Review WWE Smackdown vs. Raw 2011 – De meningen over worstelen zijn her en der verdeeld en het grootste gedeelte is toch echt onder voorbedachte rade en geacteerd. Omdat het er alsnog bruut uitziet, is het natuurlijk helemaal super om zelf mensen aan gort te kunnen meppen en soms zelfs zonder regels. We kennen de Smackdown vs. Raw serie nu al een paar jaar en net als met FIFA kunnen we elk jaar een nieuw deel verwachten. Voorheen zijn de WWE games op de console nog niet bijster positief naar voren gekomen, zal dit deel dan eindelijk de knoop doorhakken en je aan de buis gekluisterd houden?

Backstage

Laten we gelijk bij een alom terugkerende game mode beginnen, Road to Wrestlemania. Kies uit Rey Mysterio, Jericho, Christian, John Cena of vs. The Undertaker, in dit laatste is het je doel om de nummer één van de wereldranglijst te verslaan. Net als in voorgaande delen heeft ieder personage hiervoor zijn eigen verhaallijn, maar wat in deze versie is toegevoegd is dat je ook backstage gaat. Hierin loop je vrij rond en moet je her en der wat kleine klusjes opknappen, berichten lezen en met mensen praten. Deze extra hadden ze simpelweg niet moeten toevoegen, de camera’s werken totaal niet fijn en het is continu een beetje van hetzelfde. Aangezien we van actie houden willen we gelijk aan de gang kunnen met het volgende gevecht, maar doordat je backstage moet zal het weer een minuut of vijf duren. In totaal ben je per verhaal mode zo’n vier uur kwijt dus in totaal ben je zo’n 20 uur zoet. Na het uitspelen van één verhaallijn is er ook weinig rede om terug te keren.

Get ready to Rumble!

WWE kennende bestaat de game uit veel verschillende game modi. De meest bekende is natuurlijk één tegen één en dit kan je ook geheel aanpassen naar eigen regels. Een terugkerend, wel heel erg toffe, game modus is toch wel Royal Rumble. Kies één van de personages en neem het op tegen 10, 20 of 30 andere worstelaars om als laatste in de ring te blijven. Het is gewoon heerlijk hoe je gevechten hebt met button bashen als je tegenstander half over de rand hangt en je kan keiharde finishers tegen je vijanden aangooien zodat ze direct uit de ring vliegen. Natuurlijk komt er elke tien seconden weer een nieuwe tegenstander bij in de ring dus als het niet heel erg opschiet, is het razend druk in de ring en moet je alle kanten in de gaten houden.

Acting? It’s bloody serious!

Natuurlijk bestaat het spel niet uit alleen deze twee game modi, maar uit ruim 50 verschillende soorten. De keuzes variëren tussen One on One, Two on Two, Triple Threat, Fatal-4-Way, 6-Man en Handicap. Deze mogelijkheden zijn nog verder onderverdeeld in ieders geheel eigen modi. Zo kan je een Tag Team beginnen en je spelers continue af laten wisselen, je hebt de oude vertrouwde Ladder mode om de prijs binnen te halen die aan een draad aan het plafond hangt door middel van ladders, Hell in a Cell is ook een terugkerende game modi waarin het de bedoeling is uit de kooi te ontsnappen die om de ring staat, de eerste buiten de kooi wint. Natuurlijk willen we ook graag geconfronteerd worden met nieuwe game modi. In dit deel heb je dat helemaal zelf in de hand want het is nu voor het eerst mogelijk om je eigen wedstrijd te creëren met de Match Creator. Hiermee kan je zelf alle regels aanpassen, de ring kiezen en ga zo maar door. Dit is een zeer interessante toevoeging aan de game

He’s going for the pin!

Natuurlijk hoort bij WWE ook commentaar, dit wordt in dit deel weer fantastisch geleverd en en het komt vol overtuiging tot je over. De woordenschat van de commentatoren is wel wat verder uitgebreid dan die van Joeri Mulder in FIFA, maar ook hier heb je wel enkele zinnen die je tergend vaak terughoort, zoals bijvoorbeeld: ´He´s going for the pin!´, aangezien dit vaak pas echt lukt als je tegenstander goed is verzwakt wordt dit enkele keren per wedstrijd gedaan.

I’m gonna be the world champion

Voor de die-hard fans die ontiegelijk lang al wachten om Royal Rumble online te kunnen spelen is het dan eindelijk zover, maar helaas valt het zwaar tegen. De kans dat je online überhaupt al een wedstrijd vindt is al heel erg klein en als je dan eenmaal aan het spelen bent is de connectie vaak rondweg bagger en heb je continue last van lag en framedrops. De servers zijn gewoon van erg lage kwaliteit dus onze persoonlijke mening is dat je beter de online functie kunt vermijden.

Be Creative

Natuurlijk, zoals tegenwoordig elke sportgame, zit ook in WWE de optie om je eigen worstelaar te creëren en dit waren we van voorgaande delen ook al gewend. Compleet nieuw is wel dat je dit deel je geheel eigen verhaallijn kan creëren. Hierin is het de bedoeling om de agenda die je op je schoot krijgt geworpen te vullen met wedstrijden van de types die jij maar wilt. Dus heb jij alle vijf de verhaallijnen van Road to Wrestlemania uitgespeeld, dan kan je hier je eigen maken om zo weer een paar uur zoet te zijn. Iets anders wat ook geheel nieuw is, in het creëer genre, is de mogelijkheid om je eigen Finisher te maken. Deze kan je zelf benoemen en aan zelfgemaakte worstelaars toekennen, zodat er toch nog wat extra’s van jezelf in de game wordt verwerkt.

Hou je van een beetje bruut geweld en mensen in elkaar meppen, dan is deze game zeer interessant voor je. De verhaallijnen ben je in totaal niet heel lang mee zoet, maar de optie is er nu om je eigen worstelaar te creëren om zo de speeltijd voor jezelf te verlengen. Leuk is het natuurlijk ook om de vele verschillende game modi te testen en doorheen te spelen, maar helaas valt de online functie van deze game zwaar tegen. De game houdt je zeker wel een poosje bezig omdat er genoeg mogelijkheden zijn, hierdoor zal de game zeker wel voor het enige vermaak zorgen.

Pluspunten: