Review: Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age – Ruim 12 jaar geleden kwam Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King uit voor de PlayStation 2. Enigszins onverwacht werd deze game wereldwijd een gigantisch succes. Wellicht kwam het door de kunst van Akira Toriyama, bekend van Dragon Ball, dat deze game meer aantrekkingskracht had op het grote publiek, of was het toch de algehele cel-shaded stijl, waardoor het net leek alsof je een anime aan het kijken was. Gooi daar wat perfect gebalanceerde typische JRPG elementen bij en je hebt een game die je haast wel goed moet vinden. In de tussentijd hebben we Dragon Quest IX nog voorbij zien komen op de Nintendo DS en Dragon Quest X, een MMORPG, die Japan nooit heeft mogen verlaten. Nu Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age al ruim een jaar in Japan verkrijgbaar is, wordt het toch echt de hoogste tijd voor ons om er mee aan de slag te gaan.

The Marked Hero

Ons verhaal begint in een koninkrijk waar alles voorspoedig lijkt te verlopen, maar waar het gevaar toch op de loer ligt. Jouw moeder probeert jou als baby te redden van een groep kwade monsters, maar tevergeefs besluit ze jou te vondeling te leggen in een mandje op de rivier. Je wordt gevonden door een vriendelijke oude man die jou meeneemt naar Ishi Village waar je wordt opgevangen. Op jouw zestiende verjaardag moet jij samen met jouw beste vriendin Emma de lokale berg genaamd God’s Rock beklimmen, een traditie in Ishi Village. Wanneer Emma daar bijna wordt opgevreten door een gigantische vogel, ontdek jij dat het teken op jouw hand niet zomaar een vreemd soort litteken is, maar dat jij een ‘Luminary’ bent (een soort held). En je bent er precies op het juiste moment.

De Dark One staat op het punt om weer de wereld te betreden en alleen jij kan hem stoppen. Nou ja, niet alleen jij, want gedurende het avontuur zul je diverse nieuwe bondgenoten treffen die jou zullen willen helpen, of voor eigen motieven meegaan. De wereld van Lotozetasia is in gevaar en als de Lord of Shadows het voor elkaar krijgt om The Great Tree of Life te vernietigen, zal de wereld van Lotozetasia niet meer zijn. Helaas begrijpt niet iedereen dat een Luminary er is om de wereld te redden, zoals de koning van Lotozetasia. Hij is er heilig van overtuigd dat de Lord of Shadows enkel en alleen verschijnt, omdat er een Luminary in hun midden is. Je krijgt het nog druk met al deze vijanden.

Klassiek, verfijnd

Laten we niet om de zaak heen draaien, Dragon Quest XI is een échte JRPG in hart en nieren. En verdomme, wat is het allemaal perfect uitgewerkt. Er is een reden waarom we zo lang hebben moeten wachten op deze game en geloof ons wanneer we zeggen dat het absoluut elke minuut waard is geweest. De gameplay is natuurlijk klassieke turn-based combat, maar dan bedoelen we ook écht klassiek. Op zijn leukst, helemaal met een klassiek sausje er overheen gegoten. Dragon Quest XI is niet bang om te zijn wat het is in 2018 en dat is maar goed ook. Actie-RPG’s zijn leuk, maar deze nostalgische trip is voor ons misschien wel meer waard dan wat welke andere RPG ons dit jaar heeft kunnen bieden. Je kan altijd wat nieuws proberen te doen, maar Square Enix heeft er voor gekozen om de oude formule tot in de puntjes perfect uit te werken.

Je hebt een breed scala aan vijanden tegen wie je het op moet nemen, met elk hun eigen vormgeving, zwaktes, aanvallen en ga zo maar door. Jij hebt als held natuurlijk jouw wapens en jouw spreuken. Naarmate het verhaal vordert, kom je ook allerlei andere personages tegen, die op hun beurt weer een eigen bijdrage kunnen leveren. Denk aan healers, aanvallers en support personages. Jouw personage is een beetje een manusje van alles, terwijl de rest de nadruk heeft liggen op een specifieke skillset. In totaal zijn er acht personages die jou zullen vergezellen tijdens je tocht, maar je kan er slechts vier in jouw party plaatsen. Typisch genoeg hoef je niet per se jouw personage in de party te plaatsen, wat op zich wel prettig is om super gebalanceerde teams te maken voor specifieke baasgevechten.

Crafting, gambling, wat is het verschil?

De één zal het kunnen waarderen, de ander is er niet dol op. Wij vallen een beetje in het midden. Het crafting systeem in Dragon Quest XI is uniek, maar je moet wel erg veel geluk hebben. Het kan heel leuk uitpakken voor je, gezien het craften verloopt door middel van een soort mini-game. In deze mini-game moet je met veel factoren rekening houden. Je hebt een beperkte hoeveelheid focus, je moet zorgen dat je jouw uitrusting goed smeedt en op de juist plaatsen slaat, waarbij je ook nog eens de temperatuur in de gaten moet houden. Zo nu en dan raakten we weleens de jackpot, waardoor we een supervet harnas of zwaard maakten én daarnaast ook een upgrade kregen voor onze crafting skills. Maar het is toch verdraaid lastig om dit goed te doen en het komt vaak vooral neer op domweg geluk hebben.

Recepten om spullen van te craften kun je door de hele wereld van Dragon Quest XI heen vinden. Sommige vijanden zullen deze bij zich hebben, maar je zult ze ook in kistjes kunnen vinden. Er zijn naast deze recepten ook nog genoeg andere dingen om te looten. Zo heb je natuurlijk de standaard consumables, geld mag uiteraard niet ontbreken en hetzelfde kan gezegd worden over nieuwe uitrusting. Dit varieert tussen erg goed tot slecht, maar de beste uitrusting verkrijg je toch altijd nog via het craften, mits je daar op den duur wat meer skill mee hebt opgebouwd.

Audiovisueel feest

Onze initiële reactie bij het opstarten van Dragon Quest XI was: “wow”. Hoe hebben ze dit klaargespeeld? De tekeningen en stijl van Akira Toriyama zijn natuurlijk slechts een onderdeel, maar dat op zo’n prachtige wijze naar een game vertalen is ongekend. De diverse gebieden waar je doorheen komt, het algehele ontwerp van de personages en de prachtige manier waarop dit vertoond wordt, het is echt op en top genieten. Dragon Quest XI is gek genoeg gebouwd met de Unreal Engine en daarom hadden we eigenlijk iets héél anders van de aankleding verwacht, maar we zijn allesbehalve teleurgesteld in wat de game presenteert.

Speciaal voor de wereldwijde release heeft Dragon Quest XI ook voice-acting gekregen, iets wat ontbrak in de Japanse release. Dit is één van de weinige JRPG’s waarvan we durven te zeggen dat de Engelse voice-acting eigenlijk best oké is. Natuurlijk zitten er nog wel stemmetjes bij waarvan je haren recht overeind gaan staan, maar we waarderen de overduidelijke moeite die hier in is gestoken. Wanneer je door alle regio’s aan het reizen bent, zullen de diverse personages ook andere accenten hebben. Brits, Frans, Italiaans en zelfs een typische New Yorker, je komt het allemaal tegen. Tel daar een goed uitgevoerde soundtrack bij op en het is bijna compleet. Helaas moeten we het weer doen zonder de orchestraal uitgevoerde versies van deze nummers. Dit was met Dragon Quest VIII destijds ook al het geval en wederom gaat het om hetzelfde; problemen met de licentie.

Conclusie

Dragon Quest XI biedt alles wat een JRPG fanaat verwacht en zelfs meer. Wij zijn in ieder geval verliefd op deze titel, die je genoeg uren speelplezier zal bieden. Het concept is nog steeds erg old-school, maar weet genoeg op tafel te leggen om het toch enorm interessant te houden. Dragon Quest is terug van weggeweest en we durven te stellen dat het misschien, dan wel nipt, het beste deel uit de serie tot op heden is. Het craften laat misschien wat te wensen over en we moeten het doen met een beduidend mindere soundtrack dan onze Japanse vrienden, maar dat maakt van Dragon Quest XI niet minder een meesterwerk die liefhebbers van het genre en de franchise gespeeld moeten hebben.

Pluspunten

  • Heerlijke old-school gameplay
  • Prachtige graphics
  • Leuke personages
  • Goed verhaal
  • Soundtrack is in orde...

Minpunten

  • ...maar we hadden ook wel de orchestrale uitvoering willen hebben
  • Craften soms een beetje gissen
  • Sommige Engelse stemmen blijven vervelend

9.0