In actie gezien: Project Highrise: Architect’s Edition – Op uitnodiging van uitgever Kalypso Media is ons tijdens de Gamescom wat meer verteld over Project Highrise: Architect’s Edition. Deze indie-simulatie game van ontwikkelaar SomaSim draait om het runnen van een wolkenkrabber. Hoewel het spel al sinds 2016 verkrijgbaar is voor de pc onder de naam ‘Project Highrise’, zal de game dit najaar ook naar de PlayStation 4 gaan komen. Weer een nieuwe sim, maar waarom ook niet. Wat onze eerste indruk van de game is lees je hieronder.

Jouw eigen toren

De bedoeling van Project Highrise: Architect’s Edition is om met succes een enorme wolkenkrabber te ontwerpen, bouwen en te micro-managen als je eenmaal de kamers aan het verhuren bent. Dat lijkt en klinkt misschien simpel, maar door alle verschillende opties om je eigen gebouw in te delen en de bijkomende problemen die er op je pad komen wanneer je jouw wolkenkrabber probeert te vullen, wordt deze missie steeds moeilijker en moeilijker.

Je wolkenkrabber begint als een simpel pand met twee verdiepingen en tevens is er een kleine kelder aanwezig met opties om deze zowel horizontaal als verticaal meer kamers te geven. Belangrijk is natuurlijk dat alles op rolletjes loopt en dan is als eerste nodig om verschillende voorzieningen aan te leggen in het pand. Denk hierbij aan een degelijke waterinstallatie voor de kamers, elektra aansluitpunten zodat computers kunnen werken, of winkels, maar ook is het belangrijk dat er op elke verdieping genoeg lichtinval is.

Voor deze voorzieningen moet je ook weer ruimte inplannen op elke verdieping, waardoor je tevens moet nadenken over hoe je je wolkenkrabber precies wilt indelen. Dit moet je eerst doen voordat je begint met het indelen van de beschikbare ruimte die geschikt is voor verhuur. Als je gebouw redelijk klaar is begint ook het management gedeelte van het spel en dan kan je aan de slag met het verhuren van de kamers/ruimtes als bijvoorbeeld een kantoor, hotel of restaurant. Het verhuur is nodig, want de gemaakte kosten moeten vanzelfsprekend gedekt worden. Bovendien zal je voor de geplande uitbreidingen en het onderhoud van het pand ook geld nodig hebben.

Een blije huurder is een betalende huurder

Op verschillende manieren zul je rekening moeten houden met de wensen van de diverse huurders. Doe je dit niet, dan zullen ze al gauw hun biezen pakken. Zo hebben onder andere kantoor medewerkers een lunchruimte nodig, maar willen eventuele andere huurders niet in de stank leven van een lokale snackbar. Verhuur je je gebouw deels als hotel, dan willen sommige gasten rust en stilte als het donker wordt, terwijl je aan de andere kant van je gebouw misschien een nachtclub hebt zitten. Luisteren naar en voldoen aan de wensen van jouw huurders is één van de belangrijkste doelen in het spel.

Een slimme toevoeging van SomaSim zijn de zogeheten ‘heat’-maps. Deze maps zijn een filter voor je wolkenkrabber waarmee je diverse opties kunt selecteren om zo gelijk een goed overzicht te krijgen. Zo kan je zien waar de bezoekers/huurders zich het vaakst bewegen of naartoe gaan in je pand, waar het meeste lawaai wordt geproduceerd en waar de meeste elektriciteit in je gebouw wordt verbruikt. Door deze filters handig te gebruiken kan je nog beter voldoen aan de wensen van jouw huurders en bezoekers.

Scenario’s

Behalve dat je helemaal los kan gaan met je eigen wolkenkrabber, zal Project Highrise: Architect’s Edition ook meer dan vijfentwintig scenario’s bevatten die je kunt doorlopen zonder dat je eerst een heel systeem en een gebouw neer moet zetten. Deze missies hebben allemaal een ander doel en kennen allemaal andere vormen van wolkenkrabbers. Zo is het in één scenario de bedoeling om zoveel mogelijk culturele evenementen naar jouw wolkenkrabber te lokken, maar ook bestaat er een scenario waarin je gewoonweg heel veel gasten tegelijkertijd in jouw hotel moet laten verblijven.

Voor de release op de console zal alle eerder uitgebrachte downloadbare content meegeleverd worden. Deze content bestaat zoal uit scenario’s waarin jij een kantoor in Londen moet ontwerpen en onderhouden, alsook een casino in Las Vegas en een winkelcentrum in Miami. Hierdoor zal de release van Project Highrise: Architect’s Edition op de PlayStation 4 de meest complete editie van het spel zijn, zodat je een lange tijd vooruit kunt.

‘Ouderwets’ 2D

De presentatie van Project Highrise: Architect’s Edition is expres simpel gehouden door een 2D perspectief te hanteren. Naarmate je wolkenkrabber groter en groter wordt, zorgt dit voor een bepaalde rust en voor overzicht op je scherm, terwijl iedereen in het gebouw zijn eigen ding aan het doen is. De besturing oogde niet te complex en lijkt, op basis van de presentatie, extra gebruiksvriendelijk te zijn gehouden met verschillende overzichtelijke menu’s en knoppen, zodat je niet heel je gebouw af hoeft te speuren naar dat ene kamertje wat toe is aan iets meer onderhoud.

Voorlopige conclusie

Het ziet er naar uit dat Project Highrise: Architect’s Edition een leuke indie sim gaat worden. Het oogt simpel, maar naarmate je wolkenkrabber groter wordt moet je ook meer activiteiten verrichten om het draaiende te houden. De presentatie van het spel oogt simpel, maar bezit een bepaalde charme. Ook de besturing lijkt niet al te ingewikkeld te zijn, zodat je snel je weg kunt vinden in je uiteindelijke enorme gebouw. Dus… heb je er altijd al van gedroomd om je eigen wolkenkrabber te runnen? Dan is de kans groot dat Project Highrise: Architect’s Edition deze droom dit najaar gaat vervullen.