijn, dan zal de R&D afdeling minder gemotiveerd zijn om je te helpen. Dat betekent dat onderdelen langer op zich laten wachten, van mindere kwaliteit zijn en ga zo maar door. Je kan je altijd vervelend opstellen, maar of dat heel veel zin heeft, is natuurlijk een beetje de vraag. Aan de andere kant kan je jezelf ook als een ‘showman’ opstellen en dat is natuurlijk goed voor het moraal van je team, zeker als je de credits met hen deelt, maar dat hoef je niet per se te doen. Ook dat kan weer frictie veroorzaken, dus denk goed na over je antwoorden.

Ben je beleefd en meegaand? Dan heeft dat een impact op hoe je bekend staat bij andere teams. Ben je een ‘nice guy’ die goed presteert, dan is de kans op een aantrekkelijker contract groter. Dit kan van je eigen team zijn, maar ook van een ander team die je wel ziet zitten. Dat is niet het enige waar interviews enige impact op hebben, ook kun je verschillende houdingen aannemen over je teamgenoot en dat heeft weer invloed op de saamhorigheid van een team, potentiële successen en meer. Je teamgenoot kan echter ook je rivaal zijn en dat komt nu met nog meer mogelijkheden, want dat onderdeel is eveneens verder uitgediept.

Stel je contract samen

Je hebt in F1 2018 de controle over de samenstelling van je eigen contract. Je kunt dat op een realistische manier benaderen, maar je kunt ook absurde eisen stellen en het is dan de vraag hoe het team er op reageert. Het effect van een contract samenstellen is dat je secundaire doelstellingen voor jezelf creëert. Als je bijvoorbeeld vastlegt dat je een bonus krijgt als je je teamgenoot verslaat, dan loont het om je teamgenoot ook daadwerkelijk te verslaan. Lukt het, dan krijg je speciale perks die je weer helpen in je carrière. Deze perks variëren van snellere pitstops en betere R&D kwaliteit tot goedkopere onderdelen en ga zo maar door.

Een ander belangrijk punt wat nu dynamischer is, is de mogelijkheid om R&D punten te verdienen. Dit gaat natuurlijk via de oefenprogramma’s die je kunt voltooien tijdens de vrije training. Die zijn gelijk als vorig jaar, maar nu zit er ook ERS Management (Energy Recovery System) bij. Voltooi je deze programma’s succesvol, dan spendeer je die punten aan R&D. Tot zover het bekende concept, maar rivalen komen hier nu ook om de hoek kijken. Niet langer wordt een rivaal voor je bepaald, je kunt nu zelf een rivaal kiezen. Als je besluit als Marcus Ericsson zijnde om Lewis Hamilton als rivaal in te stellen en je weet hem te verslaan, dan krijg je enorm veel punten en dat helpt natuurlijk om je auto een heel stuk beter te maken, waardoor je uiteindelijk kans op het kampioenschap maakt. Draai je de rivaliteit om, dan krijg je nauwelijks punten, dus het is maar net hoe groot je de uitdaging voor jezelf maakt.

Vooral meer van hetzelfde

Het is duidelijk dat de Carrière modus nog meer diepgang heeft gekregen met alle nieuwe variabelen die het geheel nog meer onvoorspelbaar moeten maken. Een hands-on van een uurtje is natuurlijk te kort om te ontdekken of dat alles goed uitpakt, dus daar komen we in de review op terug. Wel kunnen we je vertellen dat de besturing, de visuele kwaliteiten en de algehele vormgeving weer dik in orde zijn. Codemasters heeft vrijwel elk aspect van verbeteringen voorzien, waardoor de franchise weer een stap vooruit gaat. Ze steken echter niet onder stoelen of banken dat ze alles uit F1 2017 hebben genomen als fundering voor F1 2018, dus radicale veranderingen zul je niet treffen.

Een goed voorbeeld daarvan zijn de klassieke auto’s. Het merendeel zijn auto’s die ook al in F1 2017 zaten, maar wel is het wat uitgebreid met een paar nieuwe modellen. De Invitational Events zijn qua opzet identiek aan die van vorig jaar, maar toch voelen ze anders aan. Het kan namelijk zo zijn dat je een bepaald evenement moet voltooien met een andere auto en die klassieke auto’s variëren nogal qua handling, dus dat zorgt voor een leuke uitdaging. Het aantal Invitational Events is ook uitgebreid en hetzelfde geldt voor specifieke kampioenschappen met die klassieke auto’s, dus naast het bekende werk is er ook zeker het één en ander aan nieuwe content toegevoegd.

Voorlopige conclusie

F1 2018 voelt heel erg aan als F1 2017, maar dan wel met genoeg vernieuwingen die je met name in de Carrière modus treft. Deze modus gaat nu nog dieper dankzij de toegenomen variabelen die van invloed zijn op je carrière. Rivalen spelen een belangrijkere rol, contracten hebben impact op jouw loopbaan, interviews kunnen je helpen, maar ook schadelijk zijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het ziet er naar uit dat F1 2018 een uitstekende game gaat worden die nog meer te bieden heeft dan F1 2017 en dat is voor de liefhebber uiteraard genoeg. Vanuit dat perspectief kunnen we niet wachten op het review exemplaar, want dat Codemasters ons weer een uitstekende racer gaat leveren staat buiten kijf.