Review: Pro Evolution Soccer 2019 – Het WK voetbal ligt alweer even achter ons en eveneens zijn alle internationale voetbalcompetities inmiddels weer gestart. Zo ook de virtuele competitie die onder gamers elk jaar weer plaats heeft. Dan hebben we het natuurlijk over de strijd tussen Pro Evolution Soccer en FIFA. Zoals gebruikelijk verschijnt de eerstgenoemde elk jaar als eerste en dat is dit jaar niet anders. Terwijl we nog even moeten wachten op de grote concurrent, betreedt Konami met Pro Evolution Soccer 2019 alvast het veld. Wij deden hetzelfde en speelden een flink aantal wedstrijden. Hoe ons dat is bevallen en belangrijker nog, of Konami wéér een sprong voorwaarts maakt, dat lees je in deze review.

De koe en z’n horens

Laten we gelijk de koe bij de horens vatten en beginnen waar het letterlijk altijd begint, op het veld. Spelenderwijs valt al snel te merken dat Konami de succesvolle formule niet helemaal op de schop heeft gegooid, maar weer verder heeft geperfectioneerd. Het tempo ligt nog steeds vrij hoog, zeker als je dit met FIFA vergelijkt. Daar moet Pro Evolution Soccer 2019 het ook van hebben, want het tempo is immers onderdeel van de identiteit van deze footie. Dat is ook wat gamers willen die hiervoor kiezen, niet oneindig breien, maar met tikki-taka voetbal de meest vloeiende aanvallen opzetten.

Dat neemt niet weg dat dit deel wel degelijk realistisch aanvoelt. Door onder andere te kijken naar hoe de spelers ditmaal de bal aannemen en controleren op verschillende manieren, waarbij de bekendere spelers elk hun eigen identiteit hebben meegekregen en daardoor ook individueler handelen. Het zijn hun herkenbare bewegingen zoals je die kent wanneer je ze op tv ziet spelen. Denk bijvoorbeeld aan een Neymar of aan een Cristiano Ronaldo om maar meteen twee hele grote namen te noemen. Dat gebeurt allemaal met een dusdanige indrukwekkende souplesse, dat het echt genieten is. Zeker wanneer je de meest snelle combinaties op de mat legt. Of het nu de hak of de borst is waar ze de bal mee moeten aannemen, spelers doen er alles voor om de aanval gaande te houden en ze vechten om de bal.

Spelers springen bij een bijna-botsing over keepers heen of worstelen met andere spelers op het middenveld. Soms met flinke botsingen tot gevolg waarbij de bal (die nu nog losser aanvoelt dan anders) alle kanten op kan gaan. Leuk detail hierbij is dat je een zware botsing ook voelt middels de trillingen die je controller afgeeft. Zo krijg je toch het gevoel van impact mee. Dan hebben we natuurlijk ook nog de keepers die soms de meest geniale reddingen in huis hebben, om daarnaast ook weer erg vaak ballen weg te stompen. Daartegenover staat wel dat ze iets minder als een zoutzak naar de hoek mogen vallen wanneer je binnen de zestien met je goede been laag inschiet. In zulke situaties scoor je namelijk vrijwel altijd.

Nieuwe features

Er zijn nog meer zaken op het veld veranderd. Zo hebben spelers nieuwe skills en vaardigheden meegekregen. Een voorbeeld is de welbekende ‘no-look-pass’, maar denk ook aan meer functionele zaken, zoals een ‘dipping shot’ en een ‘rising shot’. Voor voetballiefhebbers behoeven deze termen geen verdere uitleg. Dit soort zaken zaten voorheen nog niet als zodanig in Pro Evolution Soccer. Binnen de gameplay maken dergelijke schoten best wat verschil al is het niet zo dat je dit direct opmerkt. Het levert vooral een meer realistisch spelbeeld op. Plus dat het gewoon heerlijk is om via een trap met de wreef een zwabberende bal het doel in te knallen.

Ballen kan je zo meer verschillende richtingen opsturen wanneer ze door de lucht vliegen. Dat doe je simpelweg door je pookje naar rechts, links, voren of achteren te bewegen. Het is toch fijn dat je zelfs de bal nu meerdere trajecten kan laten afleggen. Iets wat daarnaast nieuw is, is dat je snel wissels kan uitvoeren tijdens een wedstrijd. Spelers worden nu zichtbaar moe en staan dikwijls letterlijk met hun handen in hun zij om even uit te puffen. Daarbij hoef je de game niet op pauze te zetten en naar een ander menu te gaan. Je kan middels een snel sub-menu gelijk tussen enkele spelers kiezen die je in het veld wilt brengen. Net zoals bij corners waar je middels een klein menu met je d-pad snel kan bepalen welke kant spelers op moeten lopen.

Inconsistente scheids en nog steeds slecht commentaar

De scheids doet ook nog steeds een aardige duit in het zakje door bij vlagen inconsistent te fluiten. Net als in het echt waarbij je soms helemaal tureluurs wordt van het wispelturige gedrag van de leidsman. Enerzijds treedt hij streng op bij bepaalde momenten. Anderzijds kan het echter ook voorkomen dat je onder de zoden wordt geschopt en op het fluitje wacht wat niet komt. Wat hij vaak wel goed doet is voordeel geven waarbij de speler die een overtreding heeft gemaakt later alsnog een gele kaart krijgt.

Van de spelers en de scheidsrechter op het veld gaan we over naar het commentaar wat erbij wordt geleverd. Helaas is dit nog steeds slecht. Er zit geen verbetering in en soms komt het commentaar ook te laat. Is de bal net weer verder gespeeld, dan hoor je de commentator uit zijn dak gaan om de grote kans die daarvoor net is gemist. Het gebeurt niet altijd, maar het is toch wat storend. De gameplay is absoluut belangrijk, maar de sfeer daar omheen draagt ook bij aan de algehele beleving. Het commentaar is ook daar onderdeel van, maar gelukkig scoort Konami met de rest wel beter dan in de voorgaande delen. Dan hebben we het hier over het accurate geluid wat het publiek maakt en over de levendig nagemaakte stadions.

Licenties, licenties en nog eens licenties

Nog meer dan welk voorgaand jaar dan ook zal nu de discussie oplaaien over de licenties die ‘Pro Evo’ wel of niet heeft ten opzichte van FIFA. Zoals bekend heeft EA de officiële licentie voor de Champions League en voor de UEFA Europa League binnengehaald. Daar kan Konami dus niet meer over beschikken en dus speel je nu gewoon een Europees kampioenschap voor clubs. Het is absoluut jammer dat die licenties niet meer aanwezig zijn, maar ons hier heel erg druk over maken doen we niet. Dan zouden wij bijvoorbeeld toch liever direct al (zonder de toevoeging van option files) spelen met alle echte clubs uit de Duitse Bundesliga of uit de La Liga en anders uit de Premier League.

Natuurlijk heeft Konami enkele grote samenwerkingsverbanden, zoals met Barcelona en Liverpool, maar nog steeds zijn niet alle clubs met hun echte namen en tenues in de game verwerkt. Daar tegenover staat overigens wel dat Konami meer licenties dan ooit heeft binnen weten te slepen. Waaronder de licenties voor de gehele Russische en Turkse competitie. Hoewel dit op voorhand misschien niet de meeste aantrekkelijke competities zijn om in te spelen, is het wel goed om te zien dat Konami daarmee Pro Evolution Soccer als een completer product probeert te presenteren. Wat men dan wel gelijk goed voor elkaar heeft, is dat veel spelers erg herkenbaar zijn nagemaakt en zodoende lijken ze behoorlijk op hun levensechte evenbeeld.

Weinig nieuws onder de zon

Wat de te spelen modi betreft is er weinig nieuws onder de zon. De ‘Be a Legend’ modus is nog steeds aanwezig evenals de Master League. Daar kan je als trainer furore maken door je team goed te managen. Om goed beslagen ten ijs te komen kan je nu voorafgaand aan het seizoen deelnemen aan de ‘Champions Cup’. Tevens valt het transfersysteem onder deze modus, maar die is niet echt een realistische weergave van hoe het er in het echt aan toe gaat. Spelers die in het echt voor een flink bedrag van club zijn gewisseld koop je in vergelijking voor een schijntje weg. Daarentegen kent ‘myClub’ wel een paar nuttige vernieuwingen.

Deze online modus is de tegenhanger van wat FUT in FIFA is en hier probeer je dus ook zoveel mogelijk goede spelers te kopen. Op die manier probeer je een sterrenteam op te bouwen waarmee je onder andere online de tegenstanders van de mat speelt. Nu heb je ook hier kaartjes waar de ‘Players of the Week’ en het ‘Team of the Week’ mee worden uitgelicht’. Iets wat we al kennen van FIFA en dat zit nu dus ook in Pro Evolution Soccer. De teamgeest blijft daarbij wel belangrijk, want die daalt wanneer je te veel goede spelers opstelt, omdat je daardoor de limiet van de ’totale kosten’ van je team overschrijdt. Afsluitend dienen we nog te zeggen dat je goede spelers sneller kunt bemachtigen als je je inlaat met ’top zaakwaarnemers’, maar voor de rest is het vooral meer van hetzelfde.

Pro Evolution Soccer 2019 is vooral op het veld een subtiele verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De gameplay was al goed en die is nu nog verder geperfectioneerd. Dat is dan ook gelijk dé grootste reden om Pro Evoltion Soccer 2019 in huis te halen. Deze footie geeft je een zeer fijne virtuele weergave van onze zo geliefde voetbalsport. Toch zijn er ook enkele punten waarop de serie stil blijft staan. Zoals met het commentaar, wat nog steeds even slecht is plus dat keepers bij sommige situaties in het zestien meter gebied iets zekerder over mogen komen en ook mogen ze meer ballen klemmen. Qua modi is er niet veel nieuws onder de zon en sommige kleine aanpassingen komen niet altijd even realistisch over. Denk dan zoal aan de kleine transfersommen die je moet betalen voor toch wel erg goede spelers. Dat alles neemt echter niet weg dat het bij vlagen weer een genot is om de meest vloeiende aanvallen op de mat te leggen. En laat dat nou juist hetgeen zijn waarvoor je Pro Evolution Soccer graag speelt.

• Speltempo
  • Spelers reageren meer individueel en nog intelligenter
  • Gameplay als geheel