Gespeeld: Monstrum – Daar sta je dan, midden op de oceaan in een verlaten vrachtschip. Het schip is enorm, donker en uitgestorven. en je hebt geen flauw idee wat je er doet. Het meest logische is om de weg naar buiten te vinden om te kijken of je ergens een oriëntatiepunt kunt vinden. Geen resultaat, maar wel tref je een boot, een helikopter en meer vervoermiddelen aan. Gezien je niet in staat bent het enorme gevaarte (het schip) in beweging te brengen, is het zaak om naar een alternatieve manier te zoeken om het schip te verlaten. Je bent echter niet alleen…

Kijk uit!

Je zit dan weliswaar helemaal in je eentje in deze benarde situatie, toch is er wel enige vorm van leven te vinden op het schip. Zo hier en daar lopen monsters rond die zich aangetrokken voelen tot het geluid dat jij maakt. Hoe deze monsters hier terecht zijn gekomen en waarom jij überhaupt in deze situatie zit, zijn natuurlijk interessante vragen. Voor de verandering voert dat echter niet de boventoon, want als er al sprake is van een verhaal, dan is dat volledig van ondergeschikt belang. Jouw doel is namelijk keer op keer om te ontsnappen uit het schip. Hoe je dat doet, is geheel aan jou, maar kijk wel ontzettend goed uit.

Het is belangrijk om tijdens je tocht op het schip zo rustig mogelijk te werk te gaan en als je een monster hoort naderen, is het belangrijk om tijdig te vluchten. Dit kan door te rennen om zo het monster te snel af te zijn. Ook kun je van de omgeving gebruik maken om het monster op het verkeerde been te zetten. In ieder geval is de confrontatie voorkomen altijd beter dan genezen. Sterker nog, je kunt niet eens genezen, want als een monster je te grazen neemt, leg je het loodje en mag je opnieuw beginnen. Voorzichtigheid is bij elke tocht geboden, want alleen dan kun je echt ontsnappen.

Zoeken in een doolhof

Tot zover klinkt het als een relatief simpel concept, maar de ontwikkelaar heeft er wat meer uitdaging aan toegevoegd. Je uiteindelijke doel zal altijd hetzelfde blijven en dat is ontsnappen, de route daar naartoe is echter altijd anders en dat komt door twee dingen. Het eerste is dat je voor de verschillende vervoermiddelen waarmee je kunt ontsnappen, onderdelen of gereedschappen nodig hebt. Die liggen over het hele schip verspreid, dus je zult deze items moeten zoeken, wil je de mogelijkheid krijgen om een vervoersmiddel te kunnen gebruiken.

Wat Monstrum in deze echter interessant maakt, is dat het gehele schip elke keer als je opnieuw begint willekeurig wordt gegenereerd. Dat betekent dus dat je op een andere plek spawnt, dat items ergens anders liggen, dat monsters zich op andere plekken bevinden én dat de indeling van het schip anders kan zijn. Hierdoor kan de ene ontsnappingstocht heel snel klaar zijn, maar de andere kan veel langer duren. Je weet nooit waar je wat treft en dat maakt het enigszins zoeken naar een speld in de hooiberg. Dat met continue dreiging van de monsters die het op je gemunt hebben, maken het tot bij momenten erg spannende ervaring.

Oneindig speelbaar, oneindig leuk?

Het concept van Monstrum is best leuk gevonden en doordat alles willekeurig gegenereerd wordt, is het direct een heel stuk interessanter. De game is daarmee ook oneindig lang speelbaar, omdat geen van de playthroughs hetzelfde zal zijn. Toch moet je hier de vervolgvraag bij stellen en dat is of de game ook daadwerkelijk langdurig leuk blijft. Het schip mag dan wel telkens wat anders zijn, in de demo kregen we tijdens pakweg vier verschillende playthroughs (we legden telkens het loodje) voornamelijk dezelfde gangen en kamers te zien. Het is allemaal qua design wat simpel en we hebben de indruk dat je op een gegeven moment wat tureluurs wordt van telkens dezelfde omgevingen.

Voorlopige conclusie

Monstrum is eigenlijk een relatief compacte game. Veel omgevingen lijken op elkaar, het doel blijft altijd hetzelfde en ook de stappen die je moet nemen voor een succesvolle ontsnapping zijn nooit al te uitgebreid. De vraag is dan ook of het heel lang leuk blijft, maar afgezien daarvan biedt de game dankzij de continue dreiging van de monsters en de bijkomende spanning in het vrij duistere schip een goede sfeer. De game is ook al verkrijgbaar op Steam en daar krijgt het vrijwel uitsluitend goede beoordelingen, dus dat geeft in ieder geval een goede indicatie van de kwaliteit. Hoe het daadwerkelijke product ons bevalt lees je later in onze review.