Little Adventure on the Prairie is in februari uitgekomen voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita. Een game waar nog nooit iemand van gehoord heeft, die niet bijster goed is en al helemaal niet origineel. Je dient van links naar rechts te lopen en alles kapot te slaan wat je tegenkomt.

Dat klinkt behoorlijk inspiratieloos, niet? Het is echter met opzet zo gedaan, want samen met een gemakkelijk te verdienen platinum Trophy is de game interessant genoeg voor de Trophy jagers die hier rustig een paar euro aan spenderen. Het gehele verhaal achter de game is wat uitgebreider en kan je hier op Kotaku teruglezen.

Wat het echter interessant maakt is de doelstelling die de ontwikkelaar voor ogen had met deze game. Games met gemakkelijke platinum Trophies verkopen goed en de reden dat Little Adventures on the Prairie zo is uitgebracht, is om een toekomstige game te kunnen financieren. Doordat de verkopen vrij hoog zijn, wordt de portemonnee van de ontwikkelaar flink aangevuld en dat maakt nieuwe ambities waar, zo vertelde Salem Al-Ghanim aan Kotaku.

“Everything was going great until we had some money issues. Then a friend of mine suggested to release the game on PS4 and Vita and add an easy platinum to it with a cheap price. This way a lot of people buy it and we would get the funding we need for our next game.”

Op zich een handige manier om snel geld mee te verdienen en uit de informatie van TrueTrophies blijkt dat meer ontwikkelaars dit doen. Via deze website kan gezien worden welke games het vaakst voltooid worden qua Trophies en de titels die de lijst domineren zijn voornamelijk kleine indie games, waarvan het merendeel is geport. Van oorsprong waren dat namelijk iOS en/of Android games, die gemakkelijk om te zetten waren/zijn naar PlayStation games.

In het geval van Little Adventure on the Prairie heeft 90% van de spelers – die gevolgd worden via TrueTrophies en PSNProfiles – de game voltooid en alle Trophies gehaald. Dat is ook niet zo moeilijk, want je dient enkel door de game heen te gaan en het einde te bereiken, wat in minder dan een uur kan.

Het is een wat merkwaardige ontwikkeling. Enerzijds is het voor ontwikkelaars een slimme en gemakkelijke manier om geld te verdienen, anderzijds is het vanuit Sony’s perspectief misschien niet zo verstandig. De markt overspoelt hierdoor immers met onzinnige titels die puur bedoeld zijn om snel wat geld binnen te harken.

Het is in ieder geval iets ‘nieuws’ in de industrie en we zijn erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Lekker door laten gaan of moet Sony hier een stokje voor steken?